skilleBanner kroningsjubileet skille_slutt
Standpunkt 3_1 banner
Her er du: NRK.no > Programmer > TV > Standpunkt Sist oppdatert 22:16
 

Flau over norske veier

E10 i Lødingen er en av hovedfartsårene i Nordland.
E10 i Lødingen er en av hovedfartsårene i Nordland.
Norske bilister mener vi har de dårligste veiene i Europa. Nå er de lei. Selv veidirektøren er flau over de norske veiene.

Publisert 29.08.2006 19:27.
Av Elisabeth R. Jakobsen

Debatten har rast hele sommeren i flere store medier - hvorfor er veiene i Norge så dårlige?

Diskuter: Hva er så dårlig med norske veier?



Veidirektør Olav Søfteland skammer seg over veistandarden. (Foto: Knut Falch, Scanpix)
- Jeg er flau og overrasket over hvor dårlig det står til med asfaltdekket, sier veidirektør Olav Søfteland, som selv har kjørt flere tusen kilometer rundt om i Norge denne sommeren.

Han sier til VG at han ikke har penger til å vedlikeholde veiene så godt som han gjerne vil.

Verst i nord

I løpet av sommeren har Dagbladet kåret Norges dårligste vei. Til slutt gikk Fylkesvei 52 i Tromsø kommune av med den tvilsomme seieren, etter at engasjerte lesere hadde sendt inn sine verste veibilder.

Langtransportsjåfør Benedicte Gundelsby mener det er mest utbredt med dårlige veier i nord.

- Jeg var nettopp i Kirkenes, og fikk flere ganger kast på hengeren fordi veidekket er ujevnt på grunn av mye klatt-reparering, sier hun.

- Vei er god samfunnsøkonomi

Kai Seljeseth i Bilaksjonen mener at veier både er god miljøpolitikk og god økonomi.

- Folk står og stamper i køer og bruker lengre tid på å komme fram - det er klart dette er uheldig for miljøet, sier han.

Seljeseth mener også at vi kan spare 60 milliarder i året på å bygge ut stamveinettet og noen andre veier. Han får støtte fra forsker Knut Boge.

- Nå er det næringslivet som må betale for at politikerne lar være å bygge ut veier, sier han.

Det er imidlertid ikke alle politikere som kjøper dette. SVs Hallgeir Langeland vil flytte trafikk fra veiene til tog og bybane.

- Vi må se til Sverige! Ved hjelp av Stockholmsmodellen med blant annet rushtidsavgift har svenskene satt 25 prosent av bilene tilbake i garasjen, sier Langeland.

I Standpunkt 29. august møtte veiforkjemperne de som mener at pengene er bedre brukt andre steder.


LENKER

 
 
DEBATT

SISTE STANDPUNKT
10 SISTE STANDPUNKT
AKTUELL BAKGRUNN
30 år med torskefred (09.06 11:51)
Skepsis til Hayden (08.05 10:46)
Blodbad truer Darfur (02.05 14:51)
AKTUELL KOMMENTAR
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no