Festivalsommer

Markus Bailey og Tine Skolmen gir oss festivallivet rett inn i stua. Det blir musikk, natur, mennesker, og gode opplevelser hver mandag og lørdag gjennom hele sommeren.

Markus Bailey og Tine Skolmen rapporterer fra et knippe av sommerens festivalhøydepunkter.

Markus Bailey og Tine Skolmen rapporterer fra et knippe av sommerens festivalhøydepunkter på NRK1.

Foto: Javier Ernesto Auris / NRK

Fra mandag 12. juli skal vi ta musikken, naturen og festivalstemningen direkte inn i stuene landet over. Vi sparker i gang med Trænafestivalen i nord, ender opp på Hardangervidda.

Markus Bailey og Tine Skolmen er programledere i Festivalsommer. De skal reise rundt i landet og sjekke inn på seks ulike festivaler i sommer-Norge sammen med spillehungrige artister, hardtarbeidende arrangører, massevis av frivillige og et takknemlig publikum.

Vi starter på Trænafestivalen i Helgeland, den magiske festivalen i havgapet. Du får oppleve Fay Wildhagen, Miss Tati og Emilie Hollow i naturskjønne omgivelser.

NRK1 mandag 12. juli

Deretter går turen til Kåfjord i Troms der urfolkfestivalen Riddu Riđđu arrangeres for 30. gang. Isak, OZAS og Emil Karlsen er blant artistene som er klar til å gi deg festivalstemning sammen med publikum fra hele landet.

NRK1 mandag 19.juli

I Nordfjord i Vestland er det Mini Malakoff. Om festivalen er mindre enn vanlig, så er artistene desto større: Dagny, Kjartan Lauritzen og flere artister er klare sammen med frivillige og publikum som gleder seg over musikk og samvær i vakker vestlandsnatur.

NRK1 mandag 26.juli

Fredrikstad og gamlebyen er klar for Månelanding 2021 med artister som Motorpsycho og Andreas Ihlebæk. Lun stemning på ulike scener i idylliske Gamlebyen.

NRK1 mandag 2. august

Hørt om Audunbakken? En sjarmerende festival i Odalen der Moika, The Anti-Music Bonanza og Darling West er klare til å spille på lag med publikum og skogens trolske stemning. Med lapskaus og rævkrok er stemningen garantert!

NRK1 mandag 9. august

Imingfjellfestivalen ved foten av Hardangervidda er siste stopp. Solveig Slettahjell, De Lillos og flere står klare til å spille på Bugge Wesseltoffs festival for gode venner i vakre omgivelser.

NRK1 tirsdag 18.august.

Lørdagene på NRK2 kl.22.30 blir det i tillegg sendt opptak fra andre konserter i Sommer-Norge, med oppstart lørdag 17 juli. Publikum vil kunne få se konserter fra festivaler som Maijazz i Stavanger, hvor artister som bl.a. Sondre Lerche, Frida Ånnevik og Susanna Wallumrød deltok i en hyllest til Joni Mitchell. Det blir konserter fra Kongsberg jazzfestival, Førdefestivalen, Notodden bluesfestival, Risør kammermusikkfestival og Pstereo i Trondheim.

P2, NRK Klassisk og NRK Jazz rapporterer og sender fra konserter som Moldejazz, Førdefestivalen, Olavsfestdagene med mer.

All info med forbehold om endringer, både i sendetidspunkt og innhold i sendingene.