Påsken 2016 på NRK

Tre britiske påskekrimmer og flere rykende ferske dokumentar- og underholdningsserier står på NRK1s påskemeny. Vil du anrette TV-kvelden som du vil, kan du få med deg alle krimseriene og mere til på NRK TV – når du vil. På radio kan lytterne glede seg til ny påskekrim i Radioteatret og årets hjernetrim med Viggo Valle. Les mer om påskens høydepunkter her:

PÅSKEKRIM: NEDGRAVDE HEMMELIGHETER PÅSKEKRIM NEDGRAVDE HEMMELIGHETER

Nicola Walker møtte vi sist gang i 'Siste tango i Halifax'. I påsken spiller hun detektiv Cassie Stuart som jobber sammen med Sunil Khan.(SANJEEV BHASKAR).

Foto: John Rogers / John Rogers/Mainstreet Pictures 2015

Påskekrimmen på NRK1
I Nedgravde hemmeligheter ("Unforgotten") møter vi detektiv Cassie Stuart som blir satt på saken da liket av en hjemløs mann blir funnet i en gammel bygning som skal rives. Mange vil dra kjensel hovedrolleinnehaveren: Nicola Walker, kjent fra bla NRK-serien "Siste tango i Halifax". Seks episoder med start mandag 21. mars.

I andre sesong av Ingen utvei ("Prey") blir fengselsbetjent Murdochs gravide datter kidnappet. For å redde datteren og hans ufødte barnebarn blir Murdoch presset til å hjelpe en innsatt til å rømme. Det blir en flukt på liv og død. Serien er i tre deler som alle sendes skjærtorsdag.

Ingen utvei

Fengselsbetjent Murdoch (Philip Glenister) blir tvunget til å rømme med en ung fange, Jules Hope (Myanna Buring) i 'Ingen utvei'.

Foto: Ben Blackall / Red Production Company Ltd

I Unge inspektør Morse ("Endavour") befinner vi oss i 1967, og Morse, som egentlig er suspendert fra Oxford-politiet, klarer ikke å la være å involvere seg, og kaster seg over fire nye mysterier. Fire episoder med start langfredag.

Presseansvarlig: Nan Kristin Myhre

Nye serier og nye sesonger

Se for deg Bjarte Hjelmeland kledd og frisert som Ingrid Bjørnov, Fabian Stang, Tore Halvorsen og Øyvind "Vinni" Sauvik. I underholdningsserien Å være får vi oppleve ham nettopp slik. I tillegg har Bjarte tilegnet seg deres kroppsbevegelser og talemåte. Han har rett og slett "blitt" personen han til slutt skal sitte ansikt til ansikt med i en intervjusituasjon. Følg med på NRK1 fra palmesøndag 20. mars. Bjarte tar for seg en ny person i hver episode, fire i alt.

Presseansvarlig: Heidi Gjestad

Å være

Bjarte Hjelmeland slår seg løs i den nye underholdningsserien 'Å være'.

Foto: Anne Liv Ekroll / Anne Liv Ekroll, NRK

I Guds lærlinger følger vi livet og drømmene til fem elever ved en bibelskole i Stavanger. Vi får foten innenfor et radikalt bibelskolemiljø som praktiserer sin kristentro i stor kontrast til det vi ser til vanlig. Premiere skjærtorsdag, seks episoder.

Presseansvarlig: Sarah Jordanson Fauske

Guds lærlinger

Gayan er en av fem elever i møter i den nye serien Guds lærlinger.

Foto: Monster AS

Det blir ny sesong med Severin, mannen som kombinerer eneboerliv med jobb på fiskeoppdrettsanlegg og med kjæreste i Ålesund. Solgt! har sesongpremiere 2. påskedag, da Frode Søreide tar oss med til Trysil for å se på hytter. Påskenøttene er et selvsagt innslag på NRK1, med Rune Gokstad og Øystein Bache også i år. (Send svar på SMS: PÅSKE <svar> til 1987. Eller ring tlf: 815 49 049)

Påskenøtter 2015 PÅSKENØTTER 2015

Øystein Bache og Rune Gogstad har nye oppgaver i Påskenøtter.

Foto: Ole Kaland / Ole Kaland, NRK

I Påskemorgen på NRK Super blir det også påskenøtter; hver dag en ny nøtt å knekke for barna som skal finne løsningsordet og sende det inn til redaksjonen. Programledere er Selda Ekiz og Christer Johnsgård som i sitt utendørs studio har planer om både påskelab, påskesport og spennende påskegjester. Starter 19. mars. Superkrim er med i år også, både på TV og NRK Supers nettside.

Påskemorgen

Selda Ekiz og Christer Johnsgård lager påskekos for de minste i år også.

Foto: Marius Fiskum / NRK

Påskens budskap på TV

Påskekirken på NRK1 er Nordstrand kirke i Oslo. Palmesøndag vil barna dominerer gudstjenesten med sang, palmegreiner og mye liv. Det dype alvor preger langfredag, og i kirken er det tekstlesing som står i sentrum (samsending med NRK P1). 1. påskedag snur stemningen, og blomster, jubel og lovsang er rammen rundt påskegudstjenesten (også NRK P1).

Nordstrand kirke 2016

Nordstrand kirke er arena for gudstjenestene i påsken.

Foto: Petter Mohn

Palmesøndag tar NRK2s Hovedscenen oss med til Oslo Domkirke der Kringkastingsorkestret fremfører sistesatsen av Knut Nystedts symfoni "Apocalypsis Joannis". Tekstene er hentet fra Johannes Åpenbaring, og dirigent er Nystedts sønnesønn, Håkon Daniel Nystedt.

Onsdag 23. mars er vi i Jerusalem: En amerikansk dokumentar på NRK2 handler om denne byen som er hellig for tre store religioner: jødedommen, kristendommen og islam. Påskeaften er det klart for den årlige Påskenattsmesse fra Roma.

Jerusalem

Jerusalem, den hellige by.

Foto: George Duffield

Fra scenen
Årets Virtuos-finale sendes direkte på NRK1 og NRK P2 fra Sentralen i Oslo 19. mars. Programlederne Tine Thing Helseth og Hans Olav Brenner leder sendingen som skal kåre Norges beste unge solist-talent. Vinneren blir Norges kandidat i Eurovisjonens internasjonale konkurranse Young Musicians i september.

Langfredag gjør Atle Pettersen seg klar for sin andre sending som Beat for beat-general. Hans debut skjer på NRK1 18. mars!

Atle Pettersen

Atle Pettersen, ny programlededer for Beat for Beat.

Foto: Julia Naglestad / Julia Nagelstad/NRK

2. påskedag står Else Kåss Furuseth på scenen med Kondolerer, en komedie om sorg. Else forteller åpenhjertig om hvordan det var å miste sin mor og sin bror i selvmord. Forestillingen ble nominert til Komiprisen.

Kondolerer

Else Kåss Furuseth leverer en flott komedie - om sorg.

Foto: Feelgood

Krim fra virkeligheten
I Historien om et mord, en britisk dokumentarserie i sjangeren "true crime", vil Nicholas' nærmeste ha svar på hvem som myrdet ham og hvorfor. Samtidig kjemper den mistenktes familie for at sønnen ikke skal bli dømt for drapet. Tre episoder som sendes på NRK2 19. mars.

Murder Detectives

Angela har mistet sin sønn og ber publikum om hjelp i etterforskningen.

Foto: Screen Grab

Se TV når du vil
"Historien om et mord" kan du også følge på NRK TV, som i tillegg har hentet frem den franske dokumentaren Mordet i trappen (The Staircase 2).

Den som går glipp av Påskekrimmen på NRK1, får en ny sjanse med NRK TV: Seriene "Ingen utvei", både sesong 1 og 2, "Nedgravde hemmeligheter" og "Unge inspektør Morse" er tilgjengelig i 7 dager fra de legges ut. Hele påsken kan du også se film i NRK TV, som har valgt ut en rekke thrillere.

Påsken på radio
Fryktens dal av Arthur Conan Doyle er Radioteatrets påskekrim. Serien er i fire episoder der Thorbjørn Harr og Nicolay Cleve Broch spiller henholdsvis Sherlock Holmes og John Watson. Historien starter med at Holmes mottar et brev med en underlig kode om en forestående gjerning, og dermed er han og Watson dratt inn i et uhyggelig drama. (NRK P1+, P1 og P2)

Radioteatrets påskekrim: Fryktens dal

Sherlock Holmes (Thorbjørn Harr) og Nicolay Cleve Broch (John Watson) blir å høre i Radioteatrets påskekrim.

Foto: Fotomontasje / NRK

Påskeprek er med Lotte Olsen og Lise Gro Andersen, to humoristiske og empatiske damer. Med varsom hånd geleider de oss lyttere gjennom alt vi blir utsatt for i påsken, som nedsatt stedsans, kranglete familier og spørsmålet om tvungen eller fri yatzi. (NRK P1)

I God påske med Elin og Agnete tar Agnete Daae-Qvale Holmemo og Elin Aandal-Herseth lytterne med både på ekspedisjon på Påskeøya og inn i deres eget hyttekjøkken i studio hvor de eksperimenterer med klassiske påskeretter. (NRK P1)

Viggo Valle og Påskelabyrinten drar oss med på skattejakt fra 21. mars. Ring 815 21 031 fra kl 09.30. (NRK P1 + og NRK P1)

P1 pluss

Viggo Valle leder Påskelabyrinten.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Det blir grytidlig påsketøys – og noen påskesannhetsord fra Sofa-gutta Adam Schjølberg og Tore Pedersen i Tidenes Morgen. (NRK P13)

Livssyn
Palmesøndag er det påskespesial i Mellom himmel og jord (NRK P1), mens det blir musikk med mening i Salig påskeblanding skjærtorsdag (NRK P1 og P1+). Påskedag får vi påskesalmer i Salmer til alle tider (NRK P1 og NRK P1+)

I Snåsamannen i Oslo Domkirke 2. påskedag er Joralf Gjerstad og filmregissør Margreth Olin invitert til Oslo Domkirke for å snakke om barmhjertighet og tro. Domkirkeprest Elisabeth Thorsen og biskop Per Arne Dahl deltar i samtalen. (NRK P1 + og NRK P1).

Alle radioens programmer er også tilgjengelig på NRK Radio.

For ytterligere informasjon og bilder, ta kontakt med Hilde Ljøen, hilde.ljoen@nrk.no