Hurtigruta  3_1_banner
Her er du: NRK.no > Programmer > TV > Hurtigruten Sist oppdatert 12:47
Prosjektleder for serien:
Siw K. Winther
Ansvarlig for siden:

 

– Fare for ny ulykke!

MS «Midnatsol» under nestenforliset i 2003. En ekspert uttaler til NRK at han frykter det kan skje igjen. Foto: 330 Skvadronen/Scanpix
MS «Midnatsol» under nestenforliset i 2003. En ekspert uttaler til NRK at han frykter det kan skje igjen. Foto: 330 Skvadronen/Scanpix
– De to nyeste Hurtigruteskipene kan få alvorlige problemer i grov sjø. Nestenforliset vinteren 2003 kan komme til å gjenta seg, hevder en av verdens fremste eksperter på sikkerhet til sjøs. I går la han fram en kritisk rapport om skipenes sjødyktighet.

Publisert 22.09.2005 09:30.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
Av Tor Risberg

Problemet er skipsmotorens kjøleanlegg, ifølge sikkerhetsekspert Arne Sagen. Anleggene er konstruert på en slik måte at skipene nok en gang kan få kritiske problemer med manøvrering i dårlig vær.

Kapteinen beordret alle passasjerene i livbåtene da MS «Midnatsol» nesten grunnstøtte i 2003.
Midt på natta søndag 14. desember 2003 måtte 103 livredde passasjerer om bord i MS «Midnatsol» gå i livbåtene etter at det drøyt seks måneder gamle Hurtigruteskipet fikk motorstans i stiv kuling og grov sjø utenfor Stadt.

Det var svikt i kjølesystemet som førte til motorstans og dermed også total strømsvikt om bord. I nesten to timer drev skipet hjelpeløst mot land før motoren kom i gang igjen etter dyktig innsats fra mannskapet. Situasjonen var uten tvil svært dramatisk da skipet sendte ut «Mayday»-varsel. Denne natta var Hurtigruten meget nær en av sine største ulykker noensinne.

Krevde granskning

Kaptein Hårvik minnes den dramatiske natten. Se det hele i Nett-TV. Foto: NRK
Etter nestenforliset krevde Stiftelsen Skagerrak at det ble nedsatt en uavhengig undersøkelseskommisjon for å granske hva som egentlig skjedde. Etter flere runder er kravet om granskning avvist av både Sjøfartsdirektoratet, Riksadvokaten og justisdepartementet.

Stiftelsen Skagerrak er en interessegruppe som arbeider for skjerpet sikkerhet som skal redusere samfunnets sårbarhet for katastrofer og ulykker. Daglig leder Jan Harsem mener sjøfartsmyndighetene har utvist en underlig holdning og en kritikkverdig passivitet etter at «Midnatsol» var i havsnød.

MS «Midnatsol» og søsterskipet MS «Trollfjord». Foto: NRK og Hurtigruten.no

– Denne holdningen gjenspeiler en tradisjon og en kultur som det tar tid å gjøre noe med. Det er avgjørende viktig å ikke bare kartlegge de direkte men også de bakenforliggende årsakene til at en slik dramatisk situasjon kan oppstå. Til sjøs skal nestenulykker defineres som reelle ulykker, i hvert fall ifølge den nye sjøloven. Det er ikke gjort i dette tilfellet, sier Harsem til NRK.

Ny undersøkelse

Tidligere inspektør for Veritas, Arne Sagen, frykter at nestenulykken MS «Midnatsol» hadde i 2003, kan skje igjen. Arkivfoto: SEF
Arne Sagen er en ledende internasjonal kapasitet innen sikkerhet på store passasjerskip. Han er autorisert sakkyndig og medlem av De Sjøkyndiges Forbund. I mange år var han inspektør for Veritas og fullmektig i flere rettssaker om sikkerhet på havet. Nå er han bl.a. rådgiver for Stiftelsen Skagerrak.

På et møte med Sjøfartsdirektoratet i går presenterte Sagen en ny undersøkelse han har gjort om hva nasjonal og internasjonal ekspertise mener om den typen motorkjøleanlegg som de nyeste Hurtigruteskipene er utstyrt med.

– Jeg har bedt dem definere hva som kan betegnes som et godt system for kjøling av store skipsmotorer. Og konklusjonen er klar. Alle er enige om at de nye Hurtigrutene har utypiske kjøleanlegg. Alle anbefaler doble kjølesystemer på slike skip. De aktuelle Hurtigruteskipene har enkle systemer, sier Sagen til NRK.

– Sammenlikn gjerne med moderne biler, som alle har doble bremsesystemer. Dermed mister man ikke hele effekten hvis ett av systemene skulle falle ut. Eller se for deg en bil der rattet er montert i taket. Du kommer fram selv om det er tungvint, men det kan bli svært farlig i en kritisk situasjon.

Flere ganger

Med det utypiske kjøleanlegget i de aktuelle motorene frykter Sagen at skipene kan få tilsvarende vanskeligheter i grovt vær som det «Midnatsol» hadde i 2003. Han hevder også at både «Midnatsol» og søsterskipet «Trollfjord» har hatt flere tilsvarende episoder med motorproblemer.

– Jeg er meget overrasket over at noen av verdens mest avanserte skip opplever flere motorstanser på kort tid. Det burde vært gjennomført en bred og nøytral granskning for å avdekke hva som ligger bak, sier Sagen.

– Men dette blir en slags Catch 22-situasjon der de involverte avviser granskning av seg selv. Etter nestenhavariet sendte Sjøfartsdirektoratet ut en felles pressemelding sammen med rederiet og Det Norske Veritas om årsakene til det som skjedde.

– Granskerne og de som eventuelt skal granskes mener åpenbart at de har felles interesser. Pressemeldingen er ett eksempel på at direktoratet må betraktes som part i saken. Dette er svært uheldig, avslutter en kritisk sikkerhetsekspert Arne Sagen.

– Grundig jobb

Direktør Torkild Torkildsen i Hurtigruterederiet TFDS sier i en kommentar at rederiet er meget tilfreds med den evalueringen som ble gjennomført i etterkant av nestenhavariet.

– Det ble gjort en grundig jobb i en samordnet innsats mellom sjøfartsmyndighetene, Veritas og oss.

– Alle de tiltakene som ble anbefalt er forlengst iverksatt, sier Torkildsen. Som legger til at rederiet vil studere Arne Sagens nye rapport med interesse.

Siste saker:
Flere saker: ALT OM HURTIGRUTEN 365

 
Hurtigruten quiz
Hurtigruten direkte
Bildekonkurransen
10 SISTE HURTIGRUTEN
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no