Monsen på villspor, sesong 2 (5:6)

Uke 49 NRK1 lørdag 10 desember kl. 19.55

Lars Monsen skal på blåtur i mer "hjemlige" trakter, men akkurat i dette området har han naturligvis aldri vært før.

Monsen på villspor, sesong 2 (5:6)

Programleder Anne Rimmen i full kamuflasje klar til å spionere på Lars Monsen.

Foto: Håvard Jenssen / NRK

Dette er et landskap Lars trives i. Her møter han furukledde åser, store myrer og en fiskerik elv som svinger seg rolig gjennom terrenget. En av utfordringene er at det er fiskeforbud i elva. Dessuten er kartet han får utdelt, veldig begrenset. Han må derfor lese terrenget godt og bruke kompasset aktivt for å holde riktig kurs.

I målområdet venter programleder Anne Rimmen sammen med villmarksekspert Dag Kjelsaas.

Om serien

Monsen

Lars Monsen på ville eventyr.

Foto: Håvard Jenssen / NRK

Lars Monsen vet ikke hvor han befinner seg, vet ikke hva han har i sekken og ikke hva som venter ham. Det eneste han vet, er at han må overleve, finne ut hvor han er og nå målet innen tidsfristen. Hvis ikke blir han hentet ut av villmarka.

Med bind for øynene og høy musikk på ørene blir han fraktet til ulike områder i Norden hvor han aldri tidligere har vært på tur. Samtidig flyr programleder Anne Rimmen til det som er målet for turene. Her følger hun Monsens bevegelser på GPS, sammen med en villmarksekspert.

Utstyret han får med seg varierer, det samme gjør utfordringene som foregår i hele spekteret av villmark, fra fjell til skog og hav. I første sesong rakk Monsen fram på alle turene. Nå har teamet jobbet hardt for å finne utfordringer som kan få villmarkseksperten ut av komfortsonen.

Seerne kan delta

Parallelt med at Monsen forsøker å finne ut hvor han er og hvor han skal, kan seerne gjøre det samme. Det er utviklet et eget kart der publikum kan gå inn, velge seg et område og sende inn sitt svar. I løpet av sendingen blir det trukket tre vinnere.