Mange i Holmsbu vil gjerne beholde nærbutikken, men flere lokkes bort av tilbudene til Kiwi-butikken 12 kilometer unna.
I Norge styrer 4 store paraplykjeder all omsetning av dagligvarer. Det er særlig lavprisbutikkene som Kiwi og Rema 1000 som vinner kampen om kundene. I disse butikkene finnes lite av lokalt produsert mat og spesialiteter. Dette kan de små nærbutikkene ofte by på, men de blir sett på som for dyre av kundene.
I Holmsbu er bygdas ene butikk og sosiale midtpunkt truet av disse tendensene. Kjøpmannen Erland Vibe arbeider hardt og målrettet for å gi lokalbefolkningen et godt utvalg og lokale spesialiteter. Han vet at butikken er viktig for mange, men han er helt avhengig av at flere av de lokale kundene bruker butikken hans. Han har allerede måttet stenge butikken en vinter fordi omsetningen ble for lav. Kan utviklingen snus? Er det prisen eller et levende lokalsamfunn som er viktigst for folk?