Info fra NRK

Slik blir påsken på NRK

Spennende krimserier, gåter for hele familien og premierer på helt nye satsinger. Dette er noe av det du kan glede deg til i NRK TV, NRK Radio og på våre lineære kanaler i påsken.

Siste kapittel, Superkrim, Påskenøtter, Showtrial

«Siste kapittel», «Superkrim», «Påskenøtter» og «Showtrial» er noe av det du kan glede deg til å se på NRK i påsken.

Foto: Sony Pictures Entertainment / Geir Evensen / Ole Kaland / ITV Studios / NRK

Kos deg med påskens krimserier

Siste kapittel

Sony Pictures Entertainment. All Rights Reserved

Susan Ryeland (t.v.) starter sin egen etterforskning i krimserien «Siste kapittel».

Foto: NICK WALL / Eleventh Hour Films / Sony Pictures Television

Susan Ryeland er redaktør for den anerkjente forfatteren Alan Conway. Han er kjent for sine populære romaner om detektiven Atticus Pünd, men også for å være en mann det er vanskelig å samarbeide med. Fansen venter spent på Conways siste roman, men når Susan reiser til han for å hente de siste kapitlene, oppdager hun at forfatteren er død.

Susan starter så sin egen etterforskning. I arbeidet finner hun ut at romanen kan være basert på sanne historier, og at innholdet kan ha fått noen til å drepe Conway.

• NRK1: Lørdag 9. april kl. 21.20

Showtrial

Showtrial - first look

Cleo Roberts (t.h.) blir dratt inn i en vanskelig sak i «Showtrial».

Foto: © World Productions Limited 2021. Licensed by ITV Studios Ltd.

Talitha Campbell, datter av en velstående eiendomsutvikler, er siktet for drapet på medstudenten Hannah Ellis. Rettssaken som følger plasserer offeret, den siktede og deres familier i en mediestorm. Inn i denne stormen kommer Cleo Roberts, en tidligere høytflygende advokat, som skal forsvare den hovedmistenkte.

• NRK1: Mandag 11. april kl. 21.15

Nattdjevelen

Kriminaldetektiv Colin Sutton (t.h.) prøver å løse mysteriet om «Nattdjevelen».

Foto: © Buffalo Pictures & All3Media International

I denne britiske krimserien er handlingen lagt til den engelske hovedstaden.

En notorisk serieovergriper har terrorisert London i 17 år. Kriminaldetektiv Colin Sutton skal granske hvordan politiet har håndtert saken. Klarer teamet endelig å fange «Nattdjevelen»?

• NRK1: Onsdag 13. april kl. 21.15

Shetland (sesong 5)

Shetland

«Shetland» er kåret til beste dramaserie i Storbritannia.

Foto: © ITV Studios Limited 2020

En kritikerrost serie basert på bøkene til Ann Cleeves. Vi følger etterforsker Jimmy Perez og hans kolleger når de løser kriminalsaker på Shetland. Serien er kåret til beste dramaserie i Storbritannia.

I den femte sesongen blir Perez koblet på en sak hvor en øyboer blir skutt ved sitt eget hjem. Perez drar fra sin mors begravelse for å lede etterforskningen.

• NRK1: Fredag 15. april kl. 21.15

Vera (sesong 11)

Vera

Vera løser nye mysterier i den 11. sesongen av krimserien med samme navn.

Foto: HELEN WILLIAMS / © ITV Studios Limited 2021

Vera og hennes betrodde assistent står overfor en rekke fengslende mordmysterier i Northumberland.

I disse nye episodene blir Vera blant annet dratt inn i et tragisk mysterium i forbindelse med en rettssak. En mann blir slått i hjel ved et minnesmerke dagen før han skal vitne i retten. Men har drapet sammenheng med rettssaken?

• NRK1: Søndag 17. april kl. 21.00

Underholdning for familien

Superkrim

Aksel Lund Svindal, Live Nelvik, Rima Iraki, Victor Sotberg og Kåre Magnus Bergh er med i årets Superkrim.

Aksel Lund Svindal, Live Nelvik, Rima Iraki, Victor Sotberg og Kåre Magnus Bergh er med i årets «Superkrim».

Foto: Geir Evensen / NRK

Krimgåter skal løses når NRK Super inviterer til «Superkrim» fra og med 9. april. Bli med når Emil Gukild i Sporten stjeler ideer fra Selma Ibrahim og BlimE for å lage sin egen kampanje; KomA! Selma er ikke interessert i konkurranse fra noen. Og hva skjer når Christian Strand vil effektivisere driften av NRK og lager en robot av Victor Sotberg som kan overta mange av jobbene?

Medvirkende i «Superkrim»: Rima Iraki, Victor Sotberg, Ole Rolfsrud, Christopher Robin Omdahl, Selma Ibrahim, Sandeep Singh, Aksel Lund Svindal, Bård Tufte Johansen, Live Nelvik, Dan Børge Akerø, Christian Strand og Nathan Kahungu m.fl.

Fantus og dyra

Fantus blir bedre kjent med dyrene i denne serien.

«Fantus og dyra» er korte fortellinger for de minste der Fantus møter dyr som leker, spiser og bæsjer i sine naturlige omgivelser. Se det i NRK TV fra lørdag 9. april.

Spennende innhold i NRK Radio

Påskelabyrinten

Finn ut hvor vi skal reise i «Påskelabyrinten».

Mysterier fra Norge

Bli med og jakt på sannheten i «Mysterier fra Norge».

Mørke fortellinger

«Skygger» er en ny podkastserie under «Mørke fortellinger».

For 35. gang skal lytterne våre finne ut av hvor vi skal reise. Det blir en ny runde med Påskelabyrinten på P1, P1+ og NRK1 fra mandag 11. april kl. 10.05.

Du finner også mye annet du kan kose deg med i NRK Radio. I den nye podkastserien Mysterier fra Norge jakter vi etter sannheten og prøver å løse mysterier fra hele landet. Stemmer historien om bjørnen som spiste mennesker levende på Nordmøre? Har det virkelig landa en UFO på Espevær? Og hvem var byheksa som terroriserte Kristiansund på 80-tallet? Dette er bare noen av mysteriene vi skal forsøke å løse i denne podkastserien. Premiere tirsdag 5. april i NRK Radio.

Fredag 8. april er det også premiere på en ny sesong av Mørke fortellinger, spennende fiksjonsserier på lyd fra NRK. Den nye serien har fått navnet Skygger. Podkasten handler om menneskets mørke kjerne og om hva som skjer når denne ondskapen tvinges til overflaten. Hver episode er en egen fortelling.

I appen NRK Radio kan du lytte til alle NRKs radiokanaler og podkaster når det måtte passe deg.

Påskens livssynsinnhold

Vi starter påsken med gudstjeneste på NRK1 og P1 palmesøndag, 10. april kl. 11.00.

Pål Plassen og Even Nielsen byr på menneskemøter, spennende historier og god musikk gjennom helligdagene. Påske med Pål og Even vil bære preg av nyhetsbildet, trafikkoppdateringer og hva påskebudskapet handler om. Sendes skjærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag fra kl. 12.03 til 15.00.

Salig blanding med Ove og Kjersti sendes skjærtorsdag og 2. påskedag fra kl. 11.03 til 12.00 på P1.

Langfredag og 1. påskedag sendes det gudstjeneste på NRK1 og P1 fra henholdsvis kl. 11.00 og 11.03.

Livssynsdokumentaren Hvem skrev Bibelen? sendes på NRK2 skjærtorsdag kl. 22.55. Dokumentaren Katedralbyggerne sendes på NRK2 påskeaften kl. 18.55, etterfulgt av Midtnattsmessen fra Roma kl. 19.25 på samme kanal. Alt sendes også i NRK TV.

Annet du kan glede deg til i påsken

Påskenøtter 2022

Øystein Bache og Rune Gokstad er klare for en ny runde med «Påskenøtter».

Foto: Ole Kaland / NRK

Det blir ingen påske uten å bruke de små grå. Øystein Bache og Rune Gokstad er selvfølgelig klare for en ny runde med Påskenøtter. Første program sendes mandag 11. april kl. 19.45 på NRK1 og i NRK TV.

Onsdag 13. april og skjærtorsdag viser vi de to episodene av dokumentarserien Uræd på NRK1 og i NRK TV, med blant andre Vebjørn Enger, Kristofer Hivju, Silje Breivik og Gry Molvær Hivju involvert. Den norske sjøhelten Ole Brude skapte i 1904 overskrifter verden over med livbåten Uræd. I en tid da folk døde i hopetall på havet, ville Ole Brude berge liv – med et egg.

Skjærtorsdag er det også premiere på den nye serien Arveoppgjøret på NRK1 og i NRK TV. Siri Kristiansen skal hjelpe seks ulike familier gjennom en periode som er vanskelig for mange, nemlig å fastsette arveoppgjøret. Målet er å bevare relasjonene.

Sámi Grand Prix illustrasjon med foto av artistene fra 2022.

«Sámi Grand Prix» sendes i år direkte på NRK1 og i NRK TV påskeaften.

Siri Kristiansen og advokat Anne-Sofie Rolfsfjord hjemme hos familien Morvik.

Siri Kristiansen og advokat Anne-Sofie Rolfsfjord er hjemme hos familien Morvik i «Arveoppgjøret».

Foto: Benjamin Dyrdal / NRK
Christina Eriksen skal være med Lars Monsen på tur.

Christina Eriksen fra «113» har vært med Lars Monsen på tur.

Foto: Marius Arnesen / NRK
Thomas Engeset (t.v.), Selda Ekiz og Victor Sotberg er programledere for femte sesong av helgefavoritten «Alle mot 1».

En ny deltaker skal prøve å slå Norge i «Alle mot 1».

Foto: Esten Borgos / NRK
Uræd

Dokumentarserien «Uræd» sendes på NRK1 og i NRK TV i påsken.

Foto: Tindefilm / NRK

Langfredag skal en ny deltaker prøve å slå Norges befolkning i Alle mot 1, mens det blir storslått feiring av samisk musikk på selveste påskeaften. For første gang blir Sámi Grand Prix sendt direkte og du kan glede deg til å se denne tradisjonsrike sang- og joikekonkurransen på NRK1 og i NRK TV.

1. påskedag er det premiere på en ny sesong av Klassequizen på NRK1 og i NRK TV. 36 lag fra hele landet er med i årets konkurranse. Selda Ekiz er programleder, og Andreas Wahl er med og lager oppgaver fra fysikkens verden.

2. påskedag skal ambulansearbeider Christina fra «113» bli Med Monsen på villspor på NRK1. Episoden er tilgjengelig langfredag i NRK TV.

Sport i april

De norske fotballjentene

De norske fotballjentene møter Kosovo og Polen i VM-kvalifiseringen.

Foto: Eskil Wie Furunes / NRK

Av sport kan du se frem til at eliteserien i fotball for herrer starter opp igjen lørdag 2. april, og du kan selvfølgelig følge hvert eneste spark på NRK Sport.

Det skal også avgjøres hvem som stikker av med kongepokalen i NM for herrer. Semifinalen Molde-Strømsgodset spilles onsdag 6. april, mens Bodø/Glimt-Viking spilles torsdag 21. april. Den store finalen spilles på Ullevaal stadion søndag 1. mai. Alle kampene sendes direkte på NRK1 og i NRK TV.

Janteloppet med Petter Northug på startstreken går av stabelen lørdag 9. april på NRK1 og i NRK TV, etter Ski Classics.

De norske fotballjentene skal spille to VM-kvalifiseringskamper i april. Den første spilles mot Kosovo i Sandefjord torsdag 7. april, mens den andre spilles hjemme mot Polen i Oslo tirsdag 12. april. Begge kampene sendes på NRK og i NRK TV.

Med forbehold om endringer i sendedato og tidspunkt.