Sommeråpent: Her er årets programledere

Noen programledere bare ha med sin egen hodepute når de skal på tur. Andre briljerer med yogamatte og joggesko, mens sovemaske står øverst på lista hos dem som er opptatt av søvn. Møt årets programledere i Sommeråpent.

De er borte fra familie og venner ei uke for å jobbe på Sommeråpent. Hva MÅ de ha med seg på tur?

Programledere for Sommeråpent 2017: Dette bare må de ha med seg på tur den uka de kjører tog for NRK.

Åtte entusiastiske programlederpar ønsker å samle publikum for å vise frem det beste av Norge langs toglinja. I år tar Sommeråpent Sommertoget fra Rognan til Sarpsborg.

Sommertoget kan du kan lese mer om her.

Programlederparene er:

Nicolay Ramm og Jeannette Platou (uke 26)

Strekning: Rognan–Steinkjer

Nicolay Ramm og Jeannette Platou foran Sommertoget

Nicolay Ramm og Jeannette Platou kjører tog fra Rognan til Steinkjer: Målet er å få en minnerik opplevelse og lage TV-innhold som skaper glede rundt i de tusen hjem, sier Nicolay Ramm om sin debut som programleder i Sommeråpent.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

– Jeg er utrolig spent på å skulle jobbe med et så tradisjonsrikt program. Jeg aner egentlig ikke helt hva jeg går til, sier Nicolay Ramm. 28-åringen har laget flere programmer knyttet opp mot store idrettsarrangementer, han har ledet MGPjr. og har jobbet flere år som sportsjournalist. Nå debuterer han i Sommeråpent.

– Jeannette er en superdyktig gravejournalist i Brennpunkt, kanskje kan hun lære meg litt. Jeg håper å konsentrere meg om å lage de enkle, koselige gladsakene om vannskikjøring og det gamle sagbruket som nå har blitt museum, sier han.

Må ha med: Sånn privat tenker jeg det viktigste blir en sovemaske. Det blir jo ikke ordentlig mørkt om nettene så langt nord, og søvn har jeg lært er viktig.

– Jeg gleder meg enormt til Sommeråpent, faktisk har jeg lengtet helt siden i fjor, sier Jeannette Platou. – Jeg er ikke i tvil om at det blir gøy å jobbe med Nicolay. Han er jo så morsom! Men ettersom jeg er på «sommerferie», tenker jeg han kan ta graveprosjektene mens jeg lager sketsjer.

Må ha med: Hodeputen min! Jeg har verdens beste. Det blir sjelden mye søvn i løpet av en uke med Sommeråpent, så da må jeg gå for kvalitet fremfor kvantitet.

Jenny Skavlan og Hans Olav Brenner (uke 27)

Strekning: Hommelvik til Åndalsnes

Kvinne med hvit skjorte og armer i kors og mann med blå jakke og skjegg, begge smilende

Hans Olav Brenner og Jenny Skavlan kjører fra Hommelvik til Åndalsnes: Jenny Skavlan gleder seg stort til å få være makkeren til Brenner.–Jeg må bare få lest litt flere bøker før vi setter i gang, så vi har noe å snakke om i pausene, sier hun.

Foto: Julia Marie Naglestad

– Jeg har alltid drømt om å få være med å lede Sommeråpent. Det virker så morsomt å være en stor gjeng på tur og skildre norsk sommer med alt den har å tilby, sier Jenny Skavlan, som også ser på det å gjøre livesending hver kveld i en uke som en kul programlederutfordring.

Må ha med: Internett. Jeg må ha muligheten til å følge med på hva datteren min gjør mens jeg er på tur. I tillegg vil jeg oppdatere Snapchat og andre kontoer med hva som skjer i kulissene av Sommertoget.

Når Hans Olav Brenner ser for seg den forestående programlederjobben, tenker han på Agnar Mykles beskrivelser av lengsel og skinnegang og Dag Solstads roman «Aril Asnes», som handler om nettverket av togskinner som forbinder hele Europa.

– Og så tenker jeg på stasjonsbyene i Trøndelag som jeg selv passerte til og fra studietilværelsen i Trondheim på slutten av nittitallet. Hvordan er det egentlig å bo på Støren? Eksisterer det berømte bakeriet fortsatt? Og den flotte stasjonsbygningen på Oppdal, hvilken historie rommer den?

Må ha med: Kone og barn, men jeg tviler på at det er plass på Sommertoget.

Stian Sandø og Ida Nysæter Rasch (uke 28)

Strekning: Vinstra til Røros

Mørk, smilende kvinne i skinnjakke foran blomsterdekorert tog

Stian Sandø og Ida Nysæter Rasch kjører fra Vinstra til Røros. Sandø var ikke til stede under pressekonferansen. Jeg håper folk på de ulike stedene går sammen og tenker på hva de ønsker å vise fram, sier Ida N. Rasch.

Foto: Julia Marie Naglestad

– Jeg tror dette blir en av årets morsomste arbeidsuker. Å få reise ut i landet på denne måten og treffe folk på hjemmebane, er fantastisk, sier Ida N. Rasch, som selv er fra innlandet, nærmere bestemt Elverum.

Rasch er kanskje mest kjent som programleder for NRK Sport og NRKs langrennssendinger.

Må ha med: Telefon! Både for å jobbe og ta bilder av folk og fe og lagre for rainy days.

– Sommer + tog = rimelig idyllisk. Jeg ble solgt med en gang jeg hørte ordet tog, sier Stian Sandø og legger til en «fun fact»:

– Man slipper ut over 200 ganger mer CO₂ hvis man flyr samme avstand som jeg skal sitte på med toget.

Må ha med: PC-en min, skateboardet mitt og en bøtte proteinpulver. Da er gutten glad.

Silje Nordnes og Christian Strand (uke 29)

Strekning: Tynset til Eidsvoll

Kvinne og mann i lyse klær foran blomsterdekorert tog

Silje Nordnes og Christian Strand kjører tog mellom Tynset og Eikdsvoll: Vi skal innom steder som kanskje ikke har fått så mye tid på TV-skjermen før, bortsett fra Eidsvoll da. Jeg håper at alle stedene gir oss en skikkelig folkefest tilbake, sier Nordnes.

Foto: Julia Marie Naglestad

Silje Nordnes, mest kjent fra P3, gleder seg til å vise at hele Norge, med alt sitt mangfold, er viktig og har betydning.

– Vi skal innom steder som kanskje ikke har fått så mye tid på TV-skjermen før, bortsett fra Eidsvoll da. Jeg håper at alle stedene gir oss en skikkelig folkefest tilbake, sier hun.

Må ha med: Så lenge jeg har mobilen og 4g, så har jeg alt jeg trenger.

Christian Strand har hatt mange forskjellige programlederroller i NRK. Nå gleder han seg veldig til å vise frem alle de flotte menneskene som bor på strekningen mellom Tynset og Eidsvoll.

– Jeg håper vi får flere av dem i studio for å være med å gi det norske folk den riktige sommerstemningen – uansett vær, sier han.

Må ha med: Badebukse og joggesko. Du skal ikke se bort ifra at jeg tar meg en liten joggetur på hvert sted før det blir et avkjølende bad. Perfekt oppladning før sending!

Haddy N'jie og Mikkel Niva (uke 30)

Strekning: Gran til Voss

Mann og kvinne ser smilende inn i kamera

Mikkel Niva og Haddy N'jie er med fra Gran til Voss: Folk er så rause og fine og rare og entusiastiske at jeg kan bli helt mo i knærne, sier Haddy Njie.

Foto: Julia Marie Naglestad

Haddy N'jie og Mikkel Niva skal kjøre en strekning som byr på mye spennende historie, kultur og naturopplevelser som få kan måle seg med.

– Det som gjør mest inntrykk, når vi får lov til å reise på den måten, er alle menneskene vi får treffe og lokalsamfunnene vi får bli litt kjent med. Jeg er veldig glad i Hadeland og har bodd der, så det er ekstra stas å få gå på toget på hjemmebane, sier Haddy N'jie.

Må ha med: Jeg undervurderer aldri hvor kaldt det kan være i Norge om sommeren, så jeg har med meg ull. Og alltid knekkebrød og noen bokser makrell i tomat. Ikke spesielt glamorøst, men veldig praktisk.

Mikkel Niva gleder seg veldig til å jobbe med henne han kaller «en av Norges stødigste programledere».

– Jeg tror jeg kan lære masse av henne, sier han.

Niva elsker å reise med tog.

– Nerden i meg ser veldig frem til å sitte og stirre ut av vinduet og nyte den norske naturen. Jeg gleder meg også veldig til å vise seerne alle de nydelige stedene man kan besøke langs skinnene i Norge.

Må ha med: Kindelen min så jeg kan sitte og lese mens jeg blir vugga langs togskinnene.

Nadia Hasnaoui og Martin Giæver (uke 31)

Strekning: Ål til Notodden

Mann og kvinne glade foran et dekorert tog

Martin Giæver og Nadia Hasnaoui: Tenk så heldige vi er som får reise rundt i landet og møte masse fine folk og høre deres historie, sier Nadia Hasnaoui.

Foto: Julia Marie Naglestad

– Jeg gleder meg som et barn til vi skal rulle ut Sommertoget, og ser frem til å møte folk på de stasjonene vi skal til, sier Nadia Hasnaoui. – Vi vet jo ikke helt hva som venter oss. For selv om mye er planlagt, må det alltid være rom for improvisasjon, og det er det som gjør at jeg rett og slett elsker jobben min.

– Martin er fra Porsgrunn, og kjenner jeg ham rett, kommer det ikke til å bli forbigått i stillhet.

Må ha med: Yogamatte. Det kan være greit å puste mellom slagene–det er jo god plass på perrongen en tidlig morgen til å gjøre et par solhilsener.

Å få lov til å jobbe med Sommeråpent er en ære!, sier Martin Giæver.

– Jeg gleder meg helt vanvittig mye til å farte rundt med Sommertoget og bli kjent med nye steder. Jeg ser fram til å lære mye av min erfarne makker Nadia og ikke minst gleder jeg meg til å komme hjem til sommerbyen Porsgrunn!

Giæver har gjort mye morsomt på TV.

– Jeg har fløyet småfly, jagerfly, hoppa i fallskjerm og klatra Svolværgeita. I sommer har jeg som mål å få lov til å føre toget.

Martin Giæver lever under mottoet: Hvis det ikke finnes bilde av det, har det ikke skjedd. Han tar utrolig mange bilder og synes ikke mobilkameraet er helt tipp topp enda.

– Derfor har jeg akkurat kjøpt meg et nytt lite kamera som jeg skal pepre løs med under turen. Så hvis noen er interessert i noen hundre «behind the scenes-bilder» av Nadia (Hasnaoui) er det bare å ringe!, sier Martin Giæver.

Må ha med: Badebukse, flipflops og fotoapparat

Hilde-Yvonne Smelror og Ole Rolfsrud (uke 32)

Strekning: Nelaug til Vennesla

Mørk kvinne og mann i lys skjorte seer inn i kamera

Hilde-Yvonne Smelror og Ole Rolfsrud er med fra Nelaug til Vennesla. Hilde Yvonne Smelror gleder seg mest til å møte folk på hjemmebane og til å møte folk som er stolt over stedet sitt og gladelig viser det frem til resten av landet.

Foto: Julia Marie Naglestad

For nordlendingen Hilde Yvonne Smelror blir Sørlandsbanen en ny opplevelse.

– Jeg ser skikkelig frem til å kjøre tog på Sørlandsbanen i sommer. For en sommerjobb, stas! Jeg kommer selv fra den lille bygda Kjøpsvik og kommer nok til kjenne meg igjen.

Må ha med: Saksen min. Sommeråpent-seerne fortjener en rett lugg, hele uka.

Ole Rolfsrud ser mest fram til å kunne vise seerne en «bortgjemt» del av landet vårt.

– Det er kystsørlandet som tradisjonelt sett får åtgaum, som folk flest har kjennskap til. Det blir også kjekt å presentere Jæren. Dette er ein jobb eg ser veldig fram til, sier han.

Må ha med: Håper å få brukt solbriller.

Rune Nilson og Torfinn Borkhus (uke 33)

Strekning: Vennesla til Sarpsborg

To menn foran blomsterdekor

Rune Nilson og Torfinn Borkhus: Rune Nilson håper riktig mange kommer og møter dem på stasjonen for å vise fram alt de har å by på. Han ser også fram til å dypdykke litt i dialektene fra Telemark til Østfold. Han mener det skjer mye rent språklig på den strekningen.

Foto: Julia Marie Naglestad

Sjarmøretappen tas av Rune Nilson og Torfinn Borkhus. Kanskje er de best kjent fra radioprogrammet «Lønsj», som de avsluttet denne våren etter over 1000 timer på lufta.

– Jeg er veldig glad i å reise med tog og håper at jeg får besøke lokføreren og se så mye som mulig av reisen derfra. Det er en helt annen utsikt der enn bak i vognene, og det er så mye å se fra toget, sier Rune Nilson.

– Torfinn og jeg har aldri gjort noe så «seriøst» som dette sammen før, så jeg er spent på om vi klarer å være proffe programledere, eller om vi ramler inn i gamle radiovaner og sklir ut i tøys og tull. Forhåpentligvis finner vi en gyllen mellomvei som både seerne og stedene vi besøker kan trives med.

Må ha med: Jeg liker å reise lett og heller se hva jeg finner på veien (da ser jeg bort fra telefonen, som i dag er mer som en kroppsdel å regne).

– Jeg gleder meg til å jobbe med Rune igjen, og jeg har aldri kjørt strekningen før, sier Torfinn Borkhus.

Må ha med: Noen sier at dette er Norges solkyst. I så fall tar jeg bare med tannbørste i brystlomma.