Mr. Selfridge, sesong 2 (1:10)

Uke 17 NRK1 søndag 27. april kl 21.55

Varehuset Selfridge åpner dørene igjen! Jeremy Piven er tilbake som gründeren Harry Selfridge i sesong 2 av den populære britiske serien. Til sammen ti nye episoder skal sendes på søndager i vår.

Mr. Selfridge

Harry Selfridge (Jeremy Piven) og staben på varehuset i Oxford Street er tilbake i sesong 2 av 'Mr. Selfridge'.

Foto: ITv

Vi er nå kommet fram til våren 1914. Fem år er gått siden Selfridge åpnet med brask og bram på Oxford street. Krigen truer i Europa, og det skjer store endringer både innenfor varehusets vegger og i samfunnet ellers.

Harry har det tungt etter at Rose fikk nok av alle sidesprangene hans og forlot ham. Agnes har vært i Paris for å lære seg utstillingsdesign, mens Henri har sagt opp og fått jobb i et reklamebyrå i New York. Roger Grove har avsluttet det hemmelige forholdet til frøken Mardle og stukket av med Doris i veskeavdelingen. Victor forsøker å gå videre i livet, mens lady Mae er svært lite glad for å oppdage at hennes forsvunne ektemann er tilbake.

Mr. Selfridge

F.v. Delphine Day (Polly Walker), Rose Selfridge (Frances O'Connor), Harry Selfridge (Jeremy Piven) og Lady Mae (Katherine Kelly).

Foto: ITV

Episoden starter ned at Rose kommer tilbake for å delta i jubileumsfeiringen. Harry er henrykt og setter i gang en storoffensiv for å vinne henne tilbake. Men Rose er mer opptatt av et spennende nytt bekjentskap, Delphine Day. Hun driver en dristig nattklubb i Soho, og vennskapet mellom de to kvinnene får Harry til å kjenne seg oversett.

Om "Mr. Selfridge"

ITVs storslåtte kostymedrama spinner rundt livet til den amerikanske forretningsmannen Harry Selfridge. Han åpnet Englands første varehus i amerikansk stil i Oxford Street 1909. Alt fra varehusets størrelse til tilbudene og utstillingsvinduene var av ukjente dimensjoner i datidens London. Selfridges hovedtanke var å gjøre shopping til en fornøyelse, og ikke bare en nødvendighet.

I tittelrollen møter vi Jeremy Piven, som har vunnet flere Emmy-priser for sin rolle i HBO-serien "Entourage".

Serien er basert på en bok av Lindy Woodhead. Den bygger på livshistorien til Harry Selfridge, men inneholder også oppdiktede karakterer og situasjoner.

NRK sendte første den første serien i februar-mai 2013. ITV går våren 2014 i gang med produksjonen av sesong 3.

Mr. Selfridge

Fem år etter åpningen gjør det overdådige varemagasinet Selfridge fortsatt inntrykk på kundene. T.v. Jessie (Sai Bennett) og Kitty (Amy Beth Hayes).

Foto: ITV