Hopp til innhold

Bykjærlighet: Drammen (3:3)

Uke 24 NRK2 tirsdag 10. juni kl. 20.45

Drammens fortid som handels- og skipsfartssentrum var lenge et glemt kapittel. Ringvirkningene som følge av nedlagt industri og tung trafikk ødela byens omdømme. Elva, som var selve livsnerven i byen, ble ødelagt av kloakkutslipp.

Bykjærlighet: Drammen (3:3)

Drammens syklende byplansjef Hilde Haslum ved byens 18 km lange elvepark.

Foto: M. Holme / NRK

I denne serien i tre deler besøker vi byer i forandring. Vi møter byentusiaster og byplanleggere i gamle og nye opptak, og i kveld er det siste by ut, Drammen.

I 1988 samlet byen seg om en tverrpolitisk miljøaksjon. I dag har Drammen 18 km elvepark med badevannskvalitet. Livskvaliteten for byens innbyggere og omdømmet for selve byen er endret i positiv retning. Drammen tar nå imot gjester fra andre byer, som vil lære mer om hvilke grep byen gjorde for å komme ut av omdømmekrisen.

Gjenbruk av gammel industri

Forfatter og bypatriot Tom H. Dalbak har alltid satt pris på den rå og røffe sjarmen fra industritiden og er stolt over den snuoperasjonen byen har vært gjennom. En av romanene hans, "En by som Drammen", er murt inn i grunnsteinen for den nye Kunnskapsparken på Papirbredden.

Bykjærlighet: Drammen (3:3)

Forfatter og bypatriot Tom H. Dalbak elsker Drammen.

Foto: M. Holme / NRK

Morten Ragnøy Ednes fra Norsk design- og arkitektursenter mener gjenbruken av gammel industri er vellykket. Drammen har mange flotte byrom som er tatt i bruk av både innbyggere og gjester. Ednes framhever at Drammen satser på et tett og mangfoldig sentrum igjen. Dette etter mange tiår hvor norske byer har latt bilen lage «linjebyer» med arbeid ett sted, boliger et annet sted og handel et tredje sted.

Bykjærlighet: Drammen

Morten Ragnøy Ednes fra Norsk design- og arkitektursenter framhever gjenbruken av gammel industri som vellykket.

Foto: M. Holme / NRK