skilleUnderholdning: Monsen (trippel)skille_slutt
agenda_toppbanner_3_1
Her er du: NRK.no > Programmer > Radio > Agenda Sist oppdatert 11:49
 
Agenda 21. og 26. august 2002

Ida Lorentzen i blå kobolt

Ida Lorentzen maler interiører - men hun kan ikke stå hvorsomhelst og male hvasomhelst. Hun trenger inngående kjennskap til rom hun skal skape bilder i. Nå har hun stått og malt i annen etasje i den gule byvillaen til familien Roscher fra Dresden. Men ikke uten spesielle forberedelser..

Av Lisa Kristin Strindberg. Publisert 10.05.2002 16:21. Oppdatert 05.09.2002 12:53.
Ida Lorentzen har norsk far og amerikansk mor. Hun er kjent for stillheten i bildene sine. Hun maler interiører – som oftest med et vindu. Det kan gi lys inn, og utsikt.
Ida Lorentzen foran eget bilde på Nyfossum Bruk

Stillhet

I en bok om Ida Lorentzen fra 1994 skriver kunsthistorikeren Donald Kuspit om bildene hennes:
”Gjenstandene i rommet er som en øy omgitt av stillhet. Gjenstandene bryter ikke med stillheten, men er tvert imot stillhetens kjerne og gir stillheten en ytre manifestasjon.

Lorentzens rom er en rekonstruksjon av hennes mor, og serien med bilder står for stadier i sørgeprosessen.

Maler rammer rundt tilværelsen

Ida Lorentzen sier selv i boken at morens død gjorde at veggene forsvant i tilværelsen hennes - så hun bestemte seg for å male rom.

Levet liv

I dag bor ingen på Nyfossum Bruk. Og den blå kobolten graves ikke lenger ut av fjellet, men fremstilles kunstig.
Ida Lorentzen ville vise en umiddelbar atmosfære av levd liv, av energi og virksomhet i bildene - selv om de er uten mennesker.
Denne gangen har hun ikke brukt oljemaling, men pastellfarver – for å gjenskape veggenes silkematte overflate. Og den orginale koboltblå er med – hun fikk en liten pose med det dyrebare glassstøvet fra museets samling.

Personlig utvikling

Vi kan tillate oss å være nyskjerrige på en kunstners følelsesliv, når dette nettopp danner grunnlaget for det resultatet kunstneren viser frem. Og som kunstneren selv ikke legger skjul på.
Ida Lorentzen sier selv at interiørbildene hun har malt i bortimot 30 år er metafysiske bilder. Vi ser en vegg, et gulv, et vindu og noen møbler. Men det bildet formidler, er en sinnstilstand. Hun har malt seg en vegg i tilværelsen, et hjørne å søke trygghet i. Selv om hun fremdeles maler rom, har det skjedd en endring de siste årene.
Utstillingen på Høvikodden i 2001 var et mellomstadium til den frigjøringen fra hennes egen fortid som bildene hun har malt på Nyfossum Bruk representerer.

Fra metafysikk til realisme

Nå, når hun har gått inn i værelsene i annen etasje på Nyfossum Bruk på Blaafarveverket, har hun forlatt morens gamle stue som arbeidsrom. Og hun maler en mer konkret verden. I bildene fra Nyfossum formidler hun hva sollyset og skyggene gjør med rommene gjennom dagens skiftende stemninger. Hun har skapt minnebilder fra familien Roschers levde liv. Og vi vender oss til Susan Sibbern igjen, og hennes evne til å sette Ida Lorentzen i kontakt med fortiden.


 
10 SISTE AGENDA
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no