«Trygdekontoret» fyller ti år

UKE 12 NRK1 onsdag 20. mars kl. 21.20. Tilgjengelig i NRK TV samme dag.

I år er det ti år siden programleder Thomas Seltzer inviterte oss inn på trygdekontoret for aller første gang. Det feires med en variert og innholdsrik jubileumssesong som sprer seg utover hele året.

Thomas Seltzer er programleder for Trygdekontoret

TI ÅR PÅ TRYGD. Programleder Thomas Seltzer er klar for sitt tiende år med «Trygdekontoret».

Foto: Kim Erlandsen / NRK

– Vi visste nok ikke helt hva slags fjernsyn vi lagde den gangen, men selve grunnidéen om at et trygdekontor er et sted hvor man går inn med en bunke problemer og forlater det med enda flere, står seg fortsatt godt, sier Thomas Seltzer.

Jubileumssesongen starter med fire ukentlige debattprogrammer i kjent stil, fortsetter med en «best of-spessial» onsdag 24. april og avsluttes med tre dokumentarer – godt spredd utover i 2019.

«Verdiløse menn»

Premieresendingen onsdag 20. mars handler om den halvdelen av den norske befolkningen som mange mener sliter mest om dagen, nemlig mannen.

Rundt bordet sammen med Seltzer sitter blant andre «Jørgen», en såkalt «incel» (eller en ung, sint mann som lever i ufrivillig sølibat, om du vil). «Incels» er kjent for å ha et hat mot kvinner og vellykkede menn. Og de er ikke redde for å gi uttrykk for det. Oftest spres hatet via tastaturer på mørke gutterom, men ved noen tilfeller har det også ført til grusomme massedrap.

Thomas Seltzer er programleder for Trygdekontoret

TRYGDESJEFEN. Det blir kvalifisert synsing, ren skjær idioti og til tider høy temperatur i sesong 13 av «Trygdekontoret». Programleder Thomas Seltzer.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Unge og gamle problemer

Onsdag 27. mars kommer blogger Anniken Jørgensen, bedre kjent som Annijor, til studio for å svare på påstander om at hun og andre bloggere (mis)bruker psykisk sykdom til å promotere seg selv og dyre håndvesker.

Uken etter settes det kanskje aldersrekord i studio. Da skal det nemlig handle om de «nye gamlingene». Generasjonen som er i ferd med å slite ut jordkloden for kommende generasjoner, og som lever av desserten foreldre deres stappa inn i munnen deres med sølvskje.

De første fire ukene med «Trygdekontoret» rundes av med at Seltzer spør hva som kommer til å skje den dagen robotene tar over jobbene våre.

Felles for alle fire ukene er at det til tider blir høy temperatur i studio når Trygdebeistet serverer klokkerene påstander – i år fra terapirommet til kjendispsykolog Peder Kjøs.

Vi lar trygdesjefen selv oppsummere helt til slutt:

– Det er med blandede følelser at vi nå tar fatt på det tiende året av «Trygdekontoret», dette mørkeste, mest knotete rommet innerst på NRK og bla, bla, bla. NEEEIDA, dette blir gøy! For å sitere Necrobutcher fra Mayhem i dokumentaren vi lagde om dem: «FUCK YOU, WE CAME HERE TO PARTY!!!» Sees på skjermen, folkens!