Info fra NRK

NRK med ny podkast om hjemvendte IS-krigere

I podkasten “Det svarte flagget” har journalist Joachim Førsund besøkt tre terrordømte nordmenn som soner i norske fengsler. For første gang snakker de fritt og åpent om sine opphold i Syria og den Islamske staten.

Podkasten Det svarte flagget av Joachim Førsund for Monster og NRK
Foto: Petter Holthe Hanssen

Førsund treffer også ektefeller og foreldre som har mistet noen der nede, under det svarte flagget. Han snakker også med nordmenn som fremdeles befinner seg i Syria.

- Det siste året har jeg kjørt fra fengsel til fengsel og snakket med terrordømte, og i time etter time har de forsøkt å forklare meg hvorfor de dro og hva de foretok seg i Syria. Jeg håper disse historiene kan bidra til at folk kan forstå litt mer av hva som skjedde og hvem disse menneskene er, sier Joachim Førsund.

Joachim Førsund

Journalist og programleder Joachim Førsund.

Foto: Agnete Brun

Gjennom flere titalls timer med opptak forsøker Førsund å tegne et tydeligere bilde av dem som reiste. Førsunds metode er dialog og det underliggende spørsmålet som til stadighet dukker opp er: Hvorfor? Hvorfor i all verden forlot dere Norge til fordel for den bestialske krigen i Syria?

- Vi ønsker ikke på noen som helst måte å bagatellisere. IS-soldatenes herjinger i Syria er umenneskelige og hjerteløse. Vi prøver å forstå. Kun gjennom å høre dem snakke kan vi få kunnskap om hvordan unge mennesker blir radikalisert. Hva kan vi lære? De skal tilbake til samfunnet, som din og min nabo, sier prosjektredaktør i NRK, Anne Kvadsheim.

Hør podkasten her

Det svarte flagget består av 6 episoder og er produsert av Monster for NRK.

Vant pris for årets dokumentar 2019

Monster har tidligere produsert podkasten “Familiene på Orderud” for NRK, med Joachim Førsund som programleder (høst 2018). Førsund og Monster står også bak Aftenpostens podkast “Koht vil leve” som vant prisen årets dokumentar under Prix Radio 20. september.