Informasjon fra NRK

Uke 36 NRK1 onsdag 5. september kl 21.20

Vi bombarderes av råd og påstander om hva som er sunt for oss, hva som er farlig og hvilke valg vi bør ta for å leve sunne, gode og etisk riktige liv. Men hva er sant, og hva er bare tull og tøys?

Programleder Andreas Wahl

Foto: Teddy TV

Programleder Andreas Wahl skiller myter fra fakta i sesong 4 av «Folkeopplysningen».

Kjøtt

I første program ser Wahl nærmere på norsk kjøttproduksjon og hvilke følger den har for de 200.000 dyrene som hver dag ender sine liv på norske slakterier, men også for den som spiser kjøttet, og for planeten vår. Kan vi spise kjøtt med god samvittighet? Eller burde vi bli vegetarianere alle sammen?

Andreas besøker pølsekurs, burgerbar og hønsehus. Han sjekker hvor syke vi faktisk blir av å spise kjøtt, han sjekker klimaavtrykket til norske beitekyr, og han gjør et forsøk på å få norske kjendiser til å slakte sin egen middag.

«Folkeopplysningen» tar i de andre programmene for seg følgende temaer:

Sukker og Søtt

Foto: Teddy TV

Hvor farlig er egentlig sukker? Programleder Andreas Wahl undersøker forskningen som ligger bak alle påstandene om sukkerets farer. Han er på sukkerfritt bakekurs, bader barn i brus og får en overraskende diagnose fra Nordens ledende sukkeravhengighetsekspert.

Treningsutstyr

Foto: Teddy TV

Markedet for treningsutstyr er enormt. Men kan man selge hva som helst under løfte om at det vil gi en sterkere og slankere kropp? For eksempel steiner til å putte i løpeskoene? Programleder Andreas Wahl sjekker ut treningsbransjen og gjør et forsøk på å bli rik.

Kjernekraft

Foto: Teddy TV

Hvorfor vil ikke norske miljøvernorganisasjoner høre snakk om kjernekraft som en del av løsningen på klimaproblemet? Programleder Andreas Wahl ser på hvor farlig kjernekraft faktisk er. Han spiser grønnsaker i Tsjernobyl, sjekker ut det skumleste svenske atomavfallet og om Norge kan lage en egen atombombe.

Klima

Foto: Teddy TV

Finnes det gode grunner til å tvile på det vi blir fortalt om klimakrisa? Programleder Andreas Wahl lar klimaskeptikerne slippe til og ettergår alle deres påstander for å sjekke om de har noe for seg. Han avdekker én liten og én stor konspirasjon og hvorfor veldig smarte folk kan ta veldig feil.