Informasjon fra NRK

Hagen min, sesong 3

Uke 16 NRK TV og NRK1, tirsdag 16. april

NRKs hageteam besøker hager fra tidlig vår til bugnende sensommer og høst. Årets sesong er fullstappet av ideer for både nybegynnere og garvede hageentusiaster.

Kvinne på benk med blomster

HAGEN MIN: Programleder Heidi Sivertzen-Oksmo tar publikum med på besøk til en rekke hager over det ganske land. Årets sesong er fullstappet av gode idéer, sier hun. Og hun har lært å kløyve stein.

Foto: Camilla Næss / NRK

I serien «Hagen min» følger programleder Heidi Sivertzen-Oksmo og fotograf Camilla Næss åtte spennende hager der kreative folk setter sine hageideer ut i livet.

– Vi prøver å dytte mest mulig kunnskap, deilige bilder og fin musikk inn i programmene våre, sånn at det blir en god opplevelse å se på. Vi har fått så mange gode tilbakemeldinger at vi fortsetter i samme stil. Og vi har virkelig fullstappet årets program med gode hageideer, sier programleder Heidi Sivertzen-Oksmo.

Mann kutter grønnsaker på en benk utendørs

SEDVANLIG POSITUR: Kokk Dag Tjersland kutter grønnsaker utendørs.

Lærer å kløyver stein

I år har hun lært spesielt mye nytt, blant annet det å kløyve stein.

– Vi møtte en hageeier som skulle bygge steintrapp. For å få dette til måtte han dele opp en diger stein fra hagen. Dermed lærte jeg å dele digre steiner ved hjelp av kile og blekk, sier hun.

NRKs hageteam er også med på å lage nye bed, vannspeil og å bygge pergola og drivhus.

– Fine løsninger til kjøkkenhage lærer vi også å lage, sier Heidi Sivertzen-Oksmo.

Mann i gartneri

GODE RÅD: Gartner Steinar Johansen bidrar med gode råd i «Hagen min».

Foto: Camilla Næss / NRK

Som i de forrige sesongene bidrar snekker Stine Bjørnstad, gartner Steinar Johansen og kokk Dag Tjersland med sine gode råd.

Episode 1 – Første sommer med drivhus

Kvinne og mann i brunt foran et drivhus

NYTT DRIVHUS: 16. april besøker vi Britt Greibesland Riska og Karl Riska i Hommersåk.

Foto: Camilla Næss / NRK

Første hagereise går til vakre Hommersåk i Rogaland. Her møter vi Britt og Karl som nettopp har fått nytt drivhus. Britt har sådd for aller første gang, og vi blir med når hun lager bed og et vannspeil. Karl kløyver stein og lager en steintrapp i hagen.

Episode 2 – Store prosjekter ingen hindring

Mann og ung kvinne på stige ved det som skal bli et drivhus

GAMLE VINDUER: Blir etter hvert et drivhus. Her Erik og Sigrid Sedin i Ullensaker. Episoden blir sendt den 23. april.

Foto: Camilla Næss / NRK

I denne store gårdshagen på Kjos i Ullensaker bidrar hele familien. Hvert år gyver de løs på nye prosjekter i en hage som stadig blir vakrere og mer innholdsrik. Hagen har et nydelig pelargonia-hus, flere hagestuer og vannanlegg. Vi blir med når et drivhus av gamle vinduer skal opp og en ny kjøkkenhage ferdigstilles.

Episode 3 – Rosetips

Bugnende hage

COTTAGE GARDEN: Helen Fredholm i Totenvika er kjent for sin vakre hage. Episoden sendes 30. april.

Foto: Camilla Næss / NRK

Helen Fredholm er kjent for sin vakre «Cottage Garden» på Skreia i Totenvika. Her er det flust av høye, duftende og fargerike roser. I denne episoden følger vi hagen hennes fra tidlig vår til bugnende midtsommer, og Helen gir oss sine beste rosetips. Snekker Stine lager en engelsk hageport og gartner Steinar beskjærer et gammelt epletre.

Episode 4 – Tropisk jungel

Kvinne i frodig hage

ASIATISKINSPIRERT: Heidi Sivertzen-Oksmo besøker hagen som kan minne om en tropisk jungel på Blommenholm. Episoden går 7. mai.

Foto: Camilla Næss / NRK

Bli med programleder Heidi Sivertzen-Oksmo inn i en asiatiskinspirert hage. Når man entrer Tor Gundersens hage på Blommenholm føles det som å gå inn i en tropisk jungel. Med hagesaksa former Tor ordinære busker og trær slik at de får et mer eksotisk utseende. Snekker Stine kamuflerer hagens «stygging», søppeldunken.

Episode 5 – Hagedama med de beste triksa

Damer med en stor kål

KOLOSSALE GRØNNSAKER: Finnes i en hage på Ørsta. Her programleder Heidi Sivertzen-Oksmo og hageeier Marita Egset. Programmet sendes 14. mai.

Foto: Camilla Næss / NRK

Hos Marita Egset i Ørsta vokser grønnsakene kolossalt, og hun deler sine beste planteråd. Marita ser muligheter i det meste og har bygget opp hagen på egen hånd, med god hjelp av ektemannen Kåre. I denne episoden bygger de en liten pergola, Marita høster i urtehagen og lærer oss å lage urtesalt.

Episode 6 – Fra jord til bord

To menn med forkle i hage

PRIORITERER DET SPISELIGE: Kokk Dag Tjersland og hageeier Arnt Harald Stange på Stange gård i Tønsberg.

Foto: Camilla Næss / NRK

På Stange gård i Tønsberg lever Arnt Harald Stange hagedrømmen. Høyest prioritet får alt som kan spises, pluss en imponerende samling Fuchsia. I denne episoden kommer kokken Dag på besøk og får boltre seg i alle råvarene fra drivhus og grønnsakshage. Stine lager et bitte lite drivhus. Steinar gir oss sine beste agurktips.

Episode 7 – En middelhavsperle av en terrasse

Smilende mann foran en fuksiafarget blomst i krukke

MIDDELHAVSPERLE: Blomsterdekoratør Rolf Torhaug elsket blomster og hage. Han gikk bort i februar 2019. NRK var heldige å få besøke hagen hans sommeren 2018. Denne episoden sendes 28. mai.

Foto: Camilla Næss / NRK

Blomsterdekoratør Rolf Torhaug gikk bort 11. februar 2019. Han elsket blomster og hage, og fikk terrassen på Montebello i Oslo til å ligne en Middelhavsperle. Vi følger Rolf og hans terrassehage gjennom sommeren. Vi besøker også blomsterhagen på Abildsø i dette programmet.

Episode 8 – TV-hagen i Skåne

To kvinner foran mellom gjerde og blomstereng

I SKÅNE: SVT’s Pernilla Månsson Colt og programleder i «Hagen min», Heidi Sivertzen-Oksmo. Programmet sendes 4. juni 2019.

Foto: Camilla Næss / NRK

NRKs «Hagen min» møter SVT’s «Trädgårdstider» også kalt «Hygge i hagen». Våre svenske hagevenner har begynt å bygge opp en hage fra grunnen av og inviterte NRKs hageteam inn. Hvordan ser nå egentlig en TV-hage ut? (Det hører også med til historien at Hagen min-teamet dukker opp i Trädgårdstiders program på SVT denne våren).

Stine ved port

SNEKKEREN ER MED: Snekker Stine Bjørnstad bidrar med gode råd i «Hagen min» også i år.

Foto: Heidi Sivertsen-Oksmo / NRK