God tur 3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > Radio > God tur
Alle fakta-
opplysninger fra radioprogrammet finner du igjen her samlet til et hendig reiseleksikon.

NRK P1
søndager kl 10.05
reprise mandager
kl 22.05



 
God tur 07.04.2002

Firkantet behandling hos Saga

Hans Giertsen i Fredrikstad bestilte i fjor en sommer en fire ukers reise til Tenerife, med avreise i januar i år. Turoperatør var Saga. Hvorfor han bestilte så tidlig var for å få prisgarantien, og han betalte nesten 20.000 for reisen.

Publisert 05.04.2002 10:30.
Fire dager før avreise, dør hans mor. Han ringer dagen etter til reisebyrået for å melde fra om dette, og for å høre om han kan få utsatt reisen en uke. Siden dette er en lørdag, må han vente til mandag med å få beskjed, og den er kontant nei.
Dette er å betrakte som en avbestilling, sier Sagas representant, og så sant han er forsikret, vil han få beløpet tilbake. Ønsker han likevel en tur, må han bestille en ny.
-Jamen vi spør jo bare om å få utsatt reisen en uke, og krever ikke noen kompensasjon for det, selv om vår reise da blir en uke kortere. Hvis dere har plass
på flyet, må vel det være den beste måten å ordne dette på.
Men nei. Giertsen må bestille en ny reise, og betaler nå litt over 17.000 kroner.
Med en dags betalingsfrist. På samme fly, som han spurte om å få byttet til.
Riktignok får vi det første beløpet tilbake fra forsikringsselskapet, men vi visste at det ville ta litt tid, og syntes det var ergerlig å måtte legge ut ytterligere 17.000 kroner, selv om vi ikke forliser noe, sier Giertsen. Det vi har klaget på til Saga er firkantet behandling, og vi mener også at det er dårlig service.
Jeg ringer Saga og får først snakke med en saksbehandler, som sier at Giertsen er korrekt behandlet etter pakkereiseloven. Det er ikke mulig å endre en reise så kort tid før avreise, da må den betraktes som avbestilt, og ny reise må bestilles.
Jeg forsøker å argumentere for at man kanskje kan se litt mindre firkantet på lovens bokstav, men det er helt umulig å få gehør for dette. Loven er loven.
Jeg vedlegger kommentaren fra Saga – som sikkert er i sin fulle rett – men hva mener du? Er det firkantet? Send meg en mail og si hva du mener.

KOMMENTAR
Direktør Rolf Forsdal i Norsk Reiselivsforum, hvor også Saga er medlem, sier at med forbehold om at han ikke kjenner historien annet enn fra dette referatet, så er det fullt mulig å fravike pakkereiseloven for å gi kunden bedre service. Loven er en rettesnor, men må ikke brukes slik at kunden får et dårligere tilbud.
Vår konklusjon må derfor bli at Saga kunen ha opptrådt annerledes og mer fleksibelt for familien Giertsen.

Siste saker:

 
10 SISTE GOD TUR
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no