Hopp til innhold

- Politikerne eier ikke magemål

Bompasseringene på Nord Jæren kan komme til å koste 25 kroner. Det er fire ganger mer enn da innkrevingen startet.

Bomstasjonen på Forus

SDersom de nye satsene for bompenger på Nord-Jæren blir vedtatt, vil økningen ha vært 400 prosent siden 2001.

Foto: NRK

Bompengeutgiftene for ein bilist på Nord-Jæren har blitt mer enn doblet siden 2001. Nå vil Rogaland fylkeskommune øke prisen ytterligere.

Dersom forslaget om 25 kroner per passering og maksimalt 20 prosent rabatt blir vedtatt, har utgiftene firedoblet seg når bomringen fyller ti år til våren.

Fylkesutvalget skal behandle forslaget tirsdag, mens fylkestinget onsdag skal ta endelig stilling til hva de mener bør skje med bompengene på Nord Jæren.

Les også: Sier ja til dyrere bomring

Les også: Småkommune-opprør mot bompenger

– Eier ikke magemål

– Politikerne og myndighetene har ikke magemål. De setter opp prisene uten å tenke på hva dette betyr for den enkelte bruker.

Det sier Lars Peter Endresen i NAF i Stavanger og omegn.

NRK har laget et regnestykke for en person som bor og jobber i to forskjellige kommuner på Nord Jæren. Mens bomutgiftene var femti kroner i uka i 2001, er de nå 144 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bompenger

NAF mener at veiene må bygges før innkreving av bompenger starter.

Foto: NRK

Økning på 400 prosent

I det forslaget politikerne nå skal stemme over økes utgiftene til 240 kroner i uken. Økningen betyr 5000 kroner ekstra hvert år. Når vi har tatt hensyn til prisstigningen, er økning på 400 prosent.

Les også: Bomstasjon på Bybrua?

– Vi gir forholdsvis veldig mye. Dersom du summerer opp bompenger, bensinavgift og andre avgifter som bilistene betaler i løpet av ett år, blir det formidabelt, sier Endresen.

Det neste bompengeprosjektet, Jæren-pakke 2, er ennå ikke godkjent i Stortinget. det er dette som er årsaken til at den nåværende bomringen kan bli dyrere og innkrevingsperioden forlenget.

Les også: Bomma med over ein milliard

Les også: -Plasser bommene der folk jobber

– Bygg veien først

De økte inntektene skal brukes på vei,men NAF mener at dette er feil måte å gjøre det på.

– Hvis en overhodet skal si ja til bompenger, så må det være slik at det veiprosjektet bompengene skal brukes til må være bygget først. Slik at det blir en ren brukerbetaling, mener Endresen.