NRK Meny
Normal

Ut i naturen (1:6)

Uke 45 NRK1 tirsdag 8. november kl 19.45

Blåstrupens sterke drifter og planlagte utroskap, bjørnens tilpasningsevne, ørretens kraft og spenst og elgens intelligens. Alt dette får vi oppleve når Ut i naturen tar oss med på fjellet, i skogen og ved elva. Serien er også stappfull av seervideoer.

Ut i naturen

Kari Toft leder den nye serien fra Ut i naturen.

Ut i naturens seks episoder har alle hvert sitt tema og hver sin "hovedkarakter"; i tillegg til blåstrupen, bjørnen, ørreten og elgen blir vi kjent med flaggermus og grevling.

Serien tar for seg dyrenes drifter, lek, fysikk, tilpasninger, sanser og intelligens. Hver episode starter med at programleder Kari Toft oppsøker ukjente situasjoner som beskriver hovedtemaet. Dermed blir det en fartsfylt tur med Andreas Mikkelsen for å høre om rallykjørerens bruk av sanser, et parti sjakk med Hans Olav Lahlum for å snakke om intelligens og i basseng med Sara Nordenstam for å teste fysikken.

I tillegg kan vi fryde oss over zoolog Petter Bøckmans hemmeligheter om dyrenes utrolige egenskaper.

Seervideoer

Amatørfotografer fra hele landet har filmet over og under vann. Vi får oppleve at det mest overraskende dyret plutselig dukker opp og endelig våger seg fram etter mat. Seervideoene er morsomme og gir samtidig det lille innblikket i et vilt dyrs hverdag.

Videoene kommer på rekke og rad i seks uker framover og leder oss fram til kåringen av årets aller beste. Det skjer i En naturlig helaften fire dager før jul.