Premiere på "Hvem bor her?"

Uke 35. Torsdag 27. august på NRK 1 og i NRK TV.

Hvor mye avslører egentlig hjemmene våre om oss som personer? Det skal programleder Marte Stokstad finne ut av i NRKs versjon av suksesserien “Hvem bor her?”.

Programleder Marte Stokstad

Marte Stokstad

Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

I «Hvem bor her?» skal fem personer vise frem hjemmene sine til hverandre. Det eneste de får vite om hverandre på forhånd er navn og yrkestittel. Men hvem bor i hvilket hjem? Med list, god observasjonsevne og velkalibrerte sosiale antenner, er det om å gjøre å plassere riktig person til riktig hjem. Den som klarer flest står igjen som vinneren av «Hvem bor her?».

Programleder Marte Stokstad har flere ganger blitt overrasket under innspillingen av serien.

– Jeg tror vi er mer nysgjerrig på hvordan andre har det hjemme enn vi kanskje liker å innrømme. For hvor lett er det å se på folk hvordan de bor? Jeg tror at mange vil få seg noen overraskelser i dette programmet, sier Stokstad.

Deltakerne i serien må prøve å finne ut av så mye som mulig basert på fargene i huset, møbler, kunst på veggene og andre detaljer. Samtidig må de ikke avsløre for mye om seg selv, for det kan gjøre det enklere for de andre deltakerne. Når de er i sitt eget hjem må de derfor etter beste evne prøve å skjule at det er de som bor der.

– Det har vært veldig søtt å se hvordan deltakerne jobber med eget pokerfjeset underveis, for å skjule at de befinner seg i sin egen bolig. Her skal vi innom mange varianter og taktikker i løpet av sesongen, sier Stokstad.

Pastellhuset

Hvem bor i "Pastellhuset" mon tro?

Foto: Fremantle / Fremantle

Suksess i nabolandene

Mirja Minjares er prosjektredaktør i NRK.

– “Hvem bor her?” er underholdning for hele familien. Serien har gått i flere sesonger, og hatt stor suksess både i Sverige og Danmark. Vi håper så klart at det blir tatt like godt imot i Norge, sier Minjares.

– Dette er ren underholdning, noe vi tror at folk trenger mer av akkurat nå. Og man behøver ikke være spesielt interiørinteressert for å engasjere seg i «Hvem bor her?». Alle typer hjem er representert, fortsetter hun.

TV-seere kan selv teste hvor enkelt (eller vanskelig?) det er å plassere riktig person i riktig hjem. Samtidig som programmet går på TV er det mulig å gå inn på NRK.no hvor man kan prøve å gjette selv.