NRK Meny
Normal

Med livet som innsats (1:8)

Uke 53 NRK1 søndag 3. januar kl. 20.55

Ville du noen gang hoppet ned fra en 14 meters høyde hvis den eneste sikringen du hadde var et tau som ikke var festet i noe? Programleder og fysiker Andreas Wahl stoler 100 prosent på naturlovene. Han er så sikker at han er villig til å sette sitt eget liv på spill for å overbevise den norske befolkning.

Med livet som innsats (1:8) MED LIVET SOM INNSATS

I første episode skal Andreas bevise sentripetalkraften ved hjelp av et tau, et metallrør på seks meter, en kettlebell og et høyt bygg.

Foto: Bulldozer Film/NRK

Tidligere Folkeopplysningen-programleder Andreas Wahl er tilbake med ny, nervepirrende søndagsunderholdning på NRK. Vi følger ham på reisen fra idé til det store eksperimentet der han tester naturlovene med livet som innsats.

Fysiker Andreas Wahl har et ønske om å vise at naturvitenskapen skiller seg fra det meste som ellers omgir oss, fordi den har noen universelle lover som gjelder over alt, uansett.

I fritt fall

I første episode skal Andreas bevise sentripetalkraften ved hjelp av et tau, et metallrør på seks meter, en kettlebell og et høyt bygg - med seg selv som forsøksperson.

I neste episode skal Andreas bevise teorien om varmeoverføring.