OVERSIKT NYHETER SPORT MUSIKK UNDERHOLDNING FILM LITTERATUR MAT BARN UPUNKT
NRK Samfunn

Her er du: NRK > Programmer > Radioarkiv > Sånn er livet > Samfunn

Oppdatert 28.06.2005 14:08

SAMFUNN

Kvardagsliv - banner
 

50+ = Monster Consumenter og Master Consumers = storforbrukere

Publisert 08.01.2001 19:09 - Oppdatert 18.01.2001 10:14

De er lette å påvirke gjennom de viktigste reklamemediene, skriver Trond Blindheim ved Norges Handelshøyskole BI i en ny bok fra Genesis forlag med tittelen ”Femti, frisk og freidig” – som slår i hjel mange myter og fordommer om
gruppen 50+.


Bruker mer penger

De reiser mer enn gjennomsnittet, de kjøper dyre billetter,de bor på dyre hoteller, de bruker mye penger på barna, på oppussing, vedlikehold, dagligvarer, fritid, kosmetikk og kroppspleie.

Kvinnelige Master Consumers bruker mest penger til klær, faktisk mellom 12 og 20 tusen kroner til seg selv i 1999, kan vi lese i Blindheims artikkel ”Den evigunge 50-åring”.

Et paradoks

Da er det et paradoks at av 17 milliarder reklamekroner som brukes årlig her i Norge, brukes 60% på barn og unge, 35 % på foreldrene og 5 % på besteforeldre – som stadig blir en større gruppe (hele
260 000 flere mellom 50 og 64 innen år 2010), og som stadig blir mindre ensartet.

Femti+ kan være en småbarnspappa, 50+ kjøper de samme tingene som sine barnebarn! Kort sagt: de som følger med har fått øynene opp for at disse er blitt en viktig gruppe. Men ikke alle er like oppdaterte – hverken innenfor reklame eller media.

Uinteressant gruppe

Blant de som setter sammen programtilbudet på våre fjernsynskanaler,oppfattes fortsatt 50+ gruppen som uinteressent. På lytter-og seerstatistikken teller de i grunnen bare ½ - og vi hører stadig om programmer som taes av sendeskjemaet fordi ”det er for mange voksne/eldre seere”.

Antikommersiell

En gang i tiden ble gruppen regnet som anti-kommersiell. I dag regnes de som storforbrukere og passiv vare- og TV-konsumerende markedsaktører, skriver Trond Blindheim, som slår fast at ”den dagen en markedsfører ikke lenger er innforstått med hva som rører seg blant dagens Master Consumers, er han/hun ferdig i bransjen.”

Av Inger Johanne Agerup
Sånn er livet, NRK P2, 26.5.2000






 
 
SØK

Brennpunkt -banner
Banner Sånn er livet 140
Banner Helge Ingstad 140
10 SISTE SAMFUNN
13.06.2002 13:16
"Skikk og bruk"
11.06.2002 12:11
Makt og flerkultur
05.06.2002 13:15
Kjønnsroller
28.05.2002 11:29
Her eller der
13.03.2002 14:33
Fra Cuba til Mekka
26.11.2001 15:04
Vinlandet Norge?

Copyright NRK © 2001   -  Telefon: 815 65 900  -   E-post: info@nrk.no   -   21.12.2008 12:12