NRK P3s podkast «God bedring» - folkets medisin mot koronaviruset

Den nye podkastsatsningen fra NRK P3, «God Bedring», måtte komme på lufta i ekspressfart. Her gir programleder Cecilie Kåss Furuseth, psykolog Peder Kjøs og lege Kaveh Rashidi lytterne råd, trøst og gode historier i en tid hvor livene til folk flest er snudd på hodet.

Programleder Cecilie Kåss Furuseth, psykolog Peder Kjøs og lege Kaveh Rashidi gir lytterne kloke råd, trøst og gode historier i en tid hvor livene til folk flest er snudd på hodet i podkasten "God bedring".

Da spredningen av koronaviruset for alvor ble en trussel her til lands i forrige uke, kastet produksjonsselskapet Anti og NRK P3 seg rundt og fikk podkasten «God Bedring» opp og stå på få dager. Podkasten skulle etter planen på lufta etter på påske, men fikk sendestart allerede denne uken. Hør «God Bedring» her!

– Det kommer til å gå bra!

– I en ganske kaotisk og forvirrende tid trenger vi den gode blandingen av saklig informasjon og omsorg blandet med littegrann humor. Vi svarer på det du spør om, deler erfaringer og prøver å lage litt god stemning, tross alt. Vi trenger jo det. Det er mye å være usikker på og mye å være redd for, men det kommer til å gå bra! Det må vi bare tro på, sier psykolog Peder Kjøs.

Programredaktør i NRK P3, Mats Borch Bugge, sier dette nå kom som et resultat av publikums akutte behov for noe positivt innhold.

– Med store mengder bekmørk informasjon rett i fleisen, er «God Bedring» et nødvendig tilskudd for å nyansere, gi løft og ikke minst håp, sier redaktøren.

Podkastepisodene er bygget opp rundt lesernes spørsmål, i tillegg til noen faste spalter. Og det er mye folk lurer på nå, i en tid der alle prøver å finne de beste løsningene for å håndtere den nye tilværelsen under regjeringens strenge restriksjoner på hverdagslivet. Med lun og god stemning skal programlederne ta litt ekstra vare på folket.

Redaksjonen selv koronarammet

Ukas opptak foregikk under spesielle omstendigheter, med kun én programleder i studio fordi to av programlederne var hjemme i karantene. All kommunikasjon og opptak gikk dermed over nett.

– Jeg er selv i karantene og styrte hele produksjonen fra senga hjemme. Litt absurd, men det gikk veldig bra. Vi har nå fokus på at folk må holde humøret oppe og finne frem dugnadsånden. Vi står sammen i dette, og det kan føles godt for lytterne å tenke på, sier produsent i Anti, Elisabeth Stabell.

– Det er fantastisk å få lov til å jobbe med et team og et sett med programledere som snur seg rundt, for å nå ut med godt innhold til publikum. All ære til NRK som tok en rask produksjonsbeslutning som gjorde at vi kunne sette i gang med produksjonen, sier daglig leder i Anti, Kristin Holst Grimstad.