Så tenner vi et lys i kveld (adventserie i fire deler)

Uke 47 NRK1 søndag 27. november kl 17.35

Gamle slagere blir igjen nye hits når julemusikken tørkes støv av. Hver søndag i advent inviterer NRK til førjulsstund på Kvilhaugen gård i Trondheim med artister, gjester og publikum.

Så tenner vi et lys i kveld

Camilla Tjønn Thingvoll og Odd Rune Wolden leder adventsserien fra Kvilhaugen gård i Trondheim.

Foto: Morten Andersen / NRK

Jonas Skybakmoen, som deltok i årets Stjernekamp, er en av artistene som skal få det norske folket i julestemning i desember. - Den ultimate julesangen for meg er Elvis med "It's Christmas Time Pretty Baby", sier han og gleder seg til å synge favoritten, i tillegg til andre mer tradisjonelle julelåter. Han er gjest i det andre programmet i serien (4. desember)

De andre artistene vi møter er Camilla Sky (første program, 27. november), Kari Rueslåtten (tredje program, 11. desember) og Kim Andre Rønningen (fjerde program, 18. desember).

- Advent er en tid med store kontraster. Samtidig som mange gleder seg, er det også noen som gruer seg til jul, sier en av programledernem Camilla Tjønn Thingvoll.

Børge Pedersen, kjent fra bandet Wannskrækk, skal fortelle om juleangsten han opplevde som rusmisbruker på begynnelsen av 2000-tallet.

Det skal også handle om julefred når Rosenborgs Mushaga Bakenga gjester låven. I tre år var han og familien på flukt i et krigsherjet Kongo. Hva betyr julefred for han i dag?

- Også håper vi så klart at nissen kommer innom, vi lager tross alt adventsprogram fra en låve, sier programleder, Odd Rune Wolden.