Klassequizen 2017

NRK1: semifinaler 13. og 20. mai kl 19.55. Finale lørdag 27.mai kl 19.55

Landets beste 10. klassinger møtes til kunnskapskonkurranse. Etter innledende runder i alle landets fylker er 19 lag klare for to semifinaler i Oslo. Til slutt kåres vinnerlaget 27. mai.

Klassequizen - finale 2016 KLASSEQUIZEN - FINALE 2016

For fjerde gang leder Selda Ekiz finalen i Klassequizen. I år er hun også programleder for semifinalene.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK / Anne Liv Ekroll

Ungdommene imponerer med kunnskapene sine, så kunnskapskonkurransens slagord, «Vi kan mer enn du tror!», passer godt. Lagene skal gjennom en rekke kategorier om mange ulike tema før et vinnerlag kåres.

Nytt av året er at du også kan se semifinalene. De sendes på NRK1 13.mai kl 19.55 og 20.mai kl 19.55. Selda Ekiz er programleder både for semifinalene og finalen.

– I år blir det altså tre lørdager hvor jeg griller Norges ungdom om alt mellom himmel og jord, sier Selda. – Det blir moro å bli enda bedre kjent med deltakerne våre, for de er veldig artige å henge med. Finalen i år blir dessuten mye lenger og vanskeligere. Åtte semifinalister skal bli til tre superfinalister, til vi til slutt står igjen med én vinner.

Som i årene før er ett lag representert fra hvert fylke, og det er tre elever på hvert lag.

- Dette er fjerde gangen jeg leder «Klassequizen», og jeg syns det er like spennende hver gang, sier Selda. – Jeg blir imponert hvert eneste år over hvor mye disse ungdommene kan, og jeg gleder meg til å se hva årets deltakere har mellom øra!

I år har hun også fått med seg zoolog Petter Bøckmann og Thomas Feldberg, kjent fra Tidsbonanza og Stjernekamp, til å hjelpe seg med quizen.

– De har noen utrolig kreative og morsomme spørsmål til årets deltakere, sier Selda.

Disse skolene er med i semifinalene:

Akershus, Tæruddalen skole

Aust-Agder, Bygland skole