Datoen, sesong 2 (1:6)

Uke 1 NRK1 onsdag 6. januar kl 21.35

Datoen er tilbake med nok en følelsesladet sesong. Kaj Stoltze, Marit Werenskiold og Arne Treholt er født på nøyaktig samme dag: 13. desember 1942. På hvert sitt vis skal de alle bli berørt av de politiske urolighetene i en verden i endring.

Datoen, sesong 2 (1:6) DATOEN - SESONG 2

Arne Treholt beskriver sin barndom på Brandbu som 'et himmelrike på jord', preget av høy aktivitet og stor frihet.

Foto: Monster AS

Arne Treholts trygge og frie barndom står i stor kontrast til det han beskriver som sitt livs store fall. Det kommer til å prege hele hans voksne liv og vårt lands historie.

Kaj Stoltze blir født inn i fattige kår. Som toåring blir han forlatt av sin mor, og må klare seg selv. Det skal gå årevis før han finner sin trygge havn i livet.

Datoen, sesong 2 (1:6) DATOEN - SESONG 2

Kaj Stoltze blir født inn i fattige kår. Som toåring blir han forlatt av sin mor, og blir tvunget til å klare seg selv.

Foto: Monster AS

Marit Werenskiold vokser opp i Bærum. Professorpappaen har tidlig store ambisjoner for henne, og Marit setter seg høye mål i livet. Men veien dit blir lengre og brattere enn hun aner.

Datoen, sesong 2 (1:6) DATOEN - SESONG 2

Marit Werenskiold vokser opp i et privilegert hjem i Bærum.

Om serien

Tre mennesker født på nøyaktig samme dag. De er født inn i samme land og i samme tid. Likevel skal livene deres ta helt ulike retninger. Det er tre livsløp som flettes sammen av små og store historiske hendelser. Kanskje kan disse tre menneskenes liv fortelle noe om oss alle? Om landet vårt? Om hvem vi var og hvem vi ble?