Venn i døden (6:8)

Uke 16 NRK3 onsdag 15. april kl 21.35

Moren til Lisa døde etter å ha vært syk i fem år. Er sorgen enklere når du vet at personen du er glad i skal dø, og du får tatt farvel ?

Venn i døden

Etter at Lisas mor døde arvet Lisa og broren barndomshjemmet. Broren, faren, venninner og menigheten hun er med i har vært viktige for Lisa etter at moren døde.

Foto: Kim Erlandsen/ NRK

Mammaen til Lisa fikk påvist kreft da Lisa var 17 år. Å ha en dødssyk mor og samtidig være tenåring var vanskelig. Hun ville ha det gøy. Være sammen med venner. Men hun hadde lyst til å være sammen med moren også.

I ettertid har hun angret hun på at hun ikke hadde snakket med moren om resten av livet- om det å gifte seg og om det å få barn.

Martin treffer Lisa på en malebutikk. Hun gjør seg klar til å male over den siste veggen som virkelig bærer preg av moren. En tapetsert vegg på kjøkkenet som hun var veldig glad i. Lisa synes det er rart å skulle male over veggen, men mener at det er viktig å gjøre det til sitt eget.

Etter morens død var Lisa veldig lei seg og orket ikke gjøre så mye. Da kom Liv Jorun inn i livet hennes. Martin får møte venninnen Liv Jorun sammen med Lisa i kirken der begravelsen til moren var. Både Lisa og Liv Jorun er religiøse, og troen gjør at Lisa har et håp om at hun og moren skal sees igjen.

Om serien:

I dokumentarserien "Venn i døden" oppsøker programleder Martin Melvold (24) åtte unge mennesker som har opplevd døden på nært hold.

De har mistet sin beste venn, en kjæreste, et søsken eller mammaen eller pappaen sin.

14 år gammel opplevde programleder Martin Melvold at bestevennen Ola mister moren i tsunamien i Thailand. Når kameraten kommer hjem, klarer ikke Martin å snakke med ham om det som har skjedd. Siden har døden blitt noe usagt de to imellom.

Gjennom åtte episoder får Martin svar på spørsmålene han har om følelser, sorg, skyldfølelse, minner og gleder, og han får råd om hvordan man kan stille opp når en venn mister noen de er glad i.

I den siste episoden av serien møter Martin igjen bestevennen Ola.