skilleStemmer fra arkivetskilleLitteraturquizskille_slutt
Ordfront 3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > Radioarkiv > Ordfront
NRK KULTUR
Sendetider:
Søndag 13:30
Onsdag 19:30 (r)
NRK P2


 
ORDFRONT & FILMFRONT "...in the not so distant future...."

Fremtidsfabelen: Den glemte politiske fortellingen?

Bøker og filmer som har sin handling i fremtiden skildrer ikke akkurat noen utopi. I hvilken grad behandler de politiske saker som er aktuelle for oss idag?

Publisert 30.11.2003 02:56.
De siste årene har det vært etterlyst en politisk dreining i litteratur og film, men få har pekt på fremtidsfabelen som et politisk uttrykk. Ordfront og Filmfront slår seg sammen denne uken for å diskutere bøker og filmer som skuer inn i vår fremtid.

Sorteringssamfunnet

Vi har teknologien som skal til
Vi har invitert professor i Rettsmedisin, Torleiv Ole Rognum, til å se den bioteknologiske fremtidsfilmen "Gattaca" på programlederens kontor. Filmen skildrer en verden der man manipulerer kjønnscellene til å skape mer perfekte mennesker. Mennesker som er skapt etter "naturmetoden" i dette samfunnet usettes for "genoisme" og havner lavt på rangstigen. Rognum mener teknologien som skildres i filmen ikke er langt unna den vi har idag, og at problemstillingen om sorteringssamfunnet er aktuell også i Norge.


Ikke akkurat noen lys fremtid

Panelet i studio bestående av leder i Foreningen Les!, Aslak Sira Myhre, litteraturkritiker Ane Farsethås, og filmviter Dag Asbjørnsen ser tydelige politiske problemstillinger i filmer som "Matrix", "Minority Report" og romanen "Oryx og Crake".

- Mens det fantes utopier i tidligere science-fiction romaner, har fremtidsfortellingene idag det felles at de ser dystert på utviklingen - nå er det dystopien som hersker, sier Sira Myhre.
- Overflaten og teknologien i fremtidsfilmene er lekker og kul, men samfunnet det skildrer er skremmende, mener Asbjørnsen.
- Dette samsvarer med det bildet tegneserier nå for tiden tegner av fremtiden, mener Sira Myhre. - Borte er Superman og Edderkoppen, nå lever fremtidsmenneskene i en skittenrealistisk verden.

Nye fiender og farer

Tom Cruise spiller politimannen som begynner å tvile på systemet i "Minority Report"
- Mens "Brave New World" og "1984" skildrer totalitære stater, mangler staten helt i Atwoods fremtidsvisjon i "Oryx og Crake", forklarer Farsethås. - Der er det multinasjonale selskaper som styrer verden.

Både Sira Myhre og Asbjørnsen er enige om at "Matrix" helt opplagt kan tolkes neo-Marxistisk:
- I den første filmen blir du fortalt: Du lever egentlig i en verden der du blir undertrykt og utnyttet helt fysisk, men du vet det ikke selv. "Du tror du er fri, men du er ikke det", messer Morpheus. Dette går i en direkte linje til Marx' beskrivelse av arbeiderklassens situasjon på 1800-tallet.
- Men i "Matrix" skildres ikke en kamp mellom feite, mektige sigrarøykende fabrikkeiere og arbeiderne. Kapitalismen i sin tredje fase er blitt usynlig og uangripelig, forklarer Asbjørnsen.

Leder ikke til politisk handling

Atwoods fremtidsvisjon er morsom lesning, men dyster i sin spådom
- Jeg beveges ikke nødvendigvis til politisk handling av disse fortellingene, mener Farsethås. - Et problem ved dem i den forstand er kanskje at de er for underholdende. Men hadde de vært mer opplagt politiske, ville de blitt dårligere verk.
- Styrken til klassiske verk som "1984" er at det politiske er så tydelig, samtidig som det er enormt godt skrevet. Moderne fremtidsfiksjoner feiger ut ved å være for lite politisk tydelig, avslutter Sira Myhre.

Programleder er Siss vik

Ordfront og Filmfront:
søndag 30. november, kl. 13:30-14:30
Reprise onsdag 3. desember, kl. 19:30-20:30


 
SE OGSÅ
LYDARKIV
Her finner du alle Ordfront-sendinger som lyd:
10 SISTE ORDFRONT
10 SISTE LITTERATUR
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no