NRK Meny
Normal

Uke 37 NRK1 fredag 11. september kl. 19.55

Denne gangen må deltakerne prøve å holde hodet kaldt når de blant annet skal prøve å løse språkoppgaver til eggende sambarytmer, presentert av dansere fra Samba Ladies.

Norges smarteste

Kommer noen av disse fem til finalen og blir kronet til Norges smarteste? F.v: Bjørn Getz Wold, Ine Karlsen Mittet, programleder Nadia Hasnaoui, Rachel Elisabeth Olsen, Madeleine (Xuyen) Ho og Anders Klungre.

Foto: Julia Naglestad

I dette programmet skal noen av landets skarpeste hjerner konkurrere om å kapre seg tittelen som Norges smarteste. Programleder Nadia Hasnaoui loser de fem usedvanlig kloke deltakere Madeleine (Xuyen) Ho, Anders Klungre, Rachel Elisabeth Olsen, Ine Karlsen Mittet og Bjørn Getz Wold gjennom spennende og utfordrende konkurranser, som tester deres matematiske, logiske, musikalske og lingvistiske evner.

Norges smarteste (3:8)

Dansere fra Samba Ladies.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

De må også være observante og gode i hoderegning når de skal holde styr på scoringer og draktnumrene til basketakrobatene fra Team Kangaroos.

Team Kangaroos.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Om serien

Alle de 25 deltakerne har et mål for øyet; en av de to semifinalene. I semifinalene kjemper ti kandidater om fire billetter til den store finalen som avgjør hvem som er Norges smarteste.

Matteprofessoren

Norges yngste professor i matematikk, Jan Martin Nordbotten, er med som co-pilot i hvert program. Han jobber til daglig ved Matematisk institutt i Bergen og tok doktorgrad i en alder av 22 år.