skilleBildegalleriskilleNettradioskille_slutt
4040 norgesglasset 3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > Radio > Norgesglasset 40/40 Sist oppdatert 10:46
 
Hovedsiden
50-tallet
60-tallet
70-tallet
80-tallet
Det skjedde
Dagens nøtter
Konkurranser
Spillelister
Hitlister
Redaksjonen
Det skjedde
As Time Goes By
Top 10
Elvisbanner
The Beatles
 
4040
Norgesglasset
NRK P1

mandag - fredag
kl 14.00 - 15.00

Norgesglasset
NRK P1
7005 Trondheim


 

Trollbilen

De fleste av oss har hørt om den – Trollbilen. Vi tenker gjerne på en hvit bil i plast – laget i Norge på 50-tallet. Men hva slags bil var det egentlig som ble produsert i Telemark fra 1956?

Publisert 26.06.2003 11:57. Oppdatert 27.06.2003 09:42.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
Sportsbil til boblepris. Trollbilproduksjonen sies å være det første virkelige forsøket på å starte en storstilt bilproduksjon i Norge. Prislappen skulle ligge på mellom 10 og 13.000 kroner, toppfart på 130 km i timen, drevet av en totaktsmotor under glassfiberkarroseriet. Med et sportslig utseende i skjæringspunktet mellom Porsche og Citroen.

Hvorfor Lunde i Telemark?

Trollbilentusiast Bjarne Lia i Lunde forteller at kommunen trengte flere arbeidsplasser og at den på femtitallet gikk ut i riksavisene og etterlyste bedrifter. Grunder Per Kohl-Larsen lot seg lokke av gunstige betingelser og startet opp bilproduksjon i 1956. Første bil ble levert ut til kunde i 1957. I alt ble det produsert 5 ferdige biler, samt noen flere karroserier.

Nytenking

Troll-bilens historie er en historie om unikt pågangsmot, kombinert med evne og vilje til å tenke nytt og annerledes. Det er også en historie om hvor vanskelig det kan være for enkeltpersoner å nå frem i offentlig byråkrati og få gjennomslag og støtte til sine ideer. Bjarne Lia har laget egne websider for å gi et innblikk i denne spennende historien. Du kan lese mer om Trollbilens historie på sidene.

Brå stopp

Interessen rundt trollbilen var stor fra inn og utland, men investorene var avventende blant annet på grunn av rasjoneringsbestemmelsen i Norge. Myndighetene gav aldri tillatelse til å lage flere enn 15 trollbiler. I 1958 går Trollbilprosjektet konkurs. 2 år senere oppheves rasjoneringsbestemmelsene på bil i Norge.

Finnes ennå?

De fleste av de få trollbilene som ble laget finnes fremdeles. Et eksemplar står utstilt i et nedlagt butikklokale i Lunde i Nome kommune i Telemark.

Bildene i denne artiklen er gjengitt med tillatelse fra Bjarne Lia. Besøk hans websider om Trollbilen i Lunde.

LENKER
Siste saker:
Flere saker: ALT OM 50-TALLET

 
80-tallet
70-tallet
60-tallet
50-tallet
X-ord
 
10 SISTE 40/40
 
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no