Sommeråpent (1:30)

Uke 27 NRK1 tirsdag 12. juli kl. 21.30

Også i år satser NRK stort for å speile den norske sommeren for TV-seerne. Fra 12. juli til 20. august lager sju forskjellige programledere sommerfest på direkten. Den første uka sendes fra Skibladner med stans i fem havner langs Mjøsa.

Sommeråpent 2016

Disse skal lede Sommeråpent: F.v. Ingrid Gjessing Linhave, Marte Stokstad, Kåre Magnus Bergh, Jeannette Platou, Atle Bjurstrøm, Nadia Hasnaoui og Tore Strømøy.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Sommeråpent starter i år noen uker seinere enn vanlig på grunn av EM i fotball. Men 12. juli er det endelig klart for premiere på NRKs sommersatsing. Sendingene går fem dager i uka, fra tirsdag til lørdag kl. 21.30.

Seilasen på Skibladner begynner i Eidsvoll og avsluttes i Gjøvik 16. juli (se faktaboks til høyre). Deretter fortsetter sendingene i fem uker på Tjuvholmen i Oslo.

Mjøsa minutt for minutt

Hamarsingen Kåre Magnus Bergh er programleder for Skibladner-sendingene sammen med Brennpunkt-profilen Jeannette Platou. Også hun har lokal forankring, med slekt og gode sommerminner fra Helgøya midt i Mjøsa.

Hver dag gjennom uka kl. 09.30-14.30 kan vi følge Mjøsa-seilasen minutt for minutt i beste NRK-tradisjon. Vår guide her blir Helle Therese Kongsrud, programleder i NRK Hedmark og Oppland. Dagens seilas oppsummeres rett etter Dagsrevyen, og klokka 21.30 blir det Sommeråpent fra kaia på Kapp, Atlungstad, Lillehammer, Hamar og Gjøvik.

Les mer om sendingene fra Mjøsa her:

Så seile NRK på Mjøsa

Her er Skibladners rute i NRKs sommersatsing

Her kan du møte NRK i sommer

Sommeråpent 2016

Jeannette Platou og Kåre Magnus Bergh er programledere for Sommeråpent den første uka. Sendingene går fra Skibladner og ulilke havner på Mjøsa.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Sommerfest på Tjuvholmen

De neste fem ukene sendes Sommeråpent fra skulpturparken på Tjuvholmen i Oslos indre havnebasseng, like vest for Aker brygge.

Her får disse programlederne ansvaret for hver sin uke: Nadia Hasnaoui (19.-23. juli), Tore Strømøy (26.-30. juli), Atle Bjurstrøm (2.-6. august), Marte Stokstad (9.-13. august) og Ingrid Gjessing Linhave (16.-20. august).

Tjuvholmen er valgt på grunn av sine flotte omgivelser og utsyn mot fjorden. Området er lett tilgjengelig med sentral beliggenhet. Sommeråpent-redaksjonen håper at mange publikummere vil finne veien hit.

På Tjuvholmen vil NRK lage en fargerik og uformell sommerfest med aktuelle og kjente gjester og gode historier. En time i forkant av sendingene blir det publikumsaktiviteter med konkurranser og premier på plenen foran Astrup Fearnley-museet.

Husband og sommerportretter

I år er det engasjert to faste husband, Popzilla og The Hitsters. De skal spille kjente sommerhits. Vi får høre historier fra publikum og gjester knyttet til disse låtene.

Et annet fast innslag er «Min sommer». Hver dag speiles Sommer-Norge gjennom et miniportrett av en person som viser oss sitt favorittsommersted. Her er Sommeråpent ute etter gode historier. Hva er ditt favorittsommersted? Hva er sommer for deg? Hvilken sommer husker du best? Skriv til minsommer@nrk.no.

Dette er den 23. sesongen for Sommeråpent. Programmet ble sendt første gang i 1993 og har siden gått hver sommer med unntak av 2008.

Skibladner for rutekart

Avreise

Passering

Stopp