NRK Meny
Normal

Krigens englar (1:6)

Uke 28 NRK1 torsdag 10.juli kl. 22.15

Denne BBC-serien tar oss tilbake til livet i et feltsykehus i Frankrike under første verdenskrig. Et team av leger, sykepleiere og andre frivillige jobber for å redde skadde soldater som kjemper i skyttergravene.

Krigens englar

Flora Marshall (Alice ST Clair), Kitty Trevelyan (Oona Chaplin) og Rosalie Berwick (Marianne Oldham) har meldt seg frivillig til å jobbe i et av de travleste krigssykehusene i Frankrike under første verdenskrig.

Foto: BBC

Teamet må også bearbeide soldatenes traumer, og det blir snart klart at ingen er forberedt på realitetene ved frontlinjen.

Sarah Phelps’ gripende drama forteller om håp, frykt, triumf og tragedier.

Første episode

Tre unge kvinner får en ilddåp når de kommer til det britiske feltsykehuset under første verdskrig. Kitty prøver å legge sine egne problemer bak seg når hun jobber sammen med Flora og Rosalie. Dagen går med til å lappe sammen soldatene. Til tross for at behovet for frivillige er stort, er det ikke alle som setter pris på de tre kvinnene. Noen opplever de tre mer som en trussel enn en redning.