skilleHør MusikknyttskilleNotodden 2006skille_slutt
3_1_banner  Norsk Rocks Historie
Her er du: NRK.no > Programmer > TV > Norsk rocks historie Sist oppdatert 11:31
SENDETIDER
Norsk rocks historie
11 ep. radio og TV
NRK1 onsdag etter kveldsnytt.
NRK P2 mandag 11:03
MUSIKK PÅ NRK
Kjøp fra NRK Butikken
Norsk rocks historie
Ansvarlig for sidene:
NRK Program riks Tromsø
Tlf: 77 66 12 00
Serien lages av
E-post:

 
Program 11: Rockens nisjer

Globalisering på samisk

I denne artikkelen plasserer NRK's Arne Berg Mari Boine i sammenheng med framveksten av det som kalles World Music.

Publisert 03.12.2004 16:44.
Av Arne Berg

Mari Boine kom ut av skapet på 80-tallet og erklærte seg selv same. Deretter begynte hennes kamp for å finne seg selv oppi det hele.

Hun visste det ikke da, men da hun ga sin første plate tittelen ”Etter stillheten” (”Jaskatvuoða Manná”) brøt hun også stillheten til et helt folk, og ga det en stemme.

Hun hadde egentlig siktet til sin egen stemme, stemmen til en som hadde overvunnet skammen over å være same, en som hadde funnet seg selv.

Foto: Universal Music

Men hun ble representanten for et folk, til de grader at hun er periode på begynnelsen av 90-tallet forlot Sapmi og bosatte seg ”tjukkeste Oslo”.

Verdensborger


Det var ikke Norge som skulle gjøre henne berømt. Hennes kombinasjon av samisk tradisjon og global musikk ble lagt merke til utenfor Norge, og ga henne en distribusjonsavtale med Peter Gabriels plateselskap Real World i 1990, for hennes andre album, ”Gula Gula”. Men ”Gula Gula” var mer enn et gjennombrudd. Det plasserte Mari Boine sentralt i en ny musikalsk bevegelse og sjanger, som internasjonal ble kalt ”world music” – verdensmusikk.

Globaliseringens pris


”World music” var et påfunn fra fire engelskmenn på slutten av 80-tallet. De importerte og promoterte musikk fra Afrika og Latin-Amerika, og ante ikke hvordan de skulle få den plassert i platebutikkene. Med hjelp av et par betydelige begivenheter begynte ballen å rulle:
Først og fremst var det vel Mory Kanté fra Guinea. Singelen ”Yéké Yéké” var den første i afrikansk historie til å selge mer enn én million, i 1987.

Samme året reiste Paul Simon til Sør-Afrika og spilte inn det avsindig fete albumet ”Graceland” med musikere fra Sør-Afrika. Dette førte til to ting (bortsett fra at det revitaliserte Paul Simons egen karriere).
Ladysmith Black Mombazo.

For det første ble han boikottet av den europeiske antiapartheidbevegelsen, som mente at ingen musikere skulle besøke Sør-Afrika, uansett hvor hederlige motiver de hadde.
For det andre gjorde han mannskoret Ladysmith Black Mambazo verdensberømte. Samtidig gjorde han sørafrikansk musikk kjent i nord, særlig i USA!

Hva som var viktigst, kan vel frigjøringsbevegelsen ANC svare på – de omfavnet Paul Simon, samtidig som radikalerne i Europa boikottet ham. Gjett hvem som får rett når historien skal skrives!

Gudfaren

Peter Gabriel Foto: Universal

Peter Gabriel var en av verdensmusikkens gudfedre, men han hadde en tendens til å overprøve sine musikere i studio, og fikk mange helt ulike musikere til å høres likt ut. Altså en slags musikalsk globalisering.

Dette fant ikke Mari Boine seg i, og hun brøt med Real World, startet sitt eget selskap Léan, hvor hun i 1993 ga ut sin musikalske triumf: ”Goaskinviellja”. Her kommer nakenheten og sårbarheten i hennes musikalske prosjekt til sin fulle rett, og musikalsk når hun ikke slike høyder igjen før ”Eight Seasons - Gávcci Jahkejuogu” i 2002. Da slipper hun omsider kontrollen, og lar sin faste samarbeidspartner Roger Ludvigsen sammen med Bugge Wesseltoft slippe til - med et helt nytt og elektronisk lydbilde. Dette kler hennes organiske sang, med alle dens jordtoner, perfekt.

Rasende


Men tilbake til det opprinnelige tema: Mari har aldri representert hele Sapmi. Hennes rasende oppgjør med kristendommens og kirkas arroganse og kolonialisering, og med hundreårig statlig fornorskingspolitikk i Sapmi har skaffet henne fiender, fiender som sist kom til overflaten da hun sang i kronprinsbryllupet. Hun tok den gamle salmen ”Mitt hjerte alltid vanker” og endret den til en sjamanistisk joik underveis! Uforglemmelig!

Står aldri stille


Mot slutten av 2004 er Mari Boine en yndling for remiksere og en høyt ønsket samarbeidspartner for alle slags musikalske nomader. Vi andre venter i spenning på hva hun selv skal finne på. Hun står aldri stille, og hennes siste plate er muligens hennes aller beste. Om hvor mange artister kan du si akkurat det?

Arne Berg




Siste saker:

 

Historisk om rock

Den norske rockens historie blir grundig fortalt gjennom 11 dokumentarer på NRK1 og like mange radioprogrammer på NRK P2.
DEBATT
20 SISTE NORSK ROCKS HISTORIE
10 SISTE MUSIKK
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no