Hagen min (1:9). Sesongpremiere!

Uke 13 NRK1 mandag 26. mars kl.19.45

Bli med på en opplevelsesreise i folks hager. Programleder Heidi Sivertzen-Oksmo samler på hager og besøker en ny hver uke. Vi får følge hageeierne i deres forberedelser og prosjekter.

Smilende kvinne i blomstereng

HAGEN MIN: Programleder Heidi Sivertzen-Oksmo hjalp gjerne til med både luking, plenklipp og ripsplukking da hun var barn. Nå viser hun frem andres eventyrlige hager fra Arendal i sør til Nordkjosbotn i nord i andre sesong av «Hagen min».

Heidi Sivertzen-Oksmo vokste opp i en stor hage omgitt av frukttrær og bærbusker. Som blomsterelskende, hageinteressert person er det rene drømmejobben å få jobbe med et hageprogram, etter mange år med harde turnuser som nyhetsjournalist på NRKs distriktskontor i Fredrikstad.

Sommerfulg

HAGEN MIN: I sesong to får vi se strigla hager, krukkehager, bugnende eventyrlige hager og naturhager. Hagereisene går fra Arendal i sør til Nordkjosbotn i nord.

– Fotograf Camilla Næss og jeg opplever veldig mye på våre hagereiser rundt om i landet. Dette er drømmejobben, samtidig er det knallhardt. Vi jobber ekstra mye på den tiden av året hvor folk flest liker å slappe av, nemlig om sommeren, sier hun.

Og etter mye hard jobbing er de nå tilbake med sesong to. Gjennom ni episoder besøker de forskjellige type hager, og vi møter engasjerte hageeiere med gode råd og tips å gi seerne.

– Det er et stort grønt mangfold der ute, sier Sivertzen-Oksmo, som gleder seg til å vise frem skattene de har funnet.

Første episode sendes mandag 26 mars kl.19.45, deretter sendes serien på tirsdager kl. 19.45

Episode 1

Tre kvinner og en mann på veranda

SESONGENS FØRSTE HAGEBESØK: Besøket går til Fredrikstad, hvor sure druer blir nydelig marmelade. Her fotograf Camilla Næss sammen med Kjærsti Mass, Anders Christian Andersen og Helene Tornsberg.

Sesongpremiere! Programleder Heidi Sivertzen-Oksmos første hagebesøk går til Vaterland i Fredrikstad, der hageeierne får til mye på liten plass. Vi setter georgineknoller og tester ut vannliljer i krukke. Gartner Steinar Johansen gir gode råd om beskjæring, mens snekker Stine Bjørnstad lager en redskapsbod. Kokk Dag Tjersland sørger for at Vaterlands sure druer blir nydelig marmelade.

Episode 2

Smilende kvinne med hund, bak blomstrende busker en annen kvinne

HØSTER BÆR OG FERSKEN: I episode to møter vi Sylvia Eidsvik som viser frem sin vakre hage på Snarøya. Programleder Heidi Sivertzen-Oksmo i bakgrunnen.

Bli med til Sylvia Eidsviks vakre hage på Snarøya, og lær om hennes favoritter: pioner og hortensia. Vi får også gode råd for å lykkes med druer. I Sylvias hage høster vi bær og fersken som kokken Dag får god nytte av når han disker opp med hjemmelaget is. Snekker Stine støper søte tråkkheller til Sylvias bed.

Episode 3

Mann fikser i hagedam

VET HVA SOM TRIVES I NORD: Tord Kvien fra Nordkjosbotn viser frem sesongens nordligste hage.

Hagereisen går til Nordkjosbotn og en hageeier som vet hva som trives i nord. Tord Kvien har fått besteforeldrenes gamle prydhage til å skinne igjen, med hardføre planter, stauder og trær som tåler en støyt. Gartner Steinar tar oss med til sitt hemmelige ramsløksted, og kokken Dag lager ramsløkpuré. Snekker Stine lager hagekunst av bestikk.

Episode 4

Smilende kvinne i hvitt foran tønne i tre

NEVENYTTIG: Stine Marie Bjørnstad er med som håndverker med morsomme gjør det selv-prosjekter til hagen. I episode fire tryller hun frem en vakker tretønne utav en dunk.

Programleder Heidi Sivertzen-Oksmo besøker en eventyrlig hage på Kråkstad og blir med når søstrene Anne og Gro Amundsen planter i alle krukkene sine. Klatreplanten Klokkeranke vies ekstra oppmerksomhet. Hvor mange meter blir den i år, og vil den blomstre? I hagen høstes jordskokk som Dag lager risotto av. Snekker Stine forvandler en dunk til en vakker tretønne. Gartner Steinar gir sine beste krukketips.

Episode 5

KVinne og mann i hagen

BUGNENDE HAGE: Ole Gustavsen og Gunn Bråten i Arendal har en fantastisk hage i Arendals skoger.

I Arendals skoger ligger en fantastisk hage der alle former og farger er nøye planlagt. Ole Gustavsen og Gunn Bråten liker rene linjer og sammenhenger og har skapt en bugnende hage som likevel oppleves ryddig. De elsker å tenne lys i hagen, og snekker Stine lager utelykter av trestubber til dem. Gartner Dag viser frem flotte hekker, mens Dag lager bondesuppe.

Episode 6

Kvinne med caps og mann foran en stor glasskuppel med hus inni

BOR I DRIVHUS: Familien Hjertefølger forlenger hagesesongen bak glassvegger i drivhuset sitt. Her Ingrid Marie og Benjamin Hjertefølger.

I vakre Gildeskål ligger en spesiell hage. Familien Hjertefølger bor nemlig i et drivhus og forlenger hagesesongen bak glassveggene. Vi lærer om permakultur og lager et lasagnebed. Gartner Steinar kommer med kjerringråd for å bekjempe lus, midd og rust. Stine lager en kompostkurv av kvist, og hagen høster vi gulbeter som kokken Dag får bruk for.

Episode 7

To smilende menn foran bugnende blomsterbusk

NESODDEN: Alexander og Jan Grüner-Moström har alltid spennende hageprosjekter på gang.

Kreativiteten blomstrer når programleder Heidi Sivertzen-Oksmo besøker en eksotisk hage på Nesodden. Alexander og Jan Grüner-Moström har alltid spennende hageprosjekter på gang. Vi følger dem når de anlegger en hagelabyrint. Alexander byr på giftig bakst til brunsneglene, mens snekker Stine lager utebord av fargerike fliser. Hos kokken Dag står geit på menyen.

Episode 8

Ti smilende menn foran utekjøkkenbenk

MED PÅ LEKEN: Kokken Dag Tjersland tryller frem deilige retter fra alt det spiselige som høstes i hagene, og gartner Steinar Johansen gir sine beste råd. I episode åtte lager de pølser sammen.

Det er mer enn blomster som gjør dagens hage spesiell. Lise Augensen fyller den opp med gamle kasser, rustne kar og bruktfunn. Andres skrot er nemlig skatter i hennes øyne. Gartner Steinar dyrker urter og grønnsaker og hjelper kokken Dag med å lage krydderpølser. Snekker Stine lager bord av en spade.

Episode 9

Programleder Heidi Sivertzen-Oksmo er på sitt siste hagebesøk denne sesongen og nøyer seg ikke med én hage. Borregaards kolonihager i Sarpsborg har 29 små, vakre oaser. Hun blir med på en rundtur i kolonihagen og deler høydepunktene fra årets sesong.