Hit for hit (1:6) Premiere!

Uke 2 Premiere NRK TV 12. januar 2018. Sendes også på NRK1 fra 14. januar.

Humorserien «Hit for Hit» tuller med musikk på tvers av sjangere, artister, folka som vi ha dem opp og frem, og mye mer.

To menn i svart skinnjakke

HIT FOR HIT: Er det bare fest og moro og tull og tøys når man lager partylåter med drøye tekster, eller er det hardtarbeidende og ydmyke kunstnersjeler som står bak? Kanskje får du svaret i «Hit for hit».

Foto: Tarjei Krogh / Seefood

Ingen spares når musikkbransjens indre anliggende avsløres. I «Hit for hit» gir Jakob Schøyen Andersen og Fridtjof Stensæth Josefsen publikum et humoristisk innblikk i dagens musikkbransje. Vi møter fremadstormende artister, superstjerner, gamle travere og hobbymusikere.

«Barteproblematikk»

Gutta har tatt for seg musikkbransjen på godt og vondt, gått bak fasaden og vist hva som egentlig er opphav til ulik musikk.

Under innspillingen har begge vært innom stadig «barteproblematikk».

– Barteproblemene oppstod i det vi fikk restopptak på sketsjer hvor vi brukte egen bartevekst, men skulle spille glattbarberte artister i mellomtiden. Problemet oppsto da bartene ikke ville vokse. Så raskt fjeshår har vi ikke. Selv ikke under press, sier Fridtjof Stensæth Josefsen.

Anla «Markus- og Martinus-sveis»

Ikke bare bartene var under press i opptaksperioden. De forteller at den siste perioden av opptaket føltes det som om kroppen bestod mer av redbull enn vann.

Massevis av kostymer, over 300 parykker og et utall ansiktsuttrykk må til når gutta har gått inn i sine mange forskjellige karakterer for å lage «Hit for hit».

Jeg måtte få Markus- og Martinus-sveis en god stund, pluss ta skjegget som ga meg en ganske voldsom look, sier Jakob Schøyen Andersen og avslører dermed innholdet i noen av sketsjene.

To smilende menn i mørke frakker

PRODUSERT MUSIKKEN SELV: Fridtjof Stensæth Josefsen og Jakob Schøyen Andersen har selv skrevet serien «Hit for hit» og produsert stort sett all musikken selv.

Foto: Erlend Westnes / NRK

Kan man synge om jentelus i puberteten?

Vi møter blant andre superstjerne-tvillingene Martin og Morten. Etter sommerferien har Morten fått et forsprang og kommet i puberteten før Martin. Dette byr på problemer for far og manager Perry.

For hvordan kan man fortsette å synge om jentelus når den ene tvillingen har kommet så brått i puberteten at han nesten er en voksen mann?

Jakob Schøyen Andersen og Fridtjof Stensæth Josefsen har tatt sjangere på kornet, skrevet serien selv og produsert så godt som all musikken.

Band, alle med blond parykk bortsett fra dama som faktisk er blond

LAGER HUMOR AV MUSIKKBRANSJEN: Går det utover bandmoralen hvis man har en kul bassist som får all oppmerksomheten?

Foto: Tarjei Krogh / Seefood

Episode 1

Superstjerne-tvillingene Martin og Morten har hatt sommerferie, men i løpet av ferien har Morten kommet i puberteten. Det samme har ikke skjedd med Martin.

Popbandet Trophy har kjapt blitt verdenskjent på grunn av sin nye, kule bassist, Maja Vik, men nå sliter de med sjalusi innad i bandet. Og Norges nye listetoppkonge, Lasse Lazer, gir oss et unikt innblikk i hvordan han har jobbet frem låter som «Kukk i ræva», «Fisering-fiesta» og «Stiv pikk».

Episode 2

En knirkete skinnjakke lager trøbbel for to DJ-er. Popstjerne-tvillingene Martin og Morten tar med to heldige fans på en drømmedag på Tusenfryd. Jazzmusikeren Arve Blubers viser oss hvordan han aktivt kobler av jazzen mellom spillejobber, og vokalisten i rockebandet Knyttneve forsøker å svette like mye på scenen som sine kollegaer.

Episode 3

Randy And The Roads viser oss hvordan man lager musikk som passer perfekt til bilkjøring. Vi møter Bror Johansen som ikke kan se for seg noe verre enn å bli kommers. Gunz & Killz tar skytelyder på hiphop-konsert til et nytt nivå, og den tyske elektronikaartisten Heinrich har laget en låt om sin nye tilværelse som singel.

Episode 4

De amerikanske norgesvennene i The Earnest Brothers avslører en stor hemmelighet. Koristen Eskild har et triks oppi ermet dersom han ikke husker korstemmen sin. En musikkanmelder har tatt kritikken mot anmelderstanden på alvor. Og vi møter en som komponerer filmmusikk til en sjanger han ikke er spesielt begeistret for

Episode 5

Hvordan er det egentlig å være i crewet til en rapper og bare stå i bakgrunnen i musikkvideoene? Ingenting er kleinere enn når det blir klein stemning mellom låtene på konsert. En uoppdaget indiemusiker tar et skjebnesvangert valg i søken etter anerkjennelse. En artist som bare elsker å sitte på kafé og observere menneskene rundt seg, går folk på nervene.

Og hva blir det neste når vinylens renessanse er over?

Episode 6

Crewet til rapperen Patrik P har sett seg lei på å backe sin frontmann, en fotballsangkomponist er ikke fornøyd med fremførelsen av sine verk, og i nabolaget der Kygo vokste opp, viser det seg at det er flere spirende dj-talenter. Vi får også se hvor viktig det er for en artist å ta vare på en god idé når den kommer.

Hele serien publiseres i NRK TV fredag 12. januar. NRK1 sender første episode søndag 14. januar.