NRK Sápmi har tidoblet antall sidevisninger per artikkel

NRK Sápmi har tatt NRKs nett-strategi inn til hjertet og satt den ut i praksis. Aldri før har så mange valgt samisk innhold som nå.

Portrett av programleder Ánne Márjá Hætta

Digital utviklingsleder i NRK Sápmi, Ánne Márjá Hætta.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

I 2018 hadde NRK Sápmi et månedlig gjennomsnitt på 2500 sidevisninger per artikkel. I løpet av to år har det over tidoblet seg, til 27 000 sidevisninger i snitt per artikkel i juli 2020.

– Vi har blant annet jobbet med å få ned antall saker. I 2015 skrev vi over 2600 artikler, mens vi i fjor skrev 490 artikler. Nå produserer vi langt færre artikler, og kan bruke mer tid til å velge og utarbeide de sakene vi tror har verdi for et større publikum, forteller digital utviklingsleder i NRK Sápmi, Ánne Márjá Hætta.

Første halvåret av 2020 har NRK Sápmi oppnådd totalt 5 387 225 sidevisninger, mot 3 695 597 sidevisninger første halvår av 2019.

Færre og bedre saker

Hætta forteller at de har tatt NRK.no-strategien «færre for å gjøre bedre» inn til hjertet, og virkelig tenkt over hva den betyr for NRK Sápmi i hverdagen.

– Det vi forteller om skal kunne treffe alle som ønsker å la seg engasjere seg av samisk virkelighet og samiske historier. Være det seg den omdiskuterte Joika-emballasjen eller unge samer som tar tilbake deres kulturarv gjennom joik, kofter eller andre uttrykk, så ønsker vi å gjøre de samiske historiene til en større del av den nasjonale oppmerksomheten, sier Hætta.

Nettsjef for NRK.no, Hildegunn Soldal, er imponert over arbeidet NRK Sápmi har gjort.

– NRK Sápmi har virkelig gjort et stort løft. De viser at de klarer å nå et nasjonalt publikum med innholdet sitt. Det er imponerende og veldig bra. De er på god vei med strategien vår om færre og bedre saker, sier nettsjef Hildegunn Soldal.

Kvalitet er avgjørende

Direktør i NRK Sapmi, Mona Alette Solbakk, forteller at kvalitet er avgjørende for å nå ut med de beste og viktigste historiene fra samisk virkelighet.

Mona Solbakk

Direktør i NRK Sápmi, Mona Alette Solbakk.

Foto: Privat / NRK

– Samisk innhold konkurrerer med det beste i verden. Det er avgjørende for oss at vårt innhold har så høy kvalitet at det faktisk blir valgt, funnet og elsket av samisk og nasjonalt publikum, sier direktør i NRK Sápmi, Mona Alette Solbakk.

Hun er derfor svært fornøyd med arbeidet som er gjort for å løfte NRKs samiske innhold på nett.

– All honnør til de dedikerte teamene våre som har kvalitet først og er nådeløst på parti med publikum. Over lang tid har de målretta og tålmodig testa, lært og utviklet vårt innhold. Og nå høster vi fra deres gode jobb, sier Solbakk.

Her er NRK Sápmis mest leste saker i 2020:

1. «Maret Inger og Niilas Heandarat skulle gifte seg – så kom koronasjokket», sidevisninger: 331 914

2. «Varme temperaturer fører til klegginvasjon i Sibir – klimaendringer får skylden», sidevisninger: 258 540

3. «Troen på «djevelpakten», sidevisninger: 222 297

4. «Overgrepoffer ble truet med ganning hvis hun fortalte om overgrepene i Tysfjord», sidevisninger: 196 325

5. «Joika inngikk samarbeid med Tise – får massiv kritikk», sidevisninger: 148 497

6. «Raseforskere jaktet på hodeskaller – nå vil Ingar ha hjem tippoldemoren», sidevisninger: 141 501

7. «Samegutten og Joika-navnet kan bli fjernet», sidevisninger: 139 833

8. «Store reaksjoner etter at samene fikk invitasjon til åpning av omstridt vindkraftverk», sidevisninger: 134 335

9. «Nortura snur etter massiv Joika-kritikk – endrer navn og design», sidevisninger: 126 536

10. «Dagbladet kommentator om Kevin Boine: – Burde vel vært fjernet tidlig i svangerskapsforløpet», sidevisninger: 113 061