OVERSIKT NYHETER SPORT MUSIKK UNDERHOLDNING FILM LITTERATUR MAT BARN UPUNKT
NRK Toppbanner Lekestue

Her er du: NRK > Programmer > TV-arkiv > Lekestue

Oppdatert 10.02.2002 23:30

LEKESTUE

Roger
Thomas
Kjell
Glør
Endre
Yumi
Helene
Andre roller
 

Produksjonsprosessen

Publisert 05.01.2002 12:59

Utgangspunktet for Lekestue var at den skulle være en lavbudsjett-produksjon. Litt røff i stilen.

I mangel av noe annet begynte vi å bruke begrepet dogme, samtidig som vi presiserte at det ikke var noen dogmefilm/serie. Vi skulle imidlertid la oss inspirere av dogmetenkingen. I den forbindelse laget jeg også en regierklæring, men igjen var det viktig å presisere at den ikke skulle følges slavisk. At det var viktig ikke å ha et fundamentalistisk forhold til den.

Regi-erklæring:

1. Alltid filme med to kameraer.
2. Alltid filme hele sekvensen i ett jafs.
3. Aldri ta mer enn 5 tagninger av en scene.
4. Kamera skal alltid være i bevegelse.
5. Filmen skal lages der handlingen utspiller seg, ikke der kamera står.
6. Alle opptak skal foregå på location.
7. Skuespillerne skal ikke sminkes.
8. Teknikken skal underordne seg skuespillerne, ikke skuespillerne teknikken.
9. All voice-over skal billed-dekkes i slow-motion.
10. ”Oslopulsbilder” med gjengen skal gå igjen som et ledemotiv gjennom hele serien.

I barnehagen ble det filmet med små DV-kameraer.
Når man i ettertid ser på denne lista kan jeg vel slå fast at vi har klart å bryte alle disse reglene. Utenom det at alt skulle foregå på location. Når det gjaldt sminke så var det bare jentene som ble sminket. Stort sett filmet vi hele tiden med to kameraer. I barnehagen brukte vi små DV-kameraer for å være mer bevegelige – og mindre dominerende og plass-store. Ellers brukte vi to digibetakameraer. Alt ble filmet håndholdt (for å få bevegelse/”liv” og for å bryte det ”oppstilte”) – unntatt sluttbildet.

Viktig med spontanitet

Om vi ikke alltid filmet hele sekvenser i ett jafs så filmet vi uansett lange strekk. Fordelen med det var at skuespillerne fikk hele situasjoner å jobbe med, og jeg er ikke i tvil om at det hjalp på troverdigheten og spontaniteten i scenen. Særlig synes jeg det var en fordel med to kameraer i lange dialogscener. På scener med mye bevegelse og større arrangementer kunne det derimot være en ulempe at kameraene ofte kom i hverandres bilde.
Som regel gikk vi på opptak uten å prøve/spille scenen igjennom i detalj. Dette også for å styrke spontaniteten. Skuespillerne var ikke gått ”tørre” med stadige repetisjoner. Alt dette var mulig fordi vi hadde gjort et grundig forarbeid med de sentrale skuespillerne på forhånd.

Bodde i kollektiv

For å styrke gjengfølelsen, bodde Roger og gjengen på den location som var kollektivet i filmen, mens vi filmet der, samt en kort periode før. Skuespillerne kjente jo ikke hverandre fra før, mens for serien var det jo var viktig å skape inntrykk av at dette var personer som har kjent hverandre siden barndommen. I kollektivet levde de ut sine roller på heltid. De gikk også ut på byen sammen og prøvde ut rollene.

Innspillingen foregikk på 60 locations.
Lavbudsjettfilmer foregår ”på et torp i Sverige med 3 skuespillere” for å si det enkelt. Lekestue foregikk på 60 locations og hadde 60 roller på lista, samt mye statisteri til tider. Om vi ikke var miniteam så var teamet mindre enn ved ”vanlige” produksjoner. Og vi stuntet en del. For eksempel når vi skulle filme på trikk og bane så hoppet vi bare på den første trikken/banen som kom. Innspillingsleder løste billetter til alle og så filmet vi til sekvensen(e) var i boks – og så hoppet vi av på nærmeste stasjon/holdeplass. Vanligvis leier man jo egne vogner og har full kontroll. Men det vi oppnådde (utenom en del passasjeres vrede, samt å spare penger) var en spontanitet som vi kanskje ellers ikke hadde fått.

Denne opptaksformen krevde stor fleksibilitet fra teamet. Man måtte gi slipp på etablerte vaner og teknisk finpussing. Vi kunne sikkert ha gått enda lengre på den veien, men dette ble altså Lekestues måte å jobbe på – og Lekestues stil.

Tor M. Tørstad


SE OGSÅ:
  • Fra bok til dramaserie 
  • En serie for alle 
  • Musikken til serien 


  • Produksjonen 
    Produksjon: NRK Drama 
    Manus og regi: Tor M. Tørstad 
    Prosjektleder: Grete Rypdal 
    Foto: Arne Borsheim og Christine Heitmann 
    Musikk: Zuma og Javed Kurd 
    Klipp: Arne Johnny Karlsson og Anne Andressen 
    Lyddesign: Trond Ramberg 
    Produksjonsleder: Inger Vatne 
    Scenograf: Siri Langdalen 
    Grafisk design: Ellen Baumann 


     
     
    SØK

    Rogers hjemmeside
    Copyright NRK © 2001   -  Telefon: 815 65 900  -   E-post: info@nrk.no   -   03.01.2009 20:49