Slik blir julen på NRK

En rykende fersk julekalender, en komiker som leder Julemorgen og en artist som kokkelerer i Kvelden før kvelden, er noe av det du får i NRK-julen. Vil du bestemme TV-kvelden selv, kan du se hele serier på NRK TV og mere til. NRKs radiokanaler byr også på en rekke fine opplevelser. Les om høydepunktene i jule- og nyttårshelgen.

Dronning Mauds album og Kronprinsesse Märthas krig

Snøfall er NRKs første egenproduserte julekalender siden «Julekongen» (2012) og er allerede utropt til en ny klassiker av begeistrede anmeldere. Her finner den foreldreløse Selma veien til en eventyrverden der hun møter selveste julenissen. Serien har barn i de viktigste rollene og gir oss masse julestemning, mystikk, magi og humor fra 1. desember.

Snøfall

Selma (Siri Skjeggedal) er foreldreløs og drømmer om en egen familie.

Foto: Odd Reinhardt Nicolaisen og Øyvind Veberg / NRK

Klaus Hagerup og hans døtre Hanne og Hilde har skrevet historien. For litt større barn starter NRK Super den svenske julekalenderen Piratskattens hemmelighet om en familie som reiser til Orkidekysten for å feire jul i solen. Men så kommer stormen. I Den andre verden, en dansk julekalender for unge voksne på NRK3, møter vi tenåringen Sara som på magisk vis blir kastet inn i en hemmelig verden der skikkelser fra brødrene Grimms eventyr bor. Humorkalender 2016 fra NRK Underholdning er fullstappet med moro. I 24 humorluker ligger ferske klipp fra både kjente NRK-profiler og nye talenter, musikkvideoer, sketsjer og satire. Vises på nett, NRK3 og i sosiale medier.

Julemorgen og Kvelden før kvelden
I 2016 har Julemorgen 20-årsjubileum, og fra 22. desember på NRK Super er komiker Mikkel Niva programleder med NRK Supers egen Haakon Stevens. De leder de yngste seerne gjennom ventetiden med musikalsk lekenhet, humor og varme. Karin Eckhoff har det musikalske ansvaret.

Kvelden før kvelden lille julaften setter oss i julestemning fra vinteridylliske Sporten på Frognerseteren.

Kvelden før kvelden

Haddy N`jie og Ingrid Gjessing Linhave skaper julestemning kvelden før kvelden.

Foto: Ole Kaland / Ole Kaland, NRK

Programlederne er Haddy N'Jie og Ingrid Gjessing Linhave, og årets kokker er Øyvind Hjelle og Jørn Hoel.

Toner i adventstiden
Søndagene i advent blir det stemningsfullt på Kvilhaugen gård i Trondheim. Det sørger Camilla Tjønn Thingvoll og Odd Rune Wolden for i Så tenner vi et lys i kveld. Fine

Odd Nordstoga

Lille julaften tar Odd Nordstoga med gitaren og holder julekonsert på NRK.

Foto: hans fredrik asbjoernsen

artister forteller historier og synger sine favorittjulesanger. Lørdag 17. desember skal vi på Julekonsert med KORK. Hans Olav Brenner er programleder på Sentralen i Oslo, og blant artistene er Eva Weel Skram som synger den vakre temasangen fra julekalenderen «Snøfall». 18. desember tar NRK2 oss med til tradisjonsrike Adventskonsert fra Dresden. I Frauenkirche får vi klassisk julemusikk med kor og solister. Lille julaften blir det intim Julekonsert med Odd Nordstoga. Artisten og hans gjester gir oss julestemning til glede og ettertanke.

Julekaker, naturopplevelser og romantikk
Julebakst 7. desember inspirerer oss til å bake de sju slagene og vel så det. Fra en gård i Skien har programlederne Yasmin Syed og Kurt Inge Dale direkte kontakt med NRKs distriktskontorer også. Oppskriftene ligger på nrk.no/mat. I Vegard Ulvang – Gåten

Vegard Ulvan - Gåten Norevestpassasjen

Jan Fasting, Vegard Ulvang og Harald Dag Jølle i 30 minusgrader

Foto: Jan Fasting

Nordvestpassasjen drar Ulvang og to turvante kompiser ut på en ekstrem reise med skiseil gjennom Nordvestpassasjen. Hvordan klarte Roald Amundsen det mange andre ikke greide å gjennomføre? Serien er på tre deler, og sendes 14., 21. og 28. desember. Tre timer med Ut i naturens årlige festsending får vi 20. desember: En naturlig helaften tar oss med fra Vardø i nord til Drøbak i sør og Holsnøy i vest. Også Oslo har overraskende mye vill natur å by på. Oppfinneren Erik Alfred og familien drar til skogs for å hogge juletre. Hvordan få ett fint tre ved å bruke to glisne? Se dem 21. desember.

Love Actually

Bill Nighy i den alltid like populære romantiske komedien 'Love Actually'.

Foto: Foto/Copyright: UIP

Joda, den kommer i år også, Love Actually med Hugh Grant, Colin Firth og Emma Thompson. Se den romantiske komedien 18. desember. Med Grimm og Gru, rock’n roll-musikalen, kan du se på NRK3 både lille julaften og julaften.

Julaften
Snekker Andersen, Tre nøtter til Askepott, Reisen til julestjernen, Donald Duck og vennene hans og Pippi Langstrømpe – de svikter ikke i år heller. Sølvguttene synger julen inn fra Sofienberg kirke i Oslo kl 17.00.

Sølvguttene synger julen inn 2015

Sølvguttene synger julen inn kl 17 på julaften.

Foto: Jørn Vegheim / NRK

Med Tomm Kristiansen vandrer vi i Norge Rundt julespesial langs Akerselva i Oslo, der vi besøker kirker og andre hus som tar imot svake, ensomme og utstøtte.

Julefavoritter med Helene Fischer JULEFAVORITTER MED HELENE FISCHER

Helene Fischer gir oss julestemning fra Wien

Foto: Universal Music, Norway / Universal Music, Norway
Julefavoritter med Helene Fischer tar oss til magiske Wien der den tyske sangeren og hennes gjester, Ricky Martin og Placido Domingo, står på scenen med Royal Philharmonic Orchestra. Vi blir aldri lei av Fridtjofs jul, der Øivind Blunck spiller original med drag på damene. Julia Robert er ond dronning i eventyrfilmen Lille speil på veggen der.

Det kristne budskap
For 32. gang arrangeres Julemorgen fra Ringsaker kirke. NRK1 og NRK P2 er i samsending kl 08.00 julaften. Årets gudstjenester på julaften og 1. juledag finner sted i Os kyrkje, vi får den både på NRK1 og NRK P1. 2. juledag sender NRK1 Andre juledagsgudstjeneste fra Trondheim døvekirke. På julaften og NRK2 skal vi til Peterskirken og Midnattsmesse fra Roma, som overføres direkte kl 21.25.

Julenøtter og kongelige møter i romjulen
Ingen vet hvilke oppgaver Rune Gokstad og Øystein Bache har klekket ut til årets Julenøtter, men duoen tar oss i hvert fall med på reise både i Norge og Italia fra 1. juledag. Samme kveld samtaler Nadia Hasnaoui med kongeparet i Året med kongefamilien. De snakker om nære møter med det norske folk gjennom jubileumsåret, Märtha Louise og Ari Behns skilsmisse og flyktningsituasjonen i Norge. Vi får også gjensyn med kongens tale som er sett av millioner på facebook. Kong Harald avslutter samtalen med Nadia med å fortelle at han har en liten drøm for neste år.

Nadia Hasnaoui med kongparet

Nadia Hasnaoui samtaler med kongeparet 1. juledag.

Foto: Julia Naglestad / NRK

26. og 27. desember blir det mer kongelig stoff; Kongelige fotografer er to dokumentarer som kaster nytt lys over dronning Maud og kronprinsesse Märtha. I samarbeid med Det kongelige hoff har NRK fått tilgang til en lang rekke private fotografier og filmopptak som blir vist offentlig for første gang. I romjulen tar Arve Uglum oss med til Jotkajavvri og Veafjorden i de to siste episodene av den 15. sesongen av Der ingen skulle tru at nokon kunne bu. NRK2 byr på gjensyn med statsministrenes nyttårstaler fra Einar Gerhardsen i 1962 til Jens Stoltenberg i 2012. I Nyttårstaler kommer de kommer på løpende bånd samme kveld 30. desember.

Drama i romjulen
I Grantchester leter Sidney etter en savnet brudgom samtidig som han er frustrert over sin egen ulykke: Han er forelsket i Amanda som han ikke kan få. Men hun har flyttet fra mannen sin, så finnes det likevel håp i kjærlighet for den unge presten? Få med deg den

Frøken Friman

Sissela Kyle som Frøken Friman møter vi i romjulen.

Foto: SVT

britiske julespesialen med James Norton i hovedrollen 1. juledag. I Nytt liv i East End venter det harde tak for jordmødrene. De reiser til Sør-Afrika til en klinikk som kanskje må stenge. Forholdene der er noe helt annet enn de er vant til. Se BBC-produksjonen 27. desember. Maigret i Rowan Atkinsons skikkelse etterforsker mord og andre brutale hendelser i Paris 2. juledag. 28., 29. og 30. desember skal vi til SVTs hyllede dramakomedie, Frõken Frimans krig, der klasse- og kvinnekamp på tidlig 1900-tall er tema også i sesong 3. På NRK3 kan du tilbringe over tre timer i godstolen 27. desember – det blir Skam-maraton idet sesong 3 sendes i sin helhet.

Underholdning og musikk
Julegalla i Grieghallen sikrer fortsatt god julestemning når Morten Abel, Fargespill og Hilde Selvikvåg er blant dem som entrer scenen i Bergens storstue 1. juledag. Finn Tokvam og Sigrid Moldestad er verter. På NRK2 får vi Rossinis mest kjente opera, Barberen i Sevilla, i en oppsetning som ble et desidert høydepunkt under operafestivalen i Glyndebourne.

Il barbiere di Siviglia_GLYNDEBOURNE,Rosina; Danielle de Niese,Dr Bartolo ; Alessandro Corbelli,Count Almaviva ; Taylor Stayton,Figaro; Bjorn Burger,Basilio; Christophoros Stamboglis,Berta; Janis Kelly,London Philharmonic Orchestra,The Glyndebourne Chorus,

Danielle de Niese gjør en fantastisk fremføring av Rosina i Rossinis opera 'Barberen i Sevilla'.

Foto: ©Bill Cooper / Bill Cooper

27. desember, også på NRK2, deles countrypriser ut for 50. år på rad. Beyoncé er en av dem som underholder i Country Music Award, og Carrie Underwood og Brad Paisley fører an showet. David Blaine – helt magisk!: Magikeren og illusjonisten imponerer og forbløffer kjendiser som David Beckham, Johnny Depp og Arnold Shwarzenegger 30. desember på NRK1. Jon Almaas forlater NRK på nyåret, og 30. desember skal det i Jon på Jon dreie seg om de beste øyeblikkene Nytt på nytt-generalen har skapt gjennom nesten 18 år. Andre del av den historiske musikalske opplevelsen Åge Aleksandersen i Royal Albert Hall sendes samme kveld.

Nyttårsaften
KLM har 40-årsjubileum i år, og på årets siste dag blir vi med på en festsending for Trond Kirkvaag, Knut Lystad og Lars Mjøen. Programleder Jon Niklas Rønning tar imot Lars og Knut i studio, der de snakker om trioens eventyrlige komikerkarriere. Det blir gjensyn med de beste sketsjene gjennom fire tiår.

20 år med KLM Sendt: 02.01.1999

For 40 år siden startet Lars Mjøen, Trond Kirkvaag og Knut Lystad 'KLM', som ble en kjmepestor suksess. Det feires på NRK1 nyttårsaften.

Foto: Ole Kaland / Ole Kaland, NRK

Legendene Barry Gibb og Sting er blant stjernene som opptrer På kongelig varieté. Kveldens vert er skuespilleren og barnebokforfatteren David Walliams, kjent fra blant annet «Little Britain». Når klokken slår midnatt, setter vakker sang et verdig punktum for 2016 idet Ein kveld med Michael Bublé tar oss med inn i 2017.

Sportsjulen og kavalkader
Hvem går av med seieren i VM i hurtigsjakk? Følg med på NRK1 2. juledag og NRK2 fra 27. til og med 30. desember. Verdenscuprenn i alpint foregår 28. og 29. desember; kvinnene befinner seg i Semmering i Østerrike, mens mennene er i Santa Catarina i Italia. Skiskyttershowet onsdag 28. desember foregår innendørs i Gelsenckirchen i Tyskland, mens hoppuka starter 29.desember med kvalifisering i Oberstdorf, ordinært renn samme sted 30.desember og kvalifisering i Garmisch-Partenkirchen nyttårsaften. 29. desember er det sesongpremiere på Best i verden. Sportsåret 2016 - dronningbytte blir oppsummert 21. desember, og VM i skiskyting: Kavalkade blir det 28. desember. De andre kavalkadene er: 16. desember Underholdningskavalkade, 17. desember får vi det beste fra Lindmo, 22. desember Væråret 2016, og 29. desember er det tilbakeblikk på nyhetsåret 2016.

Se TV når du vil På NRK TV kan du boltre deg i årets morsomste øyeblikk, årets beste dokumentar,

Unge lovende

Gine Cornelia Pedersen (Nenne), Siri Seljeseth (Elise) og Alexandra Gjerpen (Alex) spiller i Unge lovende. I julen kan du se hele første sesong på NRK TV.

Foto: Eirik Evjen

spillefilmer og også dramaserier som du kan se i sin helhet i julen. Eksempler er "Nobel", sesong 1 og 2 av "Bedrag", "Kampen om tungtvannet" første sesong av "Unge lovende" og alle de tre sesongene av "Skam".

Følg med på tv.nrk.no fremover.

Julestemning på radio
NRK Klassisk er årets juleradio der Mari Lunnan og hennes gjester velger sin favorittjulemusikk; vi møter Lise Fjeldstad, Kåre Nordstoga og Marianne Beate Kielland i

Mari Lunnan NRK-PORTRETTER

Mari Lunnan tar imot gjester i 'Inn i musikken' på NRK Klassisk.

Foto: Anne Liv Ekroll / Anne Liv Ekroll, NRK

Inn i musikken i uken før jul. Juleoratoriet av Bach får vi julaften, mens kanalens nye operaprogram byr på La Bohème i romjulen. Det blir også filmmusikk og lytternes juleønsker. NRK P1+ gjentar suksessen fra i sommer med Ferievikarene fra 26.-30 desember og med Tande P som programleder. I NRK P1 åpner Finn Bjelke og Yan Friis Herreavdelingens Juleverksted mandag før jul, mens Kvelden før kvelden ledes av Ida Kjøstelsen og Gunvor Hals. Julaften har Nitimen en utvidet sending, mens 1. juledag starter en portrettserie med deltakerne i Mesternes mester, som har TV-premiere over nyttår. Pia Skevik inviterer til Nyttårsfest på årets siste kveld. På NRK P2 blir det Jul i P2 gjennom hele høytiden. I serien Utenfor boksen møter Helga Bones mennesker som har gått sine egne veier og tatt modige valg. Kirsti Kraft i Kraft – om livet ditt utforsker spørsmål som handler om å være menneske i dag.

Med forbehold om endringer.