Hopp til innhold

– Dette anlegget kommer til å bety mange gullmedaljer til Norge i OL

I dag åpner Norges eneste innendørs velodrom for sykkel. Betydningen vil være enorm, ifølge sykkelmiljøet.

Sebastian Kartfjord tester velodromen på Sola Arena

Driftsleder i Sola Arena, Sebastian Kartfjord tester sykkelvelodromen før åpningen.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Torsdag åpner Sola Arena, en sykkelvelodrom med en prislapp på over 300 millioner kroner.

Den hadde ikke blitt til om det ikke var for en mann som fikk en drøm om å bygge en innendørs sykkelbane for snart 50 år siden.

Sykkelentusiasten Tor Helge Skretting ga aldri opp drømmen om å få byggen en innendørs sykkelbane. Nesten 50 år etter at han fikk ideen, står velodromen endelig der

Sykkelentusiasten Tor Helge Skretting ga aldri opp drømmen om å få byggen en innendørs sykkelbane. Nesten 50 år etter at han fikk ideen står velodromen endelig der

Foto: Morten Nesvik / NRK

Tor Helge Skretting er ildsjelen som aldri ga seg. Han tok aldri et nei for et nei.

– Det startet etter et junior-NM i 1973, jeg tenkte at det må da være mulig å få en velodrom til regionen, sier han.

Det er en historie med mange nedturer og skuffelser før vedtaket om å bygge velodromen til slutt kom.

VM-velodromen ble ødelagt med øks og sag

– Jeg var nokså sikker på at vi måtte arrangere sykkel VM for at vi skulle få en sykkelbanen hit. Sandnes cykleklubb var med, og vi søkte om å få arrangere VM i 1991, men tapte med en fattig stemme for Stuttgart. Så nær var vi å få en velodrom på Forus.

Skretting ga seg ikke, og jobbet ufortrødent videre med å få velodromen til regionen.

Da Oslo ble tildelt sykkel-VM i 1993, så han en mulighet. Arrangøren skulle bygge en midlertidig velodrom i Vikingskipet på Hamar.

Sykkelvelodromen som ble satt opp i Hamar i 1993.

Det snakkes fremdeles om velodromen som ble satt midlertidig opp i Vikingskipet på Hamar under sykkel VM i 1993. Det ble satt flere verdensrekorder under VM.

Foto: NRK

Den kunne han vel få og sette opp i Sola når VM var ferdig?

– Det var en fantastisk bane! Det ble satt flere verdensrekorder der, forteller Skretting.

Velodromen som ble bygget under sykkel-VM i Vikingskipet på Hamar rives.

Skretting jobbet for å flytte den midlertidige velodromen som ble brukt i Vikingskipet på Hamar under VM i 1993. Dessverre ble den revet rett etter at VM var ferdig.

Foto: NRK

Men heller ikke denne planen kom han i mål med. Med tårer i øynene måtte han se at rekordbanen ble redusert til en pinnehaug med øks og motorsag.

– Det er noe av det verste resurssløsingen vi har sett i norsk idrett, en stor skam, sier han i dag.

Sola Arena

Banen i Sola Arena er 250 meter lang og kan huse alle internasjonale konkurranser utenom VM og OL.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK
Sola Arena

Det blir flerbruksbane i midten av banen, til ballidretter og apparat-turn.

Sola Arena

Det er 1250 sitteplasser rundt banen, med mulighet til å utvide med rundt tusen til.

Sola Arena

Sola Arena er et interkommunalt anlegg og blir en del av Folkehallene.

Sebastian Kartfjord

Sebastian Kartfjord er driftssjef i Sola Arena. Den tidligere BMX-syklisten representerte Norge i OL i Beijing i 2008.

Sola Arena

Blant tingene som gjenstår er montering av gjerder. I tillegg kommer selskaper fra Belgia og Tyskland for å installere tidtakersystem og gjøre oppmerking av banen.

Hemmeligheten er å aldri gi seg

Etter skuffelsen med VM-banen i Hamar ble det gjort flere forsøk på å få bygget bane på Nord-Jæren, men til tross for planer, pressekonferanser og politisk støtte måtte han se at det heller ikke disse gangene ble noe av det.

Hvorfor ga han ikke opp?

– Fordi det var viktig! Du må prate med folk, hele tiden. Argumenter og bruk tid til å overbevise politikere og folk som bestemmer.

Skretting fikk etter hvert flere med seg, og et interkommunalt samarbeid mellom kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg gjorde at spaden kunne settes i jorda i 2017.

Ildsjelene er avgjørende for å lykkes

Per A. Thorbjørnsen (V) har vært lokalpolitiker i Stavanger i en mannsalder, og har ledet arbeidet med å bygge fire store flerbrukshaller i det interkommunale samarbeidet Folkehallene.

Han er ikke i tvil om at Tor Helge Skretting har vært avgjørende for at Sola Arena nå står klar.

Per A. Thorbjørnsen (V) under en pressekonferanse etter Venstre sitt møte i Valgkomiteen på Gardermoen i mars.

Per A. Thorbjørnsen (V) har ledet arbeidet med å bygge fire store flerbrukshaller i det interkommunale samarbeidet Folkehallene.

Foto: Annika Byrde / Annika Byrde

– Det hadde ikke vært en sykkelvelodrom i Sola om ikke Tor Helge Skretting hadde jobbet så hardt for å få den på plass. Det er det ingen som helst tvil om.

Thorbjørnsen sier at de store hallprosjekter som har vært i regionen er helt avhengige av flinke ildsjeler som aldri gir seg.

– I tillegg til at han aldri ga opp drømmen om en sykkelvelodrom, så var han veldig lur. Skretting var alltid positiv og løsningsorientert, selv i situasjoner der det hadde vært lett å miste hodet i møter hvor sykkelforbund og departement kom med uventet motstand.

Velodromen kommer til å gi Norge OL-medaljer

Det er det som er oppskriften på å få politikere til å bla opp flere hundre millioner til en hall og en idrett som ingen driver med?

– Når du sier det sånn, så høres det jo vilt ut. Men husk at også håndball var en utendørsidrett for spesielt interesserte på 60-tallet. Så ble det bygget haller og vi har hatt en eventyrlig utvikling i håndballen.

Skretting er sikker på at det samme vil skje med innendørs sykling.

– Det deles ut nesten like mange medaljer i innendørs sykling under OL som i hele sykkelsporten. Denne hallen kommer til å bety mange OL-gull til Norge.

– Det garanterer jeg!

Torsdag åpnet den nye velodromen på Sola.

Her sykler kulturminister Abid Raja på velodromen under åpningen.