NRK Super mottar Barnerettsprisen

NRKs tilbud for barn fra to til 12 år hedres for å ta opp viktige og tabubelagte temaer som vold, overgrep, rasisme og psykisk helse på en informativ og forståelig måte. Prisen deles ut fra Stine Sofies Stiftelse hvert år.

NRK Super mottar Stine Sofies Stiftelses Barnerettspris 2022.

F.v.: Ada Sofie Austegard, Tonje Langseth, Siril Heyerdahl, Frank Sivertsen og Audun Myhre var samlet i Grimstad i forbindelse med prisutdelingen.

Foto: Stine Sofies Stiftelse

NRK Super som nyhetsformidler er avgjørende for å nå ut med denne typen kunnskap til barn og unge i hele landet, het det i juryens begrunnelse da NRK Super torsdag mottok Stine Sofies Barnerettspris 2022.

Tabubelagte temaer i barnehøyde

Styreleder Audun Myhre delte ut prisen på Stine Sofie Senteret i Grimstad. Han har latt seg imponere over den posisjonen NRK Super har fått som en foretrukket barnekanal og nyhetsformidler i barns mediehverdag.

– NRK Super mottar årets barnerettspris for deres innsats som en troverdig kanal og nyhetsformidler for barn og unge. Gjennom Supernytt og andre programmer, tar de jevnlig opp viktige og tabubelagte temaer som vold, overgrep, rasisme og psykisk helse på en informativ og forståelig måte. At disse temaene settes på dagsorgen, i barnehøyde og i et slikt omfang som NRK Super har vist, er ikke bare viktig. Trolig er det også avgjørende for å nå ut med denne typen kunnskap til barn og unge i hele landet, uttaler Myhre.

– Vi er takknemlige for å kunne dele ut årets pris til en aktør som betyr mye i barns hverdag. Vi håper tildelingen gir motivasjon og pågangsmot til å fortsette det viktige arbeidet som barnas kanal og nyhetsformidler, og som en viktig stemme for bygge ned tabuer og øke kunnskapen om vold og overgrep mot barn og unge, sier generalsekretær i Stine Sofies Stiftelse, Ada Sofie Austegard.

Prisen ble delt ut på Stine Sofie Senteret. Siden åpningen i 2016 har senteret, som er verdens første kurs- og mestringssenter for volds- og overgrepsutsatte barn, tatt imot mer enn 2000 barn og unge. I dag ble prisen delt ut for sjette gang.

Les mer her.