skilleUnderholdning: Monsen (trippel)skille_slutt
P2-teatret_toppbanner_3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > Radio > Radioteatret > P2-teatret Sist oppdatert 11:30
 

Jubelord fra Europa

Glade reaksjoner lot ikke vente på seg etter at NRK Radioteateret hadde vunnet Prix Europa med hørespillet "Risk". Ord og superlativer som varmer mangt et hørespillhjerte. Her er noen av dem:

Publisert 20.10.2003 13:23.
SE OGSÅ:
Seieren for beste Radiodrama ble tildelt NRK Radioteateret etter en uke med positive tilbakemeldinger. "Risk" gikk rett hjem hos flere enn bare juryen, som begrunnet seieren på denne måten;

Christopher Grøndahl, forfatter av "Risk".

Laudatio Radio Drama:

En produksjon som drar oss inn i en ung manns sinn. En akustisk verden blir skapt, som fremkaller sterke farger og følelser, men som samtidig gir lytteren en absolutt frihet. Ingen fortalte oss hva vi skulle tenke.

Den mesterlige lyddesignen kombinert med en superb mikset agressivitet og en stillhet som er den lengste i dette årets konkurranse. I et bombardement av bilder fikk vi gleden av en unik opplevelse - vi fikk føle hovedpersonens psykose.

...og som om dette ikke var nok - her følger flere rosende ord:

Doreen Kanter, Sveriges Radio:

Dette like jeg veldig godt. Det er et godt manuskript, det er godt spilt, det har rytme, og jeg likte virkelig at ingen fortalte meg hva jeg skulle oppleve. Jeg erfarte noe selv, alt skjedde gjennom Mattis, intet ble forklart. Dette er drama. Dette er det vi ønsker, det er virkelig radiodrama.

Morten Cranner, regissør

Ludvig, Sveriges Radio:

Dette er brilliant. Det er en storyline jeg har lengtet etter. Jeg vet hvor Mattis er, hva som skjer, vi mister aldri fokus. Kan sammenlignes med psykedelisk musikk: for å fly av gårde må man ha et refreng å komme tilbake til. Slik var dette brilliant. Også et godt eksempel på hvordan man kan bruke stillhet, som faktisk blir noe som hjemsøker oss.

Fredrikke, Tyskland:

Jeg er meget takknemlig. Jeg leste manus på forhånd og kunne faktisk følge dette uten å lese teksten på engelsk, selv om jeg ikke kan norsk. Jeg liker svært godt måten å bruke de mange akustiske situasjonene på. Når psykiateren spilles på tape recorder, bidrar det til at intet blir sentimentalt. Jeg beundrer denne produksjonen.

Thorbjørn Harr spiller hovedrollen som Mattis.

Robert, Tyskland:

Denne produksjonen er genial. Jeg har aldri hørt noe som er kommet så tett innpå en psykotisk verden. Dette er overbevisende. Gratulerer til dramatiker, regissør og lyddesigner.

David Marowich, nestor:

Jeg trodde dette var beskåret versjon. Jeg ville gjerne hørt 20 minutter til. Jeg forsto at dette var skrevet av mannen bak Niveanatt, som er et av de beste stykkene vi har hatt her, et kunstverk. Her liker jeg godt bruken av stillhet, på en sjeldent modig måte. Jeg ventet virkelig på hva som ville skje.

Øyvind, dansk-norsk lyddesigner og komponist:

Jeg tenke på Naked Lunch. En meget god produksjon, stemmene godt plassert, men noen ganger kunne jeg ikke høre dem. Tydelig at nordmennene har overvunnet horror vacui.

Tormod Nygaard, lyddesigner.

Solveig, Finlandssvensk YLE

Jeg er takknemlig for manus i denne formen. Tormod og Morten har skapt en verden – og jeg er full av superlativer.

Jesper, Danmarks Radio:

Ingen tvil om at dette er usendvanlig godt gjort. Lyddesignen lar deg følge angsten i hovedpersonen, noe vi skandinaver er glade i. Vi skal følge en mann som er blitt psykotisk, det er noe med jenter og Kosovo. Jenta er virkelig, vi er usikre på om Kosovo virkelig hendte. Jeg tror ikke denne teksten er i stand til å beskrive en mann som blir psykotisk. Det å bruke krigsscener og få oss til å lure på om dette virkelig har skjedd, er en velbrukt måte å skape utvikling på.

Catherine, BBC:

Også på grunn av sjalusi. Fragmenteringen begynner før Kosovo, noe har allerede hent, det er ikke første stadium. Det nydelige i stykket er det som gjør ham gal. Jeg skulle gjerne hatt mer av dette. Men det ebber jo bare ut, jeg ville hatt en annen slutt, men kanskje er det riktig slik, for det plager meg.






 
Radioteatret går løs på monstret
Fruen fra havet
10 SISTE RADIOTEATER
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no