Etter at EMI har betalt for Atakamas innspilling av sin andre plate har nå selskapet løst bandet fra kontrakten. Hvorfor det har skjedd og hva som er Atakamas planer videre har Totto Mjelde prøvd å finne ut.
Det startet så bra for Atakama. De var det heiteste bandet på Bylarm i 1999, ble signet av EMI like etter og ”Off This World” ble en av årets beste norske singler. Men så vendte pressen seg mot dem, EMI klarte ikke å selge debutplaten, og nå er Atakama løst fra platekontrakten sin. Administrerende direktør Nils Heldal i EMI forteller hvorfor.
- Årsaken til det er at vi er to parter, og de to partene fant i fellesskap ut at vi ikke passet så godt til hverandre. Det er nesten som et ekteskap som er oppløst, og det hele skjedde i fredelig forståelse mellom partene.
Lettelse å stå uten kontrakt
Bandet selv er faktisk fornøyd med å stå uten kontrakt.
 |
Foto: Bodil Aga Aandstad |
- For oss som band føles det som en enorm lettelse. Jeg tror ikke vi er bandet for multinasjonale selskap. EMI har heller ikke klart å gjøre det de trodde de skulle få til, med hensyn til å pushe oss ut til de rette stedene. Jeg tror rett og slett vi må holde oss unna Topp 20 i den nærmeste fremtid.
EMI håper Atakama får gitt ut plata
EMI har allerede betalt for innspillingen av platen som ligger klar for utgivelse. Selskapet ga også ut to radiosingler i forkant av det som skulle bli plateslippet av Atakamas andre skive i oktober. Kanskje et økonomisk rart tidspunkt å bryte samarbeidet på? Men i EMI håper man at Atakama skal få sluppet platen et annet sted.
- Et plateselskap kan være ganske ekle og legge hindere i veien for at det skal skje. Det har vi sagt at vi ikke skal gjøre. Og vi håper at de får gitt ut platen et annet sted, for i det, ligger også vår eneste mulighet til å få tilbake noen av pengene vi har investert.
Leter etter nisjelabel
Og Atakama synes ikke det er særlig frustrerende å sitte med en plate som har vært ferdig siden sent i august.
 |
Foto: Bodil Aga Aandstad |
- Vi sitter i en heldig situasjon der vi har en utrolig god demo vi kan sende rundt. Nå skal vi spille to konserter i Bergen før jul, og så kommer vi til å bruke tiden fremover til å sende ut promoeksemplarer fortrinnsvis til utlandet, for å se om vi får napp. Vi vil prøve å finne en nisjelabel som jobber målrettet over tid og som ikke ser så mye på radiorating og salgstall. De må gjøre det av geniun interesse for musikken. Det er det som driver oss og det er viktig å ha samarbeidspartnere som tenker likt.
Av Totto Mjelde
Tilrettelagt for nett av
Una Cecilie Børja, upunkt.nrk.no