Lykkeland (1:8) - premiere!

Uke 43 NRK1 søndag 28. oktober kl. 20.55

Høstens store dramasatsing på NRK tar oss til Stavanger i 1969. Byen er nede i en bølgedal. Så gjøres tidenes oljefunn på norsk sokkel. Vi følger fire unge mennesker som kastes inn i en virvelvind av endringer og nye muligheter.

Lykkeland

De fire unge hovedpersonene i Lykkeland havner midt i begivenhetene når oljen kommer til Norge. F.v. Fredrik (Amund Harboe), Toril (Malene Wadel), Jonathan (Bart Edwards) og Anna (Anne Regine Ellingsæter).

Foto: Provinsen (key art) / NRK/Maipo TV

Les også: To priser til «Lykkeland» i Cannes

Sommeren 1969 er de internasjonale oljeselskapene i ferd med å trekke seg ut av Stavanger. Etter år med leting tror ingen lenger at det finnes olje på norsk sokkel. Fisk har vært byens største ressurs, men havet er i ferd med å fiskes tomt.

Lille julaften 1969 borer Phillips Petroleum seg inn i tidenes største oljebrønn – og alt endres.

I «Lykkeland» følger vi Anna Hellevik (Anne Regine Ellingsæter), Christian Nyman (Amund Harboe), Toril Torstensen (Malene Wadel) og amerikaneren Jonathan Kay (Bart Edwards) gjennom de første Klondyke-årene fram til dannelsen av Statoil i 1972.

LYKKELAND

Pia Tjelta i rollen som Ingrid Nyman.

Foto: Petter Skafle Henriksen / Maipo Film/NRK

Redersønnen og bondejenta

Christian er sønn av Ingrid (Pia Tjelta) og Fredrik (Per Kjerstad), som driver en av byens hjørnesteinsbedrifter - Nyman Konservering og Rederi. I stedet for å overta familiebedriften, velger Christian å bli dykker i Nordsjøen.

Anna, Christians kjæreste, kommer fra et karrig gårdsbruk i Ryfylke. Hun er smart og ambisiøs. Som sekretær ved ordførerkontoret i Stavanger kommer hun tett på de politiske avgjørelsene som bestemmer retningen for utviklingen av oljenasjonen Norge.

Toril, som jobber på fiskehermetikkfabrikken, kommer fra en strengt religiøs, frikirkelig familie. Hun blir gravid med en oljearbeider som drar fra byen.

Den unge amerikanske juristen Jonathan Kay fra Texas kommer til i Stavanger sommeren 1969 for å få Philips Petroleum ut av avtalen med den norske staten. Alle oljeselskapene har gitt opp håpet om å finne olje, og vil forlate landet. Men historien vil det annerledes.

Lykkeland

Jonathan Kay (Bart Edwards) kommer til Stavanger for å trekke Philips Petroleum ut av Norge.

Foto: Marius Vervik / NRK/Maipo Film

Sammenvevde historier

Historien til de fire unge hovedpersonene og deres nærmeste blir tett sammenvevd. Alle blir på ulikt vis berørt av oljeindustrien, og de påvirkes alle av samfunnsendringene som oljefunnet fører med seg: Utviklingen av velferdsstaten, fremvekst av likestilling, arbeidsinnvandring og EF-kamp.

«Lykkeland» er fortellingen om Norge. Hvem vi var, og hvordan vi kom dit vi er i dag.

Manusforfatter Mette Bølstad er kjent for serier som «Nobel »og «Halvbroren». Under de internasjonale seriedagene Canneseries i april 2018 var «Lykkeland» nominert til tre priser og vant to av dem - for beste manus og for beste musikk.

«Lykkeland» er på åtte episoder à 45 minutter. Første episode sendes på NRK1 og i NRK TV søndag 28. oktober. Deretter sendes en episode ukentlig.

Kommer 28. oktober. Høstens store dramaserie! Året er 1969, og Stavanger er i krise. Så gjøres tidenes oljefunn på norsk sokkel. Vi følger fire unge mennesker som kastes inn i en virvelvind av endringer og nye muligheter.

Debutanter fra Rogaland

De unge hovedrollene spilles av tre debutanter fra Rogaland: Anne Regine Ellingsæter (23), Amund Harboe (21) og Malene Wadel (20). Den fjerde hovedrollen, amerikaneren Jonathan, spilles av den 29-årige britiske skuespilleren Bart Edwards («UnREAL», «Fabeldyr og hvor de er å finne», «Peep Show» og «Nytt liv i East End»).

Rederparet Ingrid og Fredrik Nyman spilles av Pia Tjelta (41) og Per Kjerstad (41), begge med lange merittlister innen norsk teater, film og TV. Tjelta vant i september prisen for beste kvinnelige skuespiller under filmfestivalen i San Sebastián for sin hovedrolle i «Blindsone». Kjerstad turnerer i høst med den kritikerroste forestillingen «1980 - Aker Brygge» med teatergruppa Statsteatret. Han har også hatt større roller i NRK-seriene «Øyevitne» og «Monster».

De to ikke-fiktive personene i serien, Arne Rettedal og Leif Larsen ved ordførerkontoret, spilles av Vegar Hoel og Roar Kjølv Jenssen.

Lykkeland

Fredrik Nyman (Per Kjerstad). eier av Nyman Konservering og Rederi.

Foto: Petter Skafle Henriksen / NRK/Maipo Film