OVERSIKT NYHETER SPORT MUSIKK UNDERHOLDNING FILM LITTERATUR MAT BARN UPUNKT
NRK Toppbanner

Her er du: NRK > Programmer > TV-arkiv > Kvardagsliv > Då Noreg blei mindre

Oppdatert 06.04.2001 11:12

KVARDAGSLIV

 

Sendedato 13.04.01 kl.17.05

Da Norge ble mindre

Publisert 20.12.2000 09:46 - Oppdatert 06.04.2001 11:12

Den rivende utviklingen med flyet, bilen, jernbanen, telefonen, datamaskinen, fjernsyn og radio har gjort Norge mye mindre de siste hundre år.



Hvordan opplevde folket utviklingen?



Eva Klein var sentralborddame og jobbet på telegrafen.
-Det var mer sekretærjobb synes jeg, telegrammer skulle renskrives og vi måtte gi beskjeder. Alle trodde at vi på telegrafen lyttet på telefonene, men det behøvde vi ikke. Vi skjønte hva som foregikk likevel, sier hun og ler godt.

Ved hundreårskiftet kom rikstelefonen, og i Tromsø og Hammerfest var telefonsystemet mer moderne enn i London. Telefonen førte til felleskap og trygghet for nordmenn.

Rallarene



I 1896 begynte arbeidet med å bygge jernbanen mellom Christiania og Bergen. Dette var galskap, mente mange. Men rallarane satte i gang og Sigurd Skarbo var en av dem. På en dag skulle de rulle ut ett kobbel, som tilsvarer 420 meter med jernbane. Sviller skulle bæres ut og de veide 80-90 kilo. 15.000 mann arbeidet i 15 år med å bygge Bergensbanen. Det var en stor seier da Kong Haakon i 1909 kunne foreta den offisielle åpningen. "Det stolteste kapittel i norsk jernbanehistorie" er byggingen av Bergensbanen blitt kalt.

Automobilen - ingen vei utenom



Tidlig i hundreåret var det bare de rike som hadde råd til å kjøpe automobil. Men etter hvert ble den allemannseie. Høye fjell og dype daler kunne ikke stoppe bilen.


Fly over Oslo i 1910



Den første flyturen som skjedde fra norsk jord ble foretatt av en svenske, Carl Cederström i 1910.
Kjent fra flyoppvisininger i Skandinavia. Han omkom sommeren 1918 under en flytur fra Sverige til Finland da hans fly kom inn i tåke.








Viggo Widerøe



En av tilskuerne til begivenheten var seksåringen Viggo Widerøe. Dermed var det bestemt at han skulle begynne med flygning. Viggo Widerøe startet med tiden eget selskap som eksisterer den dag i dag - i likhet med gründeren selv.
I 1946 ble SAS etablert og Oslo-New York var en av rutene. Turen tok 23 timer mot dagens sju.
Viggo Widerøe
Mer om Widerøe

35.000 radiolisenser i 1925



I 1925 betalte 35.000 radiolisens til Norsk rikskringkasting. I 1933 bestemte Staten seg for å drive kringkastingen.
Theodor Hald var hallomann i NRK. I 1961 var lisensinntektene ti ganger høyere enn forventet. Rolf Kirkvaag var programleder for Fru Norge-konkurransen i Store Studio. Mens Einar Gerhardsen var redd for at fjernsynet skulle gripe forstyrrende inn i familieliv, lekselesing og redusere barnas lyst til å leke ute i naturen.


Men fjernsynet kom...



I midten av 60-åra så 86 prosent nordmenn på Dagsrevyen. Nyhetene var et fast holdepunkt for folket. Den nære, norske hverdagen var sentral. I 1964 ble en Huldra-tv solgt for 2000 kroner. Det var ikke alle som hadde råd til tv. Så da gjaldt det å smugkikke hos naboen.

På hundre år er Norge blitt mindre. To millioner nordmenn har i dag tilgang til internett, og nordmenn har flest mobiltelefoner i forhold til folketallet.
Kommunikasjonen stopper nok ikke her. Ingen vet hvor det ender.


SE OGSÅ:
  • Historiske fakta Årstall og begivenheter
  • Tryggve Gran Biografi
  • Charles Lindbergh Biografi
  • Viggo Widerøe Biografi
  • Hurtigruta En viktig kommunikasjonsvei


  • LENKER
  • Hurtigrutas framtid Hurtigruta år 2003
  • Mer om Lindbergh Informasjon på nettet
  • Mer om Widerøe Historien fra starten


  •  
     
    SØK

    10 SISTE DÅ NOREG BLEI MINDRE
    20.12.2000 09:46
    Da Norge ble mindre

    Copyright NRK © 2001   -  Telefon: 815 65 900  -   E-post: info@nrk.no   -   02.01.2009 21:25