Info fra NRK

Høydepunkter fra NRK på nyåret 2021

Mens hele Norge venter på en vaksine mot pandemien, kan du kose deg med disse høydepunktene på TV og radio fram mot lysere tider i 2021.

Collage nyåret på NRK

I 2021 skal vi dykke ned i livene til kjente konger, ferske valpeeiere, single taxisjåfører, rånere og pålogga ungdom.

Gammel og ny kongehistorie skal samle Norge, det blir spenning og humor for alle aldersgrupper og flere publikumssuksesser er tilbake med rykende ferske sesonger når NRK tar pulsen på det nye året.

«Olav»

Hvem var egentlig Olav den hellige og hvordan endte den brutale vikingkongen Olav Haraldsson opp som helgen etter sin død på Stiklestad i 1030?

Skuespilleren Kristofer Hivju har lenge vært en av vikingkongens største fan. Han og kona Gry Molvær Hivju følger i Olav den helliges fotspor og jakten på historien bak Olav fører paret ut på en reise gjennom Norge, Island, Frankrike, England og Russland.

Premiere 3. januar.

Kristofer Hivju og Gry Molvær Hivju i serien om Olav den hellige.

Vi følger i Olav den helliges fotspor i denne dokumentarserien.

«Rex-faktor, Kongeparets reiser for Norge»

Det blir mer kongehistorie fra vår egen samtid senere i januar.

Kongeparet har i 30 år reist ut i verden for å representere Norge og fremme norske interesser.

Nelson Mandela, Boris Jeltsin, Bill Clinton og Kinas president Xi Jinping er bare noen av de statslederne som Kong Harald og Dronning Sonja har møtt til samtaler om Norge og verden. Men de har også møtt barnehjemsbarn i Romania og illsinte laksedemonstranter i Chile.

I denne unike dokumentarserien i sju episoder forteller Kongeparet og en rekke andre om spillet i kulissene når nasjonen Norge skal ut og selge sine varer og verdier på internasjonale arenaer.

Premiere 17. januar.

Dronning Sonja og Kong Harald 2021

Kongeparet forteller om sine reiser som representanter for nasjonen Norge.

Foto: Roy Kenneth Sydnes Jacobsen / NRK

«Elevrådet»

I den nye humorserien følger vi de fem medlemmene i elevrådsstyret på Sauejordet videregående skole gjennom deres første høstsemester som styremedlemmer.

Elevrådsleder Seda, nestleder Harald og førstisene Rikke og Matt, har alle ulike ambisjoner og skyhøye forventninger til året som elevrådsrepresentanter, mens femtemann Joffe kun må være med for ikke å stryke i orden.

Proppfulle av selvtillit og pågangsmot tar de fatt på oppgavene, men oppdager fort at alkoholmangel, seksuell uerfarenhet, Tinder-matcher og totale blackouts tross alt er mye viktigere enn størrelsen på bokskap, mykere stoler og søknaderom midler fra Elevorganisasjonen.

Elevrådet, norsk underholdningserie 2021

Elevrådet ved Sauejordet videregående møter små og store utfordringer i denne nye humorserien.

«Stolthet og forfall»

I denne humoristiske dramaserien går vi inn i sykepleieren Merethes liv like etter at yngstedattera har flyttet hjemmefra, og en ny livsfase starter.

Vi blir kjent med Merethe sine venninner, kolleger på sykehuset og ektemannen Sigurd, i hverdagslivet deres på Vestlandet i trygge lille Norge.

Hvor langt mennesker er villig til å gå for føle seg elsket og for ikke å tape ansikt? Veldig, veldig langt i Merethes tilfelle – noe som ofte fører til kaos rundt henne skal det vise seg.

I rollen som Merethe finner vi Ingunn Beate Strige Øyen, mens ektemannen Sigurd spilles av Egil Bjørøen.

Premiere 14. januar.

Ingunn Beate Strige Øyen spiller hovedrollen som Merethe i serien "Stolthet og forfall".

Hovedkarakteren Merethe lurer på om hun har gått ut på dato i humorserien Stolthet og forfall.

«Maxitaxi Driver»

«Maxitaxi Driver» er en mørk dramaserie med komiske undertoner og romantisk skjær. Den forteller historien om en mann som aldri kom seg ut av mors skygge og inn i et eget liv. Han er fanget i den mørke sokkelleiligheten i mors hus. Fanget bak rattet i sin maxitaxi.

I en alder av 43 år, burde Jan Egil vite bedre. Men til tross for år med fornedrelse og avvisning, så har han fortsatt drømmen om den rette intakt. Og han treffer henne. Med bilen. Bokstavelig talt. Det blir starten på en historie om løgner, sjalusi, klønete kjærlighet og en maskert helt.

Premiere i februar.

Steinar Sagen, Maxitaxi Driver

Steinar Sagen spiller hovedrollen Jan Egil i Maxitaxi Driver.

Foto: Kim Erlandsen, NRK

«Sundby mot verden»

Martin Johnsrud Sundby ble verdensmester på 15 kilometer i 2019.

Et drøyt år senere ble han vraket fra landslaget etter en meget dårlig sesong, men som regjerende mester er han likevel kvalifisert til å få gå i VM denne vinteren.

Sundby har bestemt seg for å gjøre det han kan for å forsvare VM- tittelen og vi har fulgt både han og de rundt på veien mot dette målet, en vei som har bydd på mye motstand både i og utenfor skisporet.

Premiere i januar/februar.

Martin Johnsrud Sundby i "Martin mot verden" 2021

Langrennsløper Martin Johnsrud Sundby kjemper videre for å forsvare sin VM-tittel fra i fjor.

Det blir mer sport når NRK dekker vinterens tre VM i alpint, skiskyting og nordiske grener i februar. Som oppladning kan du i samme måned se mange av Norges kjendiser utfolde seg i nye runder med Kjendis-VM.

Og 9. januar skal landets beste idrettsutøvere hylles på årets Idrettsgalla.

«Sløsesjokket»

Sløsesjokket er oppfølgeren til Matsjokket og denne gangen er det bruk- og kast-mentaliteten som skal under lupen.

Programleder Christian Strand utfordrer fem kjendiser til å redusere overforbruk og spare både penger og miljø.

Jan Thomas opplever at nesten nye elbiler vrakes, Alexandra Joner har skapet stappfullt av klær hun ikke bruker, Trygve Slagsvold Vedum redder offentlige møbler fra søppelhaug til nytt liv, og artisten TIX utfordrer kunder til å revurdere sine elektronikkjøp. Og Jørgine Vasstrand sjekker ut hvordan Forsvaret kan kaste mindre ved å tenke nytt.

Premiere 6. januar.

Christian Strand og Jan Thomas i Sløsesjokket 2021.

Programleder Christian Strand utfordrer Jan Thomas i forbrukerserien Sløsesjokket.

«Valpeskolen»

Vi følger fire valper og deres eiere når hundetrener Maren Teien Rørvik hjelper ferske hundeeiere med å få en god start på sitt felles liv.

Gjennom «Valpeskolen» gir Maren eierne nyttige tips om godt hundehold, og hun hjelper til med å legge grunnlaget for at valpen skal bli den hunden som eierne har drømt om.

Premiere 7. januar.

Valpeskolen - Maren Teien Rørvik

Hundetrener Maren Teien Rørvik hjelper ferske hundeeiere i "Valpeskolen". Her med sin egen valp, Luring.

Foto: Max Emanuelson / Monster/NRK

Publikumsfavoritter med nye sesonger

«Rådebank», sesong 2

Det blir mer bil, mer råning og mer action i sesong 2 av «Rådebank». Rånerne blir truet av politiet som stikker kjepper i hjulene for dem. Dette ønsker GT, Sivert og resten av gjengen å ta et skikkelig oppgjør med og de ypper til opprør.

Men det store spørsmålet alle lurer på fra sesong 1 er om det kan bli noe mellom GT og Hege?

Premiere 21. januar.

Rådebank, sesong 2

Vi skal tilbake til rånerne i Bø i sesong 2 av «Rådebank".

Foto: Fredrik Arff/NRK

«Exit», sesong 2

Igjen får vi bli med inn i deler av norsk finansmiljø i serien der vi møter mennesker som tilsynelatende har alt og er vellykkede. Bak den perfekte fasaden er de likevel både destruktive, samvittighetsløse og fortvilte.

I forrige sesong førte flere av finansmennene sine partnere bak lyset, mens konene på sin side velger å leve med skylapper. Nå blir vi enda bedre kjent med Hermine og Celine og de andre kvinnene i miljøet.

Premiere i februar/mars.

EXIT, Agnes Kittelsen

Agnes Kittelsen som Hermine.

Foto: Ingeborg Klyve

«Melodi Grand Prix 2021»

Ingrid Gjessing Linhave, Ronny Brede Aase og Kåre Magnus Bergh er tilbake og skal lede oss gjennom musikkfesten fra den første delfinalen i MGP lørdag 16. januar.

Deretter går det slag i slag med delfinaler de fire neste lørdagene; 23. januar, 30. januar, 6. februar og 13, februar. Norges representant i Eurovision Song Contest skal utropes i den store finalen 20. februar.

Kåre Magnus Bergh, Ingrid Gjessing Linhave og Ronny Brede Aase

Kåre Magnus Bergh, Ingrid Gjessing Linhave og Ronny Brede Aase leder MGP 2021.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

«Mesternes mester»

For første gang i historien har innspillingen av «Mesternes mester» foregått på norsk jord.

To nye idretter, tidenes yngste deltaker og et av de sterkeste startfeltene i programmets historie. Det er fasit for 12. sesong av «Mesternes mester», som er spilt inn i Arendal.

Årets rekordsterke deltakerliste består av Aksel Lund Svindal, Cecilie Leganger, Johann Olav Koss, Øystein «Pølsa» Pettersen, Linda Medalen, Håvard Tvedten, Anne Margrethe Hausken, Magnus Midtbø, Synnøve Solemdal og Genette Våge.

Sesongpremiere 1. januar. Finale 26. februar.

Mesternes mester 2021.

Deltakerne konkurrerer med sørlandsidyll som bakteppe i årets sesong av Mesternes mester.

Foto: Sondre Transeth / Rubicon/NRK

«Minibarna», sesong 2

Når sesong 2 har premiere kan de minste seerne glede seg til å se både aktive ettåringer og søte dyr som kattunger og hundevalper.

De fleste norske barn har det til felles at de skal starte i barnehage. Derfor er barnehagen rammen for aktivitetene også den nye sesongen av «Minibarna».

Den nære og varme serien byr på lærerikt og morsomt innhold for de yngste barna, og viser situasjoner, miljø, landskap og dyr som barn i Norge kan kjenne seg igjen i.

Sesongpremiere 21. desember.

Minibarna, sesong 2

De minste barna kan glede seg over nye episoder av Minibarna.

«Monsen, Monsen og Mattis», sesong 2

Lars Monsen på nye ekspedisjoner sammen med broren Jan Monsen og kompisen Mattis Thørud.

På sine tradisjonelle en-måneders turer, tar de oss denne gangen med til Alaska, der de padler John River, før de gjennomfører en tur de har drømt om lenge: Nordland på langs. Første halvdel går til havs, og siste til fjells.

Sesongpremiere 28. februar.

Monsen, Monsen og Mattis

Monsen, Monsen og Mattis med ny sesong.

Foto: John Rivers / NRK

«Eides språksjov»

Stjernekampvinner fra 2017, Adam Douglas og norsk-iranske Nasrin Khusrawi, kjent fra serien Norsk-ish, er blant gjestene i Linda Eides lørdagsunderholdning på nyåret.

Sesongpremiere 16. januar.

Linda Eide i Eides språksjov 2021

Linda Eide er tilbake med nye språksprell på nyåret.

Foto: Tore Zakariassen / NRK

«Alle mot 1»

Også Selda Ekiz og Ole Rolfsrud er tilbake med ny sesong.

Nytt av året er gruppespill, hvor du kan spille mot familie og venner hjemme i sofaen og se hvem som er best til å gjette.

Sesongpremiere 27. februar.

Det blir også nye sesonger av Nytt på nytt, Lindmo og Kåss til kvelds.

Virkelighets-SKAM og personlige kjendistrenere i NRK Radio

Foruten nye episoder av etablerte og kjente konsepter, byr 2021 selvsagt også på helt ferske podkaster du kan lytte til. Her er et knippe nye titler i NRKs podkastunivers:

SOS Nødtelefonen er blant NRK Radios nye podkaster i 2021.

SOS Nødtelefonen er en av mange nye podkaster du kan lytte til i 2021.

Grafikk: NRK / NRK

«SOS Nødtelefonen»

Når tiden er knapp og nøden er som størst ringer man ett av tre telefonnummer.

I SOS Nødtelefonen hører vi ekte mennesker fortelle om øyeblikkene som forandret livene deres – parallelt med at vi står midt i dem. Silje Nordnes loser lytterne, og tar dem med rett inn i dramatiske historier fra virkeligheten fra hele landet. SOS Nødtelefonen består av 12 episoder, der man får høre alt fra Ragnhild som hviskende forteller at hun tror det er en innbruddstyv i etasjen over til Stian som omtrent hyler inn i røret fordi kameraten er tatt av et snøskred.

Mitt liv med hund - Maren Teien Rørvik

Programleder og hundetrener Maren Teien Rørvik skal gi gode råd til kjendiser og hundene deres.

Foto: Fridjof Nilsen / Monster/NRK

«Mitt liv med hund»

I «Mitt liv med hund» møter hundetrener Maren en kjent person sammen med hans eller hennes hund. Vi blir kjent med gjesten på en helt ny måte, og Maren gir råd - både til hund og eier: Om vennskap, kjærlighet, grensesetting, ensomhet, separasjonsangst og overvekt. Du blir klokere, du ler litt, du blir kanskje litt rørt og helt sikkert overrasket.

Premiere 26. i januar i NRK Radio.

«Treningskompis»

På tide å røre seg litt etter utallige julemiddager, krumkaker og marsipan? Nå kan du velge blant ni forskjellige toppidrettsutøvere å trene sammen med! I podkasten Treningskompis velger du bare en du vil trene sammen med, en økt og vips – du er i gang. Helene Olafsen, Anders Aukland, Ezinne Okparaebo, Grace Bullen, Ingvill Måkestad-Bovim, Kjetil André Aamodt, Birgit Skarstein, Cecilie Brækhus og Alexander Kristoff står klare med tips, triks og motiverende ord i NRKs podkastunivers.

«Teiges lydstudio»

En skulle kanskje tro at livet til en lydtekniker er å skru på noen knotter og si «testing, testing, 1, 2, 3», men den gang ei. Nå kan du få være flue på miksebordet i Teiges lydstudio, en podkast bestående av syrlig satire og pur moro. Bli med på alt fra faste opptak av nærradioprogrammer, podkaster, musikk, reklamer og et og annet utdrikkingslag som ønsker en coverversjon av Livin‘ on a prayer.

Premiere 18. januar i NRK Radio.

«Pålogga»

Etter et heldigitalt 2020 trengs det et refleksjonsrom om internetteksistens. For hvordan var det å få webcam’et sitt hacket? Hva gjorde at akkurat Vegard Harm og Herman Flesvig ble internettkjendiser? Hvordan klarte en 17 åring fra Bergen å knekke nettsidene til DNB og Norwegian? Og hvordan er det å få hat i kommentarfeltet på TikTok – et sted det fort kan komme ukvemsord og bli ordentlig stygt? Pålogga skal fortelle historiene som vekker følelser og gjenkjennelse – og sette ord på det livet unge folk i Norge lever på nettet. Tamanna Agnihotri skal lose lytterne gjennom unges liv i verdensveven.

Premiere første halvdel i januar i NRK Radio.

Hvordan foregår livet på nettet?

Tamanna Agnihotri er programleder for «Pålogga».

Foto: NRK / NRK

«VG3»

Bli med inn i virkelighetens SKAM i dokumentarpodkasten VG3, der vi følger avgangselevene på Molde Videregående skole i det viktigste året i livet. Karakterer, sosialt liv, kjærlighet og fremtidsvalg; mye står på spill for 18-åringene fra Vestlandet, for hvem blir russepresident? Blir det populære og velkledde Hedda? Eller kjæresten og ungdomspolitikeren Thomas? Eller rett og slett feministen Stephany?

«Quislings koffert»

Med en koffert i hånda sneik Vidkun Quisling seg avsteds til Hitler i Berlin og forrådte Norge under andre verdenskrig. Hvem var denne mannen som sa ja da kongen sa nei?

Hvilke veikryss reiste han gjennom i livet sitt? Og hvem har båret på den tunge bagasjen etter ham helt fram til vår tid? Quisling tok valg som fikk konsekvenser for et helt land. Han startet som helt og endte som skurk, og som et skjellsord i ordboka – på alle verdens språk.

Premiere i mars/april i NRK Radio.

Denne kofferten har sett og reist mer enn folk flest.

Denne reisekameraten har sett mer enn folk flest.

Foto: NRK / NRK

Drama og dokumentarer utenfra

På vårparten av 2021 må vi fortsatt regne med å holde oss innenlands. Da hjelper det å se innkjøpte serier og dokumentarer fra hele verden her på NRK.

«Dips»

Svensk komiserie om Jens og Fanny, som går på aspirantkurs og er i praksis ved Utenriksdepartementet. Sammen med deres veileder Mimmi skaper de allerede første dag en diplomatisk krise med Kina.

Med Sveriges rykte på skuldrene prøver de håpløst å lage en rakettkarriere på landets fineste og mest hemmelige arbeidsplass: Utenriksdepartementet.

Premiere 1. januar.

Dips sesong 1

Moa Lundquist, Marie Agerhäll og Jesper Rönndahl som Fanny, Mimmi og Jens i «Dips".

Foto: Lukas Backland/SVT

«De var fem»

I 1995 blir barndomsvennene Mark, Danny, Slade og Pru merket for livet når Marks lillebror forsvinner sporløst fra dem i en lekepark. 20 år senere finner etterforsker Danny Kenwood DNA-spor på et drapsåsted som matcher DNAet til Jesse. Mark og de tre andre gjenforenes i håpet om å finne Jesse i live.

Original tittel: The Five

Premiere 1. januar.

De var fem

Tom Cullen, O. T. Fagbenle, Lee Ingleby og Sarah Solemani spiller rollene som barndomsvennene Mark, Danny, Slade og Pru i «De var fem".

Foto: BEN BLACKALL, SKY1

«Vår tid er nå – sommeren 51»

Den populære, svenske serien «Vår tid er nå» kommer med en spesial-sesong. Sesongen utspiller seg mellom første og andre sesong, idet familien Löwander skal drive sommerrestaurant i skjærgården. Når Calle kommer dit for å jobbe blusser gamle følelser opp igjen.

Vår tid er nå - sommeren 51

Charlie Gustavsson og Hedda Stiernstedt som Calle og Nina i «Vår tid er nå – sommeren 51".

Foto: SVT

«Ulven kommer»

Holly på 14 år har skrevet en stil hvor hun anklager sin stefar for grov vold. Kommunens beste sosialrådgiver, Lars Madsen, blir satt på saken. I løpet av et døgn ender han med å akutt hente Holly og hennes lillebror, Theo, til et beredskapshjem. Foreldrene er i sjokk og påstår at Holly lyver. Lars har nå få uker på seg til å finne ut om det er noe hold i saken. Hvem snakker sant og hvem gjemmer på en hemmelighet?

Premiere 4. januar

Ulven kommer - stemningsbilde - NRK TV

Bjarne Henriksen som sosialrådgiver Lars Madsen i den danske serien «Ulven kommer».

Foto: Michella Bredah/DR

«Frøken Scarlets detektivbyrå»

Eliza Scarlets far dør plutselig og hun tar over farens detektivbyrå i et mannsdominert London på 1800-tallet. Klarer hun seg som første kvinnelige detektiv i møte med erfarne og lite vennligstilte etterforskere i storbyens kriminelle bakgater?

Originaltittel: Miss Scarlet and The Duke

Premiere 8. januar.

Frøken Scarlets detektivbyrå

Kate Philips spiller Eliza Scarlet i «Frøken Scarlets detektivbyrå». Her sammen med Stuart Martin som William Wellington.

Foto: A+E NETWORKS

«Hernán»

Spansk, historisk dramaserie om conquistadoren Hernán Cortes som erobret Mexico. Han ankommer det som i dag er den meksikanske kysten hvor han møter både lokale demoner og de som har seilet med han.

Premiere 11. januar.

Hernán

Óscar Jaenada spiller erobreren Hernán Cortes i den historiske dramaserien «Hernán»

Foto: A+E NETWORKS

«Fortell meg hvem jeg er»

Serien er en gripende reise inn i 1900-tallets viktigste historiske øyeblikk, sett med øynene til Amelia Garayoa, en kvinne som bryter med sosiale konvensjoner for å gå i gang med et eventyrliv i forskjellige byer over hele kloden.

Originaltittel: Tell Me Who I Am

Premiere i februar.

«Utopia Falls»

En kanadisk ungdomsserie som kombinerer science fiction med hipp hop. I en fjern fremtid bor en koloni av mennesker i en by som heter New Babyl under en kuppel for å beskytte dem mot ettervirkningen av en stor krig som drepte alt annet liv på jorden. Byen er delt inn i fire sektorer.

En årlig scenekunstkonkurranse avholdes for tenåringer som har fylt 16. Under konkurransen oppdager en gruppe konkurrenter et gammelt arkiv gjemt i skogen i utkanten av byen. Et arkiv fylt med forbudte historiske, kulturelle og musikalske relikvier som tvinger dem til å stille spørsmål ved alt de har blitt lært.

Utopia Falls

Hver sektor i byen New Babyl har sin egen farge i ungdomsserien «Utopia Falls»

Foto: Brooke Palmer

«The Fall»

Irsk-britisk krimserie i 3 sesonger. Serien handler om senior etterforskningsoffiser Stella Gibson som blir utstasjonert til Police Service of Northern Ireland (PSNI) for å vurdere fremdriften i en drapsetterforskning som har vært aktiv i mer enn 28 dager.

Når det blir tydelig at en seriemorder er løs, må lokale detektiver samarbeide med Stella for å finne og fange mannen som angriper unge kvinner i Belfast. Tiden går og Stellas team jobber utrettelig med å bygge en sak, men de blir møtt med komplikasjoner både i og utenfor PSNI.

Premiere i januar.

«Den tynne blå linjen»

Denne svenske dramaserien er en intim skildring av hverdagen til seks politibetjenter. Grensen mellom privatliv og yrkesliv sløres ut når spenningene øker i et fiktivt og kriminelt Malmö.

Originaltittel: Tunna blå linjen

Premiere i januar.

«Slaveriet»

Den kjente amerikanske skuespilleren Samuel L. Jackson tar oss med på en reise i seks episoder gjennom den atlantiske slavehandelen, som i flere århundre har formet millioner av menneskeskjebner.

Originaltittel: Enslaved.

Premiere 27. januar.

Samuel L. Jackson i dokumentarserien "Slaveriet".

Samuel L. Jackson tar oss med gjennom slavehandelens historie.

Foto: FreemantleMedia / NRK

«Greta»

Hennes personlige skolestreik inspirerte ungdom til å skape en global klimabevegelse som verdensledere har lagt merke til. I denne dokumentaren bli vi bedre kjent med Greta Thunberg og hennes reise på veien mot et bedre klima.

Premiere 13. januar.

Dokumentaren "Greta".

Bli med på Greta Thunbergs klimakamp i denne dokumentaren.

Foto: B-Reel / NRK

«Mødre lager porno»

Lett tilgjengelig hardporno kan gi tenåringer et urealistisk og forvridd syn på sex. Fem britiske tenåringsmødre får proffhjelp til å produsere bedre porno.

Premiere 3. februar.

Mødre lager porno, britisk dokumentarserie.

Engelske mødre får hjelp til å skape mer oppbyggelig porno.

Foto: Passion Distribution / NRK