Informasjon fra NRK

Olav - premiere!

Hvem var egentlig Olav den hellige? Bli med Kristofer Hivju og Gry Molvær Hivju i fotsporene til den brutale vikingkongen som endte opp som helgen.

Dokumentarserien Olav har premiere 3. januar på NRK1 og i NRK TV.

Kristofer Hivju og Gry Molvær Hivju i dokumentarserien Olav.

Kristofer Hivju og Gry Molvær Hivju forsøker å finne ut hvem Olav den hellige egentlig var.

Foto: Ekkofilm / NRK

– Jakten på Olav har vært som en etterforskning, men jo mer vi har funnet ut om han - jo mer gåtefull har han blitt. Det har vært som å jage et spøkelse som alltid skifter form, forteller skuespiller Kristofer Hivju.

Sammen med dokumentarfilmregissøren, filmskaperen og kona, Gry Molvær Hivju, legger han ut på en reise for å lete etter sannheten om en av norgeshistoriens mest kjente personer. Vikingkongen Olav Haraldsson som ble drept under slaget på Stiklestad i 1030, men som gjennom et hamskifte uten sidestykke, ender opp som helgen og som alle i dag kjenner som Olav den hellige.

Jakten på historien fører paret tilbake til vikingetidens Norge, men også til Island, Frankrike, England og Russland.

Kristofer Hivju og Gry Molvær Hivju er på oppdagelsesferd i den avlukkede krypten under katedralen i Rouen i Frankrike, stedet der Olav skal ha blitt døpt i 1014.

Barndommens helt

Olav vært et forbilde for Kristofer Hivju helt siden han var barn og så sin far spille helgenkongen under spelet på Stiklestad.

– Olav har vært en helteskikkelse for meg siden barndommen. Men også et mysterium, sier han.

Interessen vokste gjennom årene til en besettelse: Kristofer har skrevet teaterstykker om Olav, selv spilt Olav så ofte han har hatt mulighet, og lest alt han har kommet over for å forsøke å forstå sin gåtefulle helt.

Men under fascinasjonen har det ligget en uro, og en rekke ubesvarte spørsmål: Hvor mye av den offisielle historien om Olav er til å stole på? Hvem var egentlig denne mannen? Og hvordan skulle han få en så stor innflytelse på vår historie?

– Olav har blitt en av de mest sentrale personene i norsk historie, men hva er myte og hva er sannhet? Jeg tror mange av oss har et vagt bilde av denne mannen; et sammensurium av det vi husker fra skolen, eller det vi har sett gjennom lokale Olavs-spel, eller populærkultur om vikingtida. Nå var det på tide å få svar, forteller Gry Molvær Hivju som i mange år har vært interessert i vikingetiden.

Kristofer Hivju og Gry Molvær Hivju er på besøk hos en gresk-ortodoks menighet som holder på å bygge et kloster til Olavs ære i Valldal i Sunnmøre.

Myter knuses

Paret legger ut på en reise tilbake i tid og til en rekke land og steder. Underveis blir myter knust, historien skrevet og omskrevet, og Kristofers heltebilde av Olav angrepet fra alle hold. Snart sitter de igjen med flere spørsmål enn svar - i det som blir som en tusen år lang etterforskning.

– Dette har vært en fasinerende og ekstremt spennende reise gjennom halve Europa. Høydepunktene har vært mange, men i Russland kom vi over en ny oppdagelse som gav oss hakeslepp.

Det forteller Kristofer Hivju. I serien møter de en rekke forskere og eksperter for å finne ut mer om Olav.

– Det å få forskere fra andre land sine innspill på Olav har gitt perspektiv. Å forstå den europeiske storpolitikken Olav må ha opplevd for eksempel i Frankrike, var en aha-opplevelse. Fordi det også gjør det lettere å forstå Olav sine valg, sier Gry Molvær Hivju og avslutter:

– Selv om vi har fått mange svar er han fremdeles et mysterium som vi nok aldri helt blir ferdige med.

Kristofer Hivju er på Arnamagnæan Institute i København, og får bla i det eldste bevarte manuskriptet av Snorres Heimskringla.

Foto: Ekkofilm / NRK

Dokumentarserien er laget av Ekkofilm for NRK. Selskapet som har hovedbase i Trondheim, har utviklet og researchet tv-serien. Det er gjort en rekke rekonstruksjoner, blant annet er slaget på Stiklestad gjenskapt, samt historien om da Olav skal ha revet London Bridge, hvor broen og bymiljøet fremstår slik det kan ha sett ut under vikingangrepet for over tusen år siden. Ekkofilm startet arbeidet med serien allerede i 2012, opptakene til serien startet i 2017 og var ferdige i løpet av våren 2020. Regi og manus er ved Stian Trovik og produsent er Fredrik Hygen Gudesen.

Kristofer Hivju og Gry Molvær Hivju besøker numismatiker og professor Svein Harald Gullbekk på myntkabinettet på Kulturhistorisk museum i Oslo. Her får de se på mynter fra Olavs kongstid, mynter han mest sannsynligvis har holdt i sine egne hender.

Episode 1

– Akkurat nå er han nærmere djevelen enn han er Gud
Kristofer Hivju

Hvem var egentlig Olav Haraldsson? Hvor mye vet vi om hans liv?

Sammen med kona Gry Molvær Hivju legger Kristofer Hivju ut på en reise for å finne sannheten om Olav. Jakten fører dem til England, og her kommer de på sporet av en helt annen historie enn den de har lært i Norge. Der de trodde de skulle følge sporene av en helt som utfører store bragder, finner de i stedet blodige spor etter en leiesoldat som plyndrer, dreper og brenner byer.

Episode 2

Dette er helt nytt, og om dette er sant så må de skrive om norgeshistorien!
Kristofer Hivju

Jakten på sannheten om Olav fører Kristofer og Gry til Frankrike. Her gjennomgikk Olav en transformasjon uten sidestykke - for etter å ha herjet som brutal viking i flere år, lar han seg plutselig døpe. Hvorfor gjorde han det? Handlet det om tro - eller makt?

En ting er sikkert: Etter å ha tatt dåpen, vender Olav hjem. Kampen om tronen er i gang, og etter en brutal maktovertagelse, kan Olav kalle seg konge av Norge. I all ettertid vil han bli husket som Norges evige konge, men hva gjorde han for å fortjene denne tittelen?

Gry og Kristofer prøver å finne sikker informasjon om Olavs kongstid, men svarene byr igjen på store overraskelser. Ikke nok med det, i Russland avdekker de ny informasjon, som gjør at man kanskje må skrive om norgeshistorien.

Episode 3

– Dette er som å drive en drapsetterforskning.
Kristofer Hivju

Stiklestad, år 1030. Olav Haraldsson ligger død på slagmarken i Stiklestad. Snart skal han gjenoppstå som Olav den hellige. Men hvordan kunne denne brutale vikingen og upopulære kongen brått kåres til helgen? Kristofer og Gry forsøker å finne svar, og underveis finner de de vidt forskjellige forklaringer på hva som kan ha skjedd.

Det blir en tusen år lang drapsetterforskning med Stiklestad som åsted, der sannheten skjuler seg i et nett av fortellinger om mirakler, myter, religion og makt. Og når lagene av myter avdekkes, står de igjen med et nytt bilde av Olav og hans historie.