Tirsdag mistet 30 ansatte i Sokndal og Sauda jobben, og Nummeropplysning 1888 ga Telenor skylden for konkursen fordi dataene de ga fra seg var direkte feil eller mangelfulle.
Får støtte fra konkurrenten
Nå hevder også administrende direktør hos konkurrenten, Opplysning 1890, Steinar Wasmuth at Telenor bevisst gir gal informasjon for å sabotere tjenestene til konkurrentene.
Opplysninger om forandringer
Da Telenors monopol på nummeropplysning opphørte 15. februar 2002 ble teleleverandører som Telenor, Tele2, Netcom med flere pålagt å daglig informere om endringer i sin abonnementer. Det vil si at dersom du bytter telefon eller får nytt telefonnummer skal alle nummeropplysnings-selskapene få denne informasjonen slik at vi som forbrukere kan få tilgang til disse numrene.
Dataene er ikke som man forventer
I følge flere av de nystartede nummeropplysningselskapene saboterer Telenor denne informasjonplikten. Wasmuth sier de ikke har disse problemene med de andre teleleverandørene.
- Det skjer i stor grad ved at man overfører data som er korrumperte på den måten at man ikke klarer å søke i disse dataene, slik man venter i en opplysningstjeneste. Dels ved å ikke overføre data i det hele tatt, eller overføre data med feil, sier Wasmuth.
Håper på Post- og teletilsynet
Problemene med Telenor var nok til at 1890 opprettet sin egen landsdekkende database, uavhengig av Telenor. Det gjorde ikke 1888 og nå skylder de konkursen på Telenor. Wasmuth håper Post- og teletilsynet nå tar affære.
Telenor trenger ikke levere alt
Post- og teletilsynet vil nå undersøke om dataene Telenor gir fra seg til de andre aktørene er tilfredstillende. Torstein Olsen, avdelingsdirektør i tilsynet, understreker samtidig at Telenor ikke er pliktig til å levere fra seg alle de dataene de sitter på.
- Dataene har gradvis blitt bedre, men det er ikke dermed sagt at vi er i mål, sier Olsen.