NRK Meny
Normal

Kisten: Wasim Zahid (5:6)

Uke 21 NRK1 mandag 19. mai kl 22.30

Legen og samfunnsdebattanten Wasim Zahid er ikke ukjent med å forholde seg til døden. Han har til og med skrevet en bok om den. Likevel får han overraskende opplevelser når han og programleder Namra snakker om hans egen bortgang.

Kisten

Programleder Namra Saleem skal treffe Wasim Zahid for å snakke om livet hans og hvordan han tror døden blir.

Foto: Marius Arnesen / NRK

Wasim Zahid tar i mot Namra hjemme i villaen i Lommedalen i Bærum. Han maler en klode på kisten og skriver på «Jeg,vi», ord som bokseren Muhammad Ali gjorde berømte, i det som blir kalt historiens korteste tale. Dette som symboler for verdiene medmenneskelighet og fellesskap.

Mistet pasienter

Wasim Zahid er kanskje mest kjent som «Twitterlegen», der han deler og diskuterer medisinske råd på nettet. Gjennom jobben som lege på Rikshospitalet havner Wasim også i situasjoner hvor det er snakk om liv eller død for pasienter. Noe av det tyngste med jobben er å måtte overbringe budskapet til pårørende når livet til pasienten ikke lar seg redde.

Slike opplevelser sitter i lenge hos Wasim. Men samtidig mener han at det å måtte kjenne på hele følelsesregisteret er noe som gjør legeyrket ekstra spennende. En pasient han fortsatt tenker på, nærmest daglig, er en eldre kvinne som døde noen dager etter at han hadde undersøkt henne. Wasim fant ikke noe galt med henne da, og granskingen etterpå konkluderte med at han ikke kunne ha oppdaget hva som feilte henne. Likevel grubler Wasim fortsatt over om han kunne gjort ha noe annerledes.

Ikke religiøs

Wasims foreldre kommer fra Pakistan, og han er oppdratt som muslim. Han definerer seg imidlertid ikke som religiøs. Derfor er det ikke så viktig for ham om det blir en muslimsk begravelsesseremoni når han en gang går bort. Likevel kan han godt tenke seg å bli gravlagt på en muslimsk gravlund i Bærum.

Namra og Wasim tar med seg kisten dit, og der venter en overraskelsesgjest som kjenner Wasim svært godt.

Om serien

Med en kiste på taket av en gammel Fiat 500 kjører programleder Namra Saleem på besøk til kjente personer i Norge. Hun utfordrer dem til å regissere sin egen begravelse, utforsker deres forhold til døden, og spør dem om hvordan de helst vil bli husket.

"Kisten" er en serie portretter der gjestene snakker om de mer alvorlige sidene av livet og det som kommer etterpå. Hva angrer de på i livet? Hva vil de rekke å gjøre før de dør? Er de religiøse? Hva tror de skjer etter døden? Gjestene må også reflektere over hvordan de ønsker at deres egen begravelse skal være. De får også pynte sin egen kiste, og noen prøver til og med å ligge i den.