Skepsisen er stor blandt de som bor på Hundvåg når Ryfasttrafikken kommer. Tunnelen fra Strand vil komme opp på Hundvåg, og traseen vil fortsette en kilometer forbi boligområder og Skeie Skole før den fortsetter i ny tunnel til motorveien på Madlaveien. Seksjonsleder Gunnar Eiterjord sier de nå har justert planen for å redusere støyen for skolen.
Veien senkes
- Vi vil nå legge veien fem meter lavere enn der veien ligger i dag. Det vil gjøre at vi kommer under et støynivå på 50 decibel på det stedet, sier Eiterjord.
Kravet fra de som bor på Hundvåg er å gjøre avstanden mellom de to tunnelåpningene på Hundvåg så kort som mulig for å spare alle for trafikkstøyen. I stedet for nye støyskjermingstiltak bør de heller satse på en slik løsning, selv om den er over 50 millioner kroner dyrere, mener Egil Olsen, leder for bydelsutvalget. Og Abeiderpartipolitiker Hilde Karlsen tror rett og slett ikke på Eiterjord, og krever en ny rapport om støyforholdene.
Tror ikke på beregningene
- Slik vi leser rapporten tar den ikke hensyn til plassering av tunnelåpningen utfor Skeie skole. Den tar ikke hensyn til totalt antall biler fra Ryfast, ikke hensyn til tunge biler fra Ryfast og heller ikke hensyn ti befolkningsveksten fra Ryfylke. Da mener jeg det er all grunn til å betvile de beregningen de har kommet fram til, sier hun.