NRK Meny
Normal

Slik blir TV-høsten på NRK

Nye programsatsinger som «The Hit» og «Da KORK kom til bygda» supplerer etablerte suksesser som «Stjernekamp», «Side om side» og gullrekka. Det blir ny, norsk tv-dramatikk i storsatsingene «Kampen for tilværelsen», «Øyevitne» og «Lilyhammer». NRK-høsten byr også på programserier som gir ny innsikt og forståelse, som «Hjernekamp» og «Folkeopplysningen».

Da KORK kom til bygda DA KORK KOM TIL BYGDA

Gøy på landet: 'Da KORK kom til bygda' er en av de nye satsingene på NRK i høst. Hans Olav Brenner (t.v.), Anne Rimmen, Linn Skåber, Ingrid Gjessing Linhave, Leo Ajkic og Kringkastingsorkestrets 54 musikere skaper musikalsk magi og bygdefest rundt i landet.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Store fellesopplevelser, ny forståelse og norsk drama er stikkord for høstens tv-meny på NRK.

I dag la NRK fram TV-programmet sitt for høsten. Ingrid Gjessing Linhave og Kåre Magnus Bergh var vertskap da nye satsinger, kjente konsepter og en stor forsamling av NRKs profiler ble presentert på Marienlyst.

- NRK skal være et godt følge i hverdagen. Vi skal samle folk i Norge til store fellesopplevelser, og være en moderne folkeopplyser. En av oppgavene da er å gjøre det sentrale i samfunnet bredt og populært, sa kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen da han ønsket velkommen til lanseringen.

Nedenfor får du en oversikt over de største satsingene på NRK de neste månedene.

Flere programmer finner du i NRKs høstbrosjyre 2014 .

Smakebiter på høstens høydepunkter kan du også se her: Høydepunkter høsten 2014

Da KORK kom til bygda

Linn Skåber, Anne Rimmen, Leo Ajkic, Ingrid Gjessing Linhave og Hans Olav Brenner reiser land og strand rundt for å lage musikalsk bygdefest sammen med NRKs eminente husorkester.

Linn Skåber, Anne Rimmen, Leo Ajkic, Ingrid Gjessing Linhave og Hans Olav
Brenner reiser land og strand rundt for å lage musikalsk bygdefest. På en
knapp uke skal hver av dem få en gigantisk konsert opp og stå. Målet er å få
tre lokale utøvere til å skinne sammen med Kringkastingsorkestret. Men klarer
talentene presset, vil bygda hjelpe og kan den slitte gymsalen gjøres om til
storslått konsertarena? Og klarer programlederne å dra fulle hus? Da KORK
kom til bygda er en musikalsk underholdningsserie hvor kjente NRK profiler
bretter opp ermene for å få hverdagsmenneskets drømmer til å gå i oppfyllelse.

The Hit

Ukjente låtskrivertalenter får presentere sine låter for kjente norske artister. Drømmer virkeliggjøres når artistene fremfører og utgir den potensielle hiten de har størst tro på. Produsenten til U2 og Rolling Stones, Steve Lillywhite, har vært med å plukke ut de 42 låtene blant 3162 innsendte bidrag.

NRKs nye direktesendte fredagsunderholdning er basert på “The Brill Building”
i New York City på 1950- og 60-tallet. Her gikk artister og managere fra rom til
rom og lyttet til nye låter, og mange av USAs største hits ble unnfanget i denne bygningen. I The Hit får 42 ukjente låtskrivere presentere sine låter for kjente
norske artister. Artistene skal velge den låta de har størst tro på, for så å fremføre
den i programmet og utgi den som sin neste singel. Nye låtskrivertalenter skal
løftes frem, og potensielt skal The Hit gi landet noen nye hits! Den amerikanske
superprodusenten Steve Lillywhite, som har produsert artister som U2 og Rolling
Stones, har vært med på å plukke ut låtene blant 3162 innsendte bidrag. Marte
Stokstad er programleder.

Stjernekamp

Etablerte artister konkurrerer i ulike musikksjangere i håp om å bli kåret til «Norges ultimate entertainer». I høst er det Anita Skorgan, Unni Wilhelmsen, Jørn Hoel, Lars Erik Blokhus, Nora Jabri, Raylee, Mo, Paul Hansen, Reidun Sæther og Eddie Guz som blir utfordret på scenen.

Side om side

Situasjonskomedien fra nabolaget Granli er tilbake med sesong 2. Jonas og Marie fortsetter å samle voksenpoeng. Nå ønsker de seg barn og en fredelig tilværelse.

Klipp fra Side om side sesong 2.

Kampen for tilværelsen

Forfattertrioen Erlend Loe, Per Schreiner og Bjørn Olaf Johannessen står bak denne dramaserien, som gir et humoristisk skråblikk på hvordan vi har det i Norge i dag – egentlig. Vi er tilsynelatende vellykkede og fornøyde her på toppen av verden, og likevel er livet en kamp. Hva skjer når man er på et nivå hvor problemer egentlig ikke burde finnes? Man begynner å lage sine egne.

Serie fra NRK Drama som gir et humoristisk skråblikk på hvordan vi har det i Norge i dag – egentlig. Den unge, polske akademikeren Thomasz reiser til Norge for å hente penger fra en far han aldri har
truffet. Etter hvert kommer han i kontakt med en priviligert og
velmenende gruppe borgere i Ullevål Hageby. Det er en sympatisk
elite som i mangel av reelle problemer er gode til å skape sine
egne. Vi følger et tyvetalls karakterer, nordmenn og polakker, unge
og gamle, normalt store og kortvokste, gjennom gleder, sorger,
krenkelser og det daglige slitet og strevet.

Lilyhammer 3

Det er klart for sesong 3 på åtte nye nye episoder av den internasjonale suksesserien med Steven van Zandt i hovedrollen. Her må Frank til Brasil for å ordne opp når når Roar finner seg en online-brud og havner på kant med loven.

Øyevitne

NRK Dramas nye, store krimserieserie ble presentert under tv-festivalen Séries Mania i Paris i april, og ble en av de mest sette og omtalte visningene der. Handlingen er lagt til landsbygda i Mysen, der den trygge hverdagen blir truet når to unge gutter blir vitner til drap.

Høstens store, norske krimserie er en thriller om hvordan den trygge hverdagen i et lokalsamfunn trues av internasjonal kriminalitet. Tenåringsguttene Philip og Henning blir øyevitner til fire drap. De hemmelige følelsene de har for hverandre, og frykten for drapsmannen, gjør at de ikke vil fortelle noen om det de har sett. Det fører dem inn i en serie av farlige løgner. At Philips fostermor er lensmann i bygda, setter dem i en ekstra vanskelig situasjon.

Hjernekamp

Solveig Hareide skal i høst jakte på den smarteste av de smarte blant oss. "Hjernekamp" er noe så sjeldent som en vitenreality, en blanding av fakta- og realityprogram. Spennende konkurranse blandes med fantastiske fakta om menneskets unike fortrinn – hjernen.

Døden

Peter og datteren Tonje drar på oppdagelsesferd rundt i verden for å undersøke hvordan døden griper inn i livene våre. Serien nærmer seg temaet med respekt, humor og nysgjerrighet.

Folkeopplysningen

Fysiker og programleder Andreas Wahl er tilbake med en ny sesong av serien som tar for seg påstander om hva som gjør oss friske og syke. Hva er riktig, og hva er tull og tøys?

Hvor farlig er stråling fra mobiltelefoner? Hvor effektivt er
kiropraktikk mot kolikk? Og kan vi leve lenger og bedre med
en diett av algepulver og gresspirer? Fysiker og programleder
Andreas Wahl tar for seg noen påstander om hva som
gjør oss friske og syke. Hva er riktig, og hva er tull og tøys?

"Der ingen skulle tru at nokon kunne bu"

Oddgeir Bruasets programserie har gått på NRK siden høsten 2002. Men nå går han inn i pensjonistenes rekker, og høstens runde med den umåtelig populære serien er dermed den siste.

Karl Johan

Humorshowet med Erik Solbakken og Hasse Hope er tilbake med en ny sesong. nesten direkte fra Karl Johan. Tilfeldig forbipasserende får denne gang blant annet bryne seg på limbo - eller...?

Klipp fra Karl Johan, høst 2014.

Sofia Flux

NRK Super kommer med en ny dramaserie for barn, som handler om Iben og Albert. De er to barn som tilfeldigvis får tak i et magisk høreapparat. Gjett om de blir overrasket når de finner ut at de kan høre tankene til folk!

For å gjøre livet mer spennende, liker Iben på åtte år å lyve, men ikke
om viktige og alvorlige ting. En dag får hun og kameraten Albert et
magisk høreapparat av en gammel dame som heter Sofia Flux. Når de
tar det på, kan de høre det andre tenker, og de bruker det til å hjelpe