NRK Meny
Normal

Sommerens serier på NRK

Sommerkveldene fylles med kvalitetsserier på NRK. Det historiske dramaet "Hotell Adlon" (bildet), HBO-serien "The Newsroom", den danske dramaserien "Hjerteløs" og komiserien "Sinna gutar" har alle premiere i juni.

Hotell Adlon

Hotell Adlon, som har premiere på NRK1 16. juni, er et historisk drama sentrert rundt luksushotellet Adlon i Berlin. Den tysk-amerikanske kjærlighetshistorien til Louis Adlon (Heino Ferch), barnebarnet til grunnleggeren av Hotell Adlon, og hans kone Hedda Adlon (Marie Bäumer) fikk i sin tid internasjonal oppmerksomhet.

Foto: Beta Film GmbH

For alle serieelskere blir det mye nytt å velge i på NRK1, NRK2 og NRK3. Noen serier er allerede godt i gang, mens flere drama-, krim- og komiserier har premiere utover sommeren.

NRK1

Familiesagaen Hotell Adlon har premiere 16. juni, og episodene sendes fortløpende samme uke. Miniserien baserer seg på virkelige hendelser fra hotellet i perioden 1904-1997. Vi følger to familier med sterke personligheter som er tett knyttet sammen i fire generasjoner. Idet Sonja Schadt blir født i 1904, har hennes fremtidige gudfar, Lorenz Adlon, akkurat fått byggetillatelse til et luksushotell. Hotellet blir et av verdens mest forseggjorte, men det bringer ikke bare lykke til familien Adlon.

Kjærlighet, ambisjoner og mørke hemmeligheter er stikkord for andre sesong av BBC-serien The Paradise. Varehuset The Paradise er åstedet for dramaserien som henter handlingen fra victoriatiden. Vi møter den unge Denise Lovett, som i første sesong kom til varehuset som nyansatt. Hun og den karismatiske eieren Moray fikk fort opp øynene for hverandre, noe som slett ikke ble bifalt av alle, blant andre Katherine Glendenning.

Krigens englar

Krigens englar: Flora Marshall (Alice ST Clair), Kitty Trevelyan (Oona Chaplin) og Rosalie Berwick (Marianne Oldham) har meldt seg frivillig til å jobbe i et av de travleste krigssykehusene i Frankrike under første verdenskrig. Sykehuset er underbemannet og behovet for frivillige stort, men likevel er det noen som ser kvinnene mer som en trussel enn en redning.

Foto: Todd Antony / BBC/Todd Antony

På sensommeren kan vi glede oss til nok en historisk dramaserie på NRK1. BBC-serien "Krigens englar"(The Crimson Field) tar oss tilbake til livet i et feltsykehus i Frankrike under første verdenskrig. Et team av leger, sykepleiere og andre frivillige jobber sammen for å redde alle de skadde og bearbeide traumene. Det blir snart klart at ingen er forberedt på realitetene ved frontlinjen. Sarah Phelps’ gripende drama forteller om håp, frykt, triumf og tragedier. Serien har premiere 27. august.

Den elskelige landsbypresten er tilbake i sesong 2 av seersuksessen Fader Brown. BBC-serien etter G.K. Chestertons kriminalfortellinger tar oss med til den pittoreske landsbygda sørvest i England på 1950-tallet. Fader Brown er en serie i 10 deler og sendes frem til 6. august.

NRK1 sender også britiske krimserier i sommer. Douglas Henshall spiller kriminalinspektør Jimmy Perez i kriminalserien "Shetland". Jimmy Perez etterforsker mord i det lille, tette øysamfunnet. I dette isolerte og ofte ugjestmilde miljøet må teamet stole på et unikt politiarbeid. Shetland har premiere 7. juli.

Sesong 2 av Ripper Street fortsetter gjennom sommeren. Serien tar oss tilbake til Londons bakgater på slutten av 1800-tallet. Her hersker det lovløse tilstander. BBC-serien er en mørk og intens kriminalserie med handling fra Londons fattigstrøk i viktoriatidens London.

Politidramaet "Lov og orden: London" er tilbake med sjuende sesong. Dette er den britiske versjonen av den amerikanske suksesserien "Law & Order". Sesongpremieren starter fredag 27. juni med den førtiende episoden i rekken.

NRK2

HBO-serien "The Newsroom" har premiere på NRK2 24. juni. Produsent Aaron Sorkin står bak dette dramaet med Jeff Daniels i hovedrollen. Serien tar oss med bak kulissene i det fiktive kveldsshowet "News Night", og er sentrert rundt nyhetsankeret Will McAvoy. På sin første arbeidsdag i redaksjonen etter lengre tids fravær oppdager han til sitt store sjokk at han skal jobbe sammen med ekskjæresten.

The Newsroom

Jeff Daniels spiller hovedrollen som nyhetsankeret Will McAvoy i HBO-serien 'The Newsroom'.

Foto: HBO Enterprises

Et slag i ansiktet er en australsk dramaserie som har fått mye oppmerksomhet og ros. Med utgangspunkt i én avgjørende hendelse fortelles historien om en gruppe mennesker som rykkes ut av tilværelsen. Under en hagefest i et middelklassestrøk i Melbourne mister en mann tålmodigheten med et barn som han synes oppfører seg dårlig. I et øyeblikks sinne drar han til ungen i ansiktet. Hendelsen utløser en kjede av hendelser som splitter familier og venner for alltid.

NRK3

NRK3 kan friste med både drama, fantasty, humor og spenning. Den danske drama- og fantasyserien Hjerteløs er først ut med premiere 4. juni. Serien handler om søskenparet Sofie og Sebastian, som bærer på en mørk hemmelighet. Nåtid og fortid, virkelighet og fantasi og ikke minst liv og død smelter sammen i en overnaturlig og dramatisk fortelling. For å leve må de suge energi av andre mennesker. Og stopper de ikke i tide, vil ofrene deres brenne opp. Hvorfor er de slik? Mens søsknene leter etter svaret, havner de på den dystre og strenge kostskolen Ottmannsgaard.

Den amerikanske komiserien "Sinna gutar" har premiere 14. juni. Komikeren og skuespilleren Chris Lilley har laget en dokumentarparodi som skildrer drømmene til unge menn i vår tid. De eneggede tvillingene Daniel og Nathan går moren på nervene og plager hverandre. Og den kjærlige, men strenge fangevokteren Gran oppdrar de innsatte på en ungdomsanstalt.

Mer humor blir det når Nurse Jackie er tilbake. Sesong 5 byr på 10 episoder med sykepleieren Jackie Peyton (Edie Falco), en utradisjonell kvinne som lever et krevende dobbeltliv. Jackie har jobbet lenge ved akutten og har en forkjærlighet for reseptbelagte medisiner som får henne gjennom en travel hverdag. I sesong 5 er Jackie og Kevin omsider skilt.